9 APRIL 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 2010 tot vaststelling van de specifieke indexcijfers bedoeld in artikel 204, § 3, van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen

Verslag aan de Koning

Sire,

Het Koninklijk besluit dat u wordt voorgelegd wijzigt het koninklijk besluit van 1 februari 2010 tot vaststelling van de specifieke indexcijfers bedoeld in artikel 204, § 3, van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen (hierna "het koninklijk besluit van 1 februari 2010"), dat werd gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 maart 2016 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 2010 tot vaststelling van de specifieke indexcijfers bedoeld in artikel 138bis-4, § 3, van de wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomst en strekt ertoe de berekening van de medische index aan te passen.

De medische index wordt berekend door de Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium van de Federale Overheidsdienst Economie volgens de voorschriften in het koninklijk besluit van 1 februari 2010.

De medische index vormt, naast het indexcijfer der consumptieprijzen, een indexatiemethode voor de premie en/of de vrijstelling en/of de prestaties van de niet-beroepsgebonden ziektekosten-verzekeringsovereenkomsten. In tegenstelling tot het indexcijfer der consumptieprijzen, wordt bij de medische index dus specifiek rekening gehouden met de evolutie van de medische kosten. Het gebruik van die medische indexen maakt een meer lineaire aanpassing mogelijk van de tariefvoorwaarden aan de evolutie van de kosten in de gezondheidszorg. Het doel van de medische index is met andere woorden de premies in lijn houden met de werkelijke kosten en zo overdreven prijsstijgingen voor de consument vermijden.

De wijziging wordt ingegeven door de wil om de methodologie van de medische index aan te passen en in de toekomst beter bestand te maken tegen extreme schokken, zoals deze teweeggebracht door de covid-crisis. Deze methodologie zorgt voor een flexibeler systeem om een meer afgevlakte evolutie van de werkelijke kosten door te rekenen in de premies.

De medische index was namelijk onderhevig aan een mathematische opwaartse vertekening. Bij dalingen van de bruto schadelast dienen de specifieke indexcijfers ongewijzigd te blijven. Het daaropvolgende jaar werd vergeleken met de vorige rapporteringsperiode, hetgeen resulteert in sterke stijgingen van de specifieke indexcijfers indien na een periode van dalingen in de bruto schadelast een periode van stijgingen volgt.

De evolutie stond niet in verhouding tot de werkelijke wijzigingen van de bruto schadelast, maar was het gevolg van methodologische tekortkomingen, met een mathematische opwaartse bias als gevolg.

Dat maakte dat de medische index in die specifieke situatie zijn doel voorbij schoot, namelijk de premies in lijn houden met de werkelijke kosten en tegelijk overdreven prijsschokken voor de consument vermijden.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1

Er zijn vier waarborgtypes waarvoor een medische index wordt vastgelegd: eenpersoonskamer, twee- en meerpersoonskamer, ambulante zorg en tandverzorging.

Momenteel wijst de verzekeringsonderneming elke verzekeringsovereenkomst, hierna product genoemd, toe aan een waarborgtype, door na te gaan welke waarborg in het product het zwaarst doorweegt in de bepaling van de jaarpremie. Eens een waarborgtype is toegewezen aan een product blijft dit ongewijzigd.

Artikel 1 van dit besluit wijzigt het huidige artikel 2 van het koninklijk besluit van 1 februari 2010.

Vanaf de rapportering in 2025 worden naast de beroepsgebonden ziektekostenverzekeringen ook de forfaitaire ziektekostenverzekeringen uitgesloten van de rapportering voor de medische index omdat de evolutie of de hoogte van de bruto schadelast niet pertinent is voor forfaitaire ziektekostenverzekeringen.

Het woord "verzekeringsovereenkomst" wordt vervangen door het woord "product", aangezien het in deze context niet gaat over individuele gegevens per verzekeringsovereenkomst, maar over geaggregeerde gegevens, dit zijn alle verzekeringsovereenkomsten die onder een product vallen.

Vanaf de rapportering in 2025 wordt het voor verzekeringsondernemingen mogelijk om het waarborgtype, waaraan een product is toegewezen, jaarlijks te wijzigen.

Dit om ervoor te zorgen dat de producten worden toegewezen aan het meest representatieve waarborgtype, waardoor de correctheid van de specifieke indexcijfers beter wordt gewaarborgd.

De toewijzing aan één van de andere waarborgtypes, dan waaraan het product in de vorige rapportering was toegewezen, kan enkel mits certificatie door de revisor die is erkend door de Nationale Bank van België. De certificatie heeft tot gevolg dat de verzekeringsonderneming de gegevens mag toezenden aan de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (hierna "FSMA") of respectievelijk de Controledienst voor de Ziekenfondsen (hierna "CDZ") en de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (hierna "FOD Economie"). De erkende revisor is er onverwijld toe gehouden aan de FSMA of respectievelijk de CDZ elke gebeurtenis of elk feit mede te delen dat de certificatie van de gegevens verhindert.

Wanneer de FSMA of respectievelijk de CDZ, op basis van het rapport van de revisor of op eigen initiatief de afwezigheid van een certificatie vaststelt, waarschuwt zij de FOD Economie.

De...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT