Avis, Commission pour l'aide financière aux victimes d'actes intentionnels de violence et aux sauveteurs occasionnels, 2021-05-21
Jurisdiction | Bélgica |
Judgment Date | 21 mai 2021 |
ECLI | ECLI:BE:COHSAV:2021:AVIS.20210521.15 |
Docket Number | 80/2021 |
Link to Original Source | https://juportal.be/content/ECLI:BE:COHSAV:2021:AVIS.20210521.15 |
Court | Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders |
1/11
Advies nr. 80/2021 van 21 mei 2021
Betreft: Advies m.b.t. een voorontwerp van wet tot wijziging van de wet van 8 juli 2018
houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële
contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van
beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest (CO-A-2021-062)
De Gegevensbeschermingsautoriteit (hierna de “Autoriteit”)
Gelet op de wet van 3 december 2017 tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit,
inzonderheid op artikelen 23 en 26 (hierna “WOG”);
Gelet op de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016
betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van
persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn
95/46/EG (hierna “AVG”);
Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking
tot de verwerking van persoonsgegevens (hierna “WVG”);
Gelet op het verzoek om advies van de heer Vincent Van Peteghem, Vice-eersteminister en Minister
van Financiën ontvangen op 22/03/2021;
Gelet op het verslag van mevrouw Alexandra Jaspar, Directeur van het Kenniscentrum van de
Gegevensbeschermingsautoriteit ;
Brengt op 21 mei 2021 het volgend advies uit:
.
.
.
Advies 80/2021 - 2/11
I. VOORWERP VAN DE ADVIESAANVRAAG
1. De heer Vincent Van Peteghem, Vice-eersteminister en Minister van Financiën (hierna:
de aanvrager), verzocht op 22/03/2021 het advies van de Autoriteit betreffende een voorontwerp
van wet tot wijziging van de wet van 8 juli 2018 houdende organisatie van een centraal
aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het
centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en
protest (hierna: het ontwerp).
2. Het ontwerp beoogt de wijziging van de wet van 8 juli 2018 houdende organisatie van een centraal
aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het
centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en
protest (hierna: CAP-wet (cf. Mvt)) teneinde een aantal tekortkomingen, dan wel lacunes, te
corrigeren die aan het licht zijn gekomen bij de omvorming van het CAP van een slechts eenmaal
per jaar geactualiseerde database tot een dynamisch databestand dat doorlopend wordt
geactualiseerd ingevolge de inwerkingtreding van Hoofdstuk 4 van Titel 2 van de Programmawet
van 20 december 2020, waarover de Autoriteit zich reeds kritisch uitliet in het advies nr. 122/2020
van 26 november 20201. Meer concreet werd er destijds opgemerkt dat de verplichting voor de
instellingen gedefinieerd in artikel 3 van de CAP-wet om, naast wat momenteel reeds voorzien is
in artikel 4 van voormelde wet, de saldi van de bank- en betaalrekeningen, evenals de periodieke
geglobaliseerde bedragen van de financiële contracten waarnaar uitdrukkelijk wordt verwezen
door de wet, mee te delen aan het centraal aanspreekpunt (hierna: CAP), niet kon worden geacht
te voldoen aan het proportionaliteitsbeginsel zoals neergelegd in artikel 5.1.c) AVG.
3. Daarnaast heeft de Autoriteit zich in advies nr. 14/20212 uitgesproken over een ontwerp van
koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 april 2019 betreffende de werking
van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten dat in hoofdzaak de
verdere tenuitvoerlegging betreft van de door de Programmawet van 20 december 2020
ingevoerde wijzigingen. In de mate dat het voormelde koninklijk besluit nog niet in werking is
getreden laat dit advies onverlet – tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven – de opmerkingen van
de Autoriteit die specifiek betrekking hebben op de bepalingen van dat besluit.
4. Tot slot wijst de Autoriteit op het advies nr. 15/2018 betreffende het uittreksel van het
voorontwerp van wet houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van bankrekeningen
en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten
1
Te raadplegen via de volgende link: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/publications/advies-nr.-122-2020.pdf.
2
Te raadplegen via de volgende link: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/publications/advies-nr.-14-2021.pdf.
Advies 80/2021 - 3/11
van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest 3 van haar
rechtsvoorganger, de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
5. Het ontwerp zal worden besproken in het licht van de hierboven aangehaalde adviezen.
II. ONDERZOEK TEN GRONDE
a. Rechtsgrond
6. De verwerking van persoonsgegevens die noodzakelijk is voor de vervulling van een wettelijke
verplichting en/of voor de uitoefening van een opdracht van algemeen belang of in het kader van
de uitoefening van het openbaar gezag die aan een verwerkingsverantwoordelijke is toevertrouwd,
moet overeenkomstig artikel 6.3 van de AVG, gelezen in het licht van overweging 41, worden
geregeld door duidelijke en nauwkeurige regelgeving, waarvan de toepassing voor de betrokkenen
voorzienbaar moet zijn. Bovendien is het volgens artikel 22 Grondwet noodzakelijk dat de
"wezenlijke elementen" van de gegevensverwerking door middel van een formele wettelijke norm
(wet, decreet of ordonnantie) worden vastgesteld. Wanneer de gegevensverwerking een bijzonder
belangrijke inmenging vormt op de rechten en vrijheden van de betrokkenen, zoals in het
onderhavige geval, moeten de volgende essentiële elementen door de wetgever worden
vastgesteld: het (de) precieze doeleinde(n) , de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke(n)
(indien reeds mogelijk), het soort gegevens die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van dit
(deze) doeleinde(n), de bewaartermijn van de gegevens en de eventuele beperking van de
verplichtingen en/of rechten vermeld in de artikelen 5, 12 tot 22 en 34 AVG.
7. Hoewel het ontwerp an sich geen nieuwe verwerking van persoonsgegevens introduceert lijkt het
zonder meer...
Pour continuer la lecture
SOLLICITEZ VOTRE ESSAI