Besluit 2018/2162 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot wijziging van het besluit 2014/562 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 24 april 2014 houdende uitvoering van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 5 juli 2013 betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en tot wijziging van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 19 maart 2015 betreffende de programmatie van de onthaalkantoren voor nieuwkomers en tot wijziging van artikel 29 van het besluit 2014/562 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie - derde lezing, de 14 mars 2019

Artikel 1. Dit besluit regelt, in toepassing van artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 ervan.

HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen aangebracht aan het besluit 2014/562 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 24 april 2014 houdende uitvoering van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 5 juli 2013 betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Art. 2. In de titel van het besluit 2014/562 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 24 april 2014 houdende uitvoering van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 5 juli 2013 betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden de woorden "van 5 juli 2013" vervangen door de worden "van 18 juli 2013".

Art. 3. In artikel 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. bij 1° worden de woorden "het decreet van 5 juli 2013" vervangen door de woorden "het decreet van 18 juli 2013";

  2. bij 3° worden de woorden "artikel 2,3° " vervangen door de woorden "artikel 2,4° ";

  3. bij 10° worden de woorden "http ://www.cocof.irisnet.be/nos-competences/affaires-sociales/cohesion-sociale" vervangen door de woorden "www.spfb.brussels";

  4. bij 11° worden de woorden "artikel 19" vervangen door de woorden "artikel 17";

  5. 12° wordt opgeheven;

  6. bij 17° worden de initialen "GSOTG" vervangen door de initialen "GHSO" en worden de woorden "secundair onderwijs van de tweede graad" vervangen door de woorden "hoger secundair onderwijs";

  7. er wordt een 18° toegevoegd dat luidt als volgt: "18° werkdag: alle dagen van de week behalve zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen".

    Art. 4. Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt:

    "Art. 10. De taalbalans heeft enerzijds tot doel te bepalen of de begunstigde beschikt over de vaardigheden van niveau A2 van het ERK aan de hand van een test uitgaand van het Gewestelijk Centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen of van het Taalopleidingscentrum van het Franstalig Brussels Instituut voor Beroepsopleiding of elke andere, vooraf door de administratie goedgekeurde test, en anderzijds de begunstigde door te kunnen verwijzen naar een opleidingsoperator en naar de meest geschikte opleiding, rekening houdend met zijn persoonlijke situatie, zijn toekomstplannen en vaardigheden."

    Art. 5. Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt:

    "Art. 14. Het taalopleidingsprogramma waarin eventueel voorzien is in de onthaal- en begeleidingsovereenkomst, vermeldt de operator bij wie de modules gevolgd moeten worden om het ERK-niveau A2 te bereiken, evenals de praktische regels en de maatregelen die gelden bij afwezigheid of het stopzetten van de opleiding die de begunstigde aanbelangen.

    De taalopleidingen worden verstrekt door de operatoren bepaald in artikel 2 van het decreet of door erkende operatoren. "

    Art. 6. Artikel 17 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt:

    "Art.17. De taalopleiding is gericht op het aanleren van het Frans en wordt verstrekt ofwel door Bruxelles-Formation of een Brusselse instelling voor sociale promotie die door de Franse Gemeenschapscommissie of de Franse Gemeenschap georganiseerd en gesubsidieerd wordt, ofwel door geconventioneerde en gesubsidieerde opleidingsoperatoren in de vorm van modules die deel uitmaken van de in bijlage 1 vermelde richtingen.

    De taalopleidingen die georganiseerd worden door de geconventioneerde en gesubsidieerde operatoren zijn op te splitsen in twee hoofdrichtingen bestaande uit een aantal modules die het mogelijk maken het ERK-niveau A2 te verwerven in de verschillende vaardigheden en die het hele jaar door worden georganiseerd:

    1. Richting Alfabetisering: geheel van modules toegankelijk voor groepen van maximaal twaalf begunstigden die geen GBO hebben behaald of de hieraan gelijkwaardige vaardigheden niet beheersen:

  8. mondelinge module A 1.1: tweehonderd uur;

  9. mondelinge module A 1.2: tweehonderd uur;

  10. mondelinge module A2: tweehonderd uur;

  11. schriftelijke module A1.1: tweehonderdvijftig uur;

  12. schriftelijke module A1.2: tweehonderdvijftig uur;

  13. schriftelijke module A2: tweehonderdvijftig uur.

    De mondelinge modules richten zich op nieuwkomers die nog niet over mondelinge vaardigheden op niveau A2 van het ERK beschikken. Zij vervolgen hun opleiding door middel van de schriftelijke modules.

    1. Richting Frans Vreemde Taal (FVT) die verder opgesplitst wordt in de volgende twee subrichtingen:

  14. De richting FVT A: geheel van modules toegankelijk voor groepen van maximaal vijftien begunstigden die beschikken over de vaardigheden die overeenstemmen met het GBO, maar niet beschikken over de vaardigheden die overeenstemmen met het GHSO (of een daarmee gelijkgesteld getuigschrift) en het Frans niet als moedertaal hebben:

    1. module Latijns alfabet: 100 uur (facultatief);

    2. module A 1.1: honderd uur;

    3. module A 1.2: honderd uur;

    4. module A2.1: honderdvijftig uur;

    5. module A2.2: honderdvijftig uur.

  15. De richting FVT B: geheel van modules toegankelijk voor groepen van maximaal twintig begunstigden die beschikken over de vaardigheden die overeenstemmen met het GHSO (of een daarmee gelijkgesteld getuigschrift) en het Frans niet als moedertaal hebben:

    1. module Latijns alfabet: 50 uur (facultatief);

    2. module A1: honderdvijftig uur;

    3. module A2: honderdvijftig uur.

    De modules Latijns alfabet zijn bestemd voor nieuwkomers die het Latijns alfabet niet beheersen. Ze worden aangeboden ofwel voorafgaand aan de andere modules van de richting, ofwel gelijktijdig met de eerste module van de richting.

    Aan de begunstigden in de richting Frans Vreemde Taal kunnen ook specifieke remediëringsworkshops aangeboden worden om specifieke moeilijkheden van sommige cursisten te helpen wegwerken. De workshops hebben als doel de mondelinge en schriftelijke basisvaardigheden te versterken, met inbegrip van het Latijnse alfabet, klankleer, uitspraak en leerstrategieën en -ritme. De tijd die besteed wordt aan remediëringsworkshops mag niet meer dan 10 procent bedragen van het totale aantal uren waarvoor met de operator een overeenkomst afgesloten werd, noch meer dan 150 uur per jaar bedragen. Bij deze workshops wordt bij voorkeur in groep gewerkt.

    De modules die overdag, dat wil zeggen tussen 8u30 en 17u, georganiseerd worden, met een maximum van vier uur opleiding per dag in de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT