Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende reglementering van de technische keuring van twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, de 13 octobre 2022

HOOFDSTUK I. - Principes

Artikel 1. Algemeen

Dit besluit strekt tot gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische keuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en tot intrekking van richtlijn 2009/40/EG.

Art. 2. Toepassingsgebied

§ 1. Motorfietsen, gemotoriseerde driewielers en gemotoriseerde vierwielers die onder dekking van een Belgische kentekenplaat of met het oog op zulke inschrijving in het verkeer worden gebracht, en die aan een van de volgende kenmerken voldoen:

1) uitgerust zijn met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 of;

2) uitgerust zijn met een elektrische of hybride motor(en):

- met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 45 km/h

- of met een nominaal continu vermogen van meer dan 11 kW;

§ 2. Op bromfietsen alsmede op andere dan de in § 1 bedoelde motorfietsen, gemotoriseerde driewielers en vierwielers zijn uitsluitend de artikelen 1 tot en met 5, artikel 6, § 1, lid 1, en de artikelen 10 tot en met 14 van toepassing.

§ 3. De volgende voertuigen zijn vrijgesteld van technische controle:

1) Politievoertuigen;

2) Voertuigen die aan het verkeer deelnemen onder dekking van een testplaat en een geldig kentekenbewijs overeenkomstig de geldende voorschriften;

3) Voertuigen die zijn ontworpen, gebouwd en geregistreerd voor gebruik door het leger.

Art. 3. Definities

Voor de toepassing van dit besluit wordt, tenzij anders bepaald, verstaan onder:

  1. "de richtlijn": richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische keuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en tot intrekking van richtlijn 2009/40/EG;

  2. "lidstaten": de lidstaten van de Europese Unie;

  3. "bevoegde autoriteit": de Brusselse minister bevoegd voor de Verkeersveiligheid of zijn afgevaardigde;

  4. "erkend agent": de personen bedoeld in artikel 36 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 betreffende het algemeen reglement inzake de technische voorwaarden waaraan bromfietsen en motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;

  5. "voertuig": elk motorvoertuig op twee wielen, al dan niet met zijspanwagen, alsmede elke driewieler of vierwieler als bedoeld in dit besluit;

  6. "bedrijfsvoertuig": elk voertuig van de categorieën L2e-U, L5e-B, L6e-BU, en L7e-CU dat uitsluitend is ontworpen voor het vervoer van goederen;

  7. "bromfiets": elk voertuig bedoeld in artikel 1, § 1, punt 1, van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende de technische voorwaarden waaraan bromfietsen en motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;

  8. "motorfiets": elk voertuig bedoeld in artikel 1, § 1, punt 2 en 2 bis, van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende het algemeen reglement betreffende de technische eisen waaraan de bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;

  9. "driewieler met motor": elk voertuig bedoeld in artikel 1, § 1, punt 3, van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende het algemeen reglement betreffende de technische eisen waaraan de bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;

  10. "vierwieler": elk voertuig bedoeld in artikel 1, § 1, punt 4, van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende het algemeen reglement betreffende de technische eisen waaraan de bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;

  11. "in een Lidstaat ingeschreven voertuig": een voertuig dat in een Lidstaat van de Europese Unie is ingeschreven of in het verkeer is gebracht;

  12. "houder": de natuurlijke of rechtspersoon op wiens naam het voertuig is ingeschreven;

  13. "gebreken": technische gebreken en andere gevallen van onregelmatigheden die bij een technische controle worden vastgesteld;

  14. "kleine gebreken": gebreken die geen belangrijke gevolgen hebben voor de veiligheid van het voertuig of het milieu en andere kleine anomalieën;

  15. "grote gebreken": gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar kunnen brengen, een negatieve invloed op het milieu kunnen hebben of andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen, en andere, meer significante gebreken;

  16. "gevaarlijke gebreken": gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar vormen voor de verkeersveiligheid of die gevolgen hebben voor het milieu en die rechtvaardigen dat een lidstaat of zijn bevoegde instanties het gebruik van het voertuig op de openbare weg kunnen verbieden;

  17. "erkende instellingen voor technische controle": elke instelling die is erkend overeenkomstig het koninklijk besluit van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen;

  18. "keuringscentrum": het centrum voor technische keuring van een erkende instelling voor technische keuring;

  19. "keuringsbewijs": een door de bevoegde autoriteit of door een erkende instantie afgegeven keuringsrapport dat de resultaten van de technische keuring bevat;

  20. "inschrijving": de administratieve vergunning voor het in het verkeer brengen van een voertuig, die de identificatie van het voertuig en de toekenning van een volgnummer, "inschrijvingsnummer" genoemd, op permanente, tijdelijke of kortstondige basis inhoudt;

  21. "datum van eerste ingebruikneming": het tijdstip waarop het voertuig in nieuwe staat voor de eerste maal wordt gebruikt;

  22. "datum van eerste ingebruikneming in België": het tijdstip waarop het voertuig in België voor het eerst als nieuw voertuig of als ingevoerd gebruikt voertuig in gebruik wordt genomen;

  23. "datum van herinschrijving in België":

    1. het ogenblik waarop het voertuig opnieuw in België wordt gebruikt na een verandering van eigenaar of

    2. het ogenblik waarop het voertuig, dat slechts tijdelijk in België was ingeschreven, opnieuw in het verkeer wordt gebracht onder een niet tijdelijk Belgisch kentekenplaat;

  24. "reglementaire bepalingen": de bepalingen zoals opgenomen in het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende het algemeen reglement betreffende de technische eisen waaraan de bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.

    Art. 4. Technische keuring

    § 1. De in artikel 2, §§ 1 en 2, genoemde voertuigen die in het verkeer worden gebracht, worden gecontroleerd om na te gaan of zij voldoen aan de regelgeving die erop van toepassing is.

    § 2. De keuringen worden uitgevoerd door de technische keuringsinstanties die erkend zijn...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT