Besluit 2017/1007 van het college van de Franse Gemeenschapscommissie tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden alsook de procedure voor de toekenning, de opschorting en de intrekking van de erkenning van de opleidingsondernemingen voor de richting bedrijfsleider binnen de permanente vorming voor de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen, de 5 juillet 2018

Artikel 1. Dit besluit regelt, in toepassing van artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 127 ervan.

Art. 2. In dit besluit verstaat men onder:

  1. "Opleidingsfilière bedrijfsleider": de opleidingsfilière zoals bepaald in artikel 6 van de samenwerkingsovereenkomst afgesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, betreffende de permanente vorming voor de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en het Instituut voor permanente vorming voor de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen.

  2. "Toezichthoudende afgevaardigde": de persoon erkend in deze hoedanigheid krachtens het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 juli 1998 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden van de toezichthoudende afgevaardigde binnen de permanente vorming voor de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen.

  3. "Onderneming": elke natuurlijke persoon, privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersoon die een stagiair alternerend leren opleidt binnen het verband van een stageovereenkomst.

  4. "Mentor": de persoon die binnen de onderneming verantwoordelijk is voor de opleiding en de begeleiding van een stagiair alternerend leren die beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in artikel 7, § 2.

  5. "Opleidingsplan": het globale plan van de opleiding zoals geregeld bij het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 juli 1998 met betrekking tot het opleidingsplan alternerend leren binnen de permanente vorming voor de middenklasse en de kleine en middelgrote ondernemingen, artikelen 1 en 2.

  6. "Opleidingscapaciteit van de onderneming": het aantal stageplaatsen van een onderneming bepaald door het aantal werknemers, het aantal mentors, de infrastructuur en enig ander relevant criterium om een optimale opleiding te verzekeren.

  7. "De SFPME": de kmo-opleidingsdienst die afhangt van de dienst voor beroepsopleiding en schoolvervoer van het Directiebestuur van onderwijs en beroepsopleiding van de Franse Gemeenschapscommissie.

    Art. 3. § 1. De SFPME erkent de onderneming voorafgaand aan de afsluiting van een stageovereenkomst met het oog op de verstrekking van een praktische opleiding die valt onder de opleidingsfilière bedrijfsleider volgens de in de artikelen 4, 5, 6, 7, 8 en 9 bepaalde modaliteiten.

    § 2. De onderneming wordt erkend voor één vastgesteld beroep of verschillende vastgestelde beroepen. Gelet op de opleidingsmogelijkheden die eigen zijn aan bepaalde beroepen, kan de erkenning evenwel betrekking hebben op bepaalde punten van het opleidingsprogramma.

    Art. 4. § 1. De onderneming dient, voorafgaand aan de indienstneming van een eerste stagiair, haar aanvraag tot erkenning in bij de SFPME via de toezichthoudende afgevaardigde. Binnen de drie maanden die volgen op de erkenningsaanvraag, legt de toezichthoudende afgevaardigde een bezoek af aan de onderneming of, indien de instelling verschillende afdelingen heeft, de opleidingsplaats om te controleren of de onderneming aan de erkenningsvoorwaarden uit § 2 voldoet.

    § 2. Om definitief als opleidingsonderneming te kunnen worden erkend, moet de onderneming aan de volgende voorwaarden voldoen:

  8. daadwerkelijk het beroep of de beroepen waarvoor ze een erkenning vraagt, uitoefenen;

  9. opgenomen zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen;

  10. in orde zijn met de sociale en fiscale verplichtingen;

  11. niet het voorwerp uitmaken van een intrekking of...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT