Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de inschakelingsbetrekking zoals bedoeld in artikel 60, § 7 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de 23 mai 2019

HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

  1. "rechthebbende": de rechthebbende op maatschappelijke integratie met toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie of op financiële maatschappelijke hulp met toepassing van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

  2. "centrum": openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat optreedt als werkgever met toepassing van artikel 60, § 7, tweede lid van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

  3. "inschakelingsbetrekking": betrekking met toepassing van artikel 60, § 7, tweede lid van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

  4. "externe gebruiker": privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersoon zoals bedoeld in artikel 60, § 7, derde lid van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, waarmee het centrum een overeenkomst sluit met toepassing van artikel 61 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra;

  5. "interne gebruiker": dienst bij het centrum die optreedt als werkgever zoals bedoeld in artikel 60, § 7, vijfde lid van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

  6. "Minister": Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Tewerkstelling;

  7. "Actiris": de Brusselse gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling, georganiseerd door de ordonnantie van 18 januari 2001 houdende organisatie en werking van Actiris;

  8. "overeenkomst": overeenkomst voor terbeschikkingstelling zoals bedoeld in artikel 60, § 7, derde lid van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

    HOOFDSTUK 2. - Algemene bepalingen die gelden voor de betrekkingen met toepassing van artikel 60, § 7

    Afdeling 1. - modaliteiten met betrekking tot de gebruikers

    Art. 2. Een externe gebruiker die een beroep wil doen op een inschakelingsbetrekking moet een samenwerkingsaanvraag indienen bij een centrum.

    Bovenop de administratieve informatie over de externe gebruiker, moet de samenwerkingsaanvraag vergezeld gaan van een formulier met daarin met name de volgende informatie:

    - een beschrijving van de betrekking, met een beoordeling van de risico's op het vlak van welzijn op het werk;

    - de plaats van tewerkstelling;

    - de voorgestelde arbeidstijdregeling;

    - de jaarlijkse sluitingsdagen;

    - het voorgestelde beroepsinschakelingsproject.

    Na overleg met Actiris en met de centra legt de minister het formulier vast, alsook de erbij te voegen documenten.

    Art. 3. De externe gebruiker moet op het moment van de samenwerkingsaanvraag aantonen dat hij geen bestaande betrekkingen vervangt door inschakelingsbetrekkingen en dat hij zich ertoe verbindt de hoeveelheid tewerkgestelde personen te zijnen laste van voor de terbeschikkingstelling te handhaven.

    De inschakelingsbetrekking moet bijkomende tewerkstelling vormen voor de externe gebruiker, die het centrum een verklaring op erewoord verstrekt met vermelding van de hoeveelheid tewerkgestelde personen te zijnen laste op het moment van de samenwerkingsaanvraag of op het moment van de aanvraag tot hernieuwing van de samenwerking.

    Art. 4. Wanneer het centrum in het bezit is van alle stukken met betrekking tot de samenwerkingsaanvraag van de externe gebruiker, maakt het centrum zijn beslissing tot aanvaarding of weigering van de samenwerking bekend. In geval van weigering van de samenwerking motiveert het centrum zijn beslissing.

    Afdeling 2. - Overeenkomst en begeleiding

    Art. 5. § 1. De overeenkomst moet minstens een administratief gedeelte en een individueel gedeelte bevatten:

    Het administratieve gedeelte moet minstens de volgende elementen bevatten:

    - de geldende arbeidstijdregeling;

    - de geldende verlofregeling;

    - de plaats van tewerkstelling;

    - de financiële tussenkomst door de gebruiker;

    - het verbod op trapsgewijze terbeschikkingstelling.

    Het individuele gedeelte moet minstens de volgende elementen bevatten:

    - de duur van de terbeschikkingstelling;

    - de functiebeschrijving;

    - de begeleidingsmodaliteiten en de elementen van opleiding op het werk, met inbegrip van de opleidingstijd;

    - de informatie met betrekking tot de mogelijkheid om de tijdens de tewerkstelling verworven competenties te laten erkennen.

    De twee gedeelten kunnen het voorwerp uitmaken van specifieke overeenkomsten indien het OCMW verschillende personen ter beschikking van een en dezelfde gebruiker stelt. In dat geval zal de overeenkomst samengesteld zijn uit een raamovereenkomst die de in het tweede lid bedoelde elementen bevat en een individuele overeenkomst die de in het derde lid bedoelde elementen bevat.

    § 2. Het centrum ziet erop toe dat de werknemer volledig op de hoogte gebracht wordt van de elementen met betrekking tot het uit te voeren werk onder zijn voorwaarden, alsook tot de begeleiding zoals geformaliseerd in het in artikel 60, § 7, vierde en vijfde lid bedoelde competentieverwervingsplan.

    Art. 6. § 1. De begeleiding zoals bedoeld in artikel 5, § 2 moet verplicht het volgende omvatten:

  9. professionele begeleiding van de rechthebbende met het oog op de opleiding voor de betrekking die hij uitoefent of de ontwikkeling van zijn zelfstandigheid met het oog op zijn doorstroming naar duurzaam en kwaliteitsvol werk;

  10. sociale...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT