Avis Nº 49/2017. Commission pour la Protection de la Vie Privýe, 2017-09-20

Date20 septembre 2017
Docket NumberF-20170920-7
CourtCommission pour la Protection de la Vie Privýe
1/16
Advies nr. 49/2017 van 20 september 2017
Betreft: Adviesaanvraag betreffende een voorontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake
burgerlijk recht (CO-A-2017-059)
De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (hierna "de Commissie");
Gelet op de wet van 8 december 1992
tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte
van de verwerking van persoonsgegevens
(hierna WVP), inzonderheid artikel 29;
Gelet op het verzoek om advies van de heer Koen Geens, minister van Justitie, ontvangen op
1 augustus 2017;
Gelet op het verslag van de heer Jo Baret;
Brengt op 20 september 2017 het volgend advies uit:
Advies 49/2017 - 2/16
Voorafgaande algemene opmerking
De Commissie vestigt er de aandacht op dat er recent nieuwe Europese regelgeving inzake de
bescherming persoonsgegevens werd uitgevaardigd: de algemene verordening betreffende de
bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en
betreffende het vrije verkeer van die gegevens en de Richtlijn voor Politie en Justitie. Deze teksten
verschenen in het Europese Publicatieblad van 4 mei 2016[1].
De verordening, meestal AVG of algemene verordening gegevensbescherming genaamd, is van kracht
geworden twintig dagen na publicatie, nl. op 24 mei 2016 en wordt, twee jaar later, automatisch van
toepassing: 25 mei 2018. De richtlijn voor politie en justitie moet via nationale wetgeving omgezet
worden tegen uiterlijk 6 mei 2018.
Voor de Verordening betekent dit dat vanaf 24 mei 2016, en gedurende de termijn van twee jaar voor
de tenuitvoerlegging, op de lidstaten enerzijds een positieve verplichting rust om alle nodige
uitvoeringsbepalingen te nemen en anderzijds ook een negatieve verplichting, de zogenaamde
“onthoudingsplicht”. Laatstgenoemde plicht houdt in dat er geen nationale wetgeving mag worden
uitgevaardigd die het door de Verordening beoogde resultaat ernstig in gevaar zou brengen. Ook voor
de Richtlijn gelden gelijkaardige principes.
Het verdient dan ook aanbeveling om desgevallend nu reeds op deze teksten te anticiperen. En het is
in de eerste plaats aan de adviesaanvrager(s) om hier rekening mee te houden in zijn (hun) voorstellen
of ontwerpen. De Commissie heeft in onderhavig advies, in de mate van het mogelijke en onder
voorbehoud van mogelijke bijkomende toekomstige standpunten, alvast gewaakt over de hoger
geschetste negatieve verplichting.
[1] Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016
betreffende de bescherming van
natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens
en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG
(algemene verordening gegevensbescherming)
Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 2 7 april 2016
betreffende de bescherming van natuurlijke
personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het
onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije
verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=OJ:L:2016:119:TOC
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/?uri=OJ%3AL%3A2016%3A119%3ATOC)

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT