9 APRIL 2021. - Besluit van de administrateur-generaal tot subdelegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan personeelsleden van de agentschappen Opgroeien en Opgroeien regie

Rechtsgronden

Dit besluit is gebaseerd op :

-het Bestuursdecreet van 7 december 2018, artikel III.6;

- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015 tot regeling van de delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de hoofden van de departementen en de intern verzelfstandigde agentschappen, artikel 20 en 21.

Motivering

Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven :

- De administrateur-generaal van de agentschappen Opgroeien en Opgroeien regie is als hoofd van het agentschap belast met de algemene leiding, de werking en de vertegenwoordiging van deze intern verzelfstandigde agentschappen.

- Met het oog op een efficiënte en resultaatgerichte interne organisatie delegeert de administrateur-generaal een deel van de haar gedelegeerde bevoegdheden verder aan personeelsleden van de agentschappen die onder haar leiding staan.

Juridisch kader

Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving :

- het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie;

- het decreet van 20 januari 2012 houdende de regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen, artikel 20, § 2;

- het decreet van 7 juli 2017 tot oprichting van een publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid, tot vaststelling van vergunningsnormen voor private uitbetalingsactoren en tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 betreffende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin;

- het decreet van 27 april 2018 tot regeling van de toelagen in het kader van het gezinsbeleid;

- het decreet van 15 februari 2019 betreffende het jeugddelinquentierecht;

- het decreet van 1 maart 2019 tot ontbinding van het Fonds Jongerenwelzijn en tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin en het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp, gewijzigd bij het decreet van 26 april 2019;

- het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Opgroeien, artikel 15 tot en met 17;

- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot uitvoering van het decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand en het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003;

- het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 betreffende de nadere regels voor het verkrijgen van een zorgtoeslag.

DE ADMINISTRATEUR-GENERAAL VAN OPGROEIEN REGIE EN OPGROEIEN BESLUIT :

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de agentschappen Opgroeien en Opgroeien regie.

Art. 2. In dit besluit wordt verstaan onder :

  1. administrateur-generaal : het personeelslid dat belast is met de leiding van het agentschap Opgroeien regie en Opgroeien;

  2. bestedingsplan : de aan de gemeenschapsinstellingen beschikbaar gestelde werkings- en investeringskredieten voor het lopende begrotingsjaar;

  3. de algemeen directeurs, de afdelingshoofden en projectleiders N-1 en senior adviseurs : de personeelsleden die verantwoordelijk zijn voor de dienstverlening en processen betreffende één van de hierna vermelde thema's, of voor een afdeling, zijnde :

    1. het personeelslid, verantwoordelijk voor het Vlaams Centrum voor Adoptie en voor adoptie;

    2. de personeelsleden, verantwoordelijk voor het thema inhoudelijk strategisch beleid;

    3. het personeelslid, verantwoordelijk voor het thema juridische expertise, klachten en geschillen;

    4. de personeelsleden, verantwoordelijk voor het thema voorzieningen beleid;

    5. de personeelsleden, verantwoordelijk voor het thema Algemeen Management met name financieel management, facilitair beheer, projectmanagement, kennismanagement en risicomanagement;

    6. de personeelsleden, verantwoordelijk voor het thema HRM, Kind en Gezin Academie en Communicatie;

    7. het personeelslid, verantwoordelijk voor het thema IT-strategie, ontwikkeling en beheer;

    8. de personeelsleden verantwoordelijk voor het thema kwaliteitsmanagement en datamanagement;

    9. het personeelslid verantwoordelijk voor de rechtstreekse dienstverlening aan gezinnen, kinderen en jongeren door de eigen personeelsleden van het agentschap Opgroeien en Opgroeien regie, voor de afdeling gemeenschapsinstellingen en voor de afdeling ondersteuningscentra en Sociale diensten en de afdeling Continuïteit en Toegang;

    10. het personeelslid verantwoordelijk voor de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte;

  4. het agentschap : het agentschap Opgroeien regie, het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, vermeld in artikel 2, 8°, van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie en het agentschap Opgroeien, het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering tot van 24 oktober 2008 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Opgroeien

  5. minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen.

    Art. 3. § 1. De bij dit besluit gedelegeerde bevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, en van het desbetreffende ondernemingsplan.

    § 2. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen alleen uitgeoefend worden voor de aangelegenheden waarvoor de vermelde personeelsleden bevoegdheid gekregen hebben en binnen de voorziene kredieten en middelen.

    Art. 4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot :

  6. de beslissingen die moeten genomen worden in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;

  7. de beslissingen van ondergeschikte of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;

  8. het afsluiten van overeenkomsten.

    Art. 5. De bij dit besluit verleende delegaties hebben zowel betrekking op de apparaatskredieten als op de beleidskredieten.

    Art. 6. Als het gebruik van de bij dit besluit verleende delegaties gepaard gaat met het plaatsen van een overheidsopdracht gelden de bepalingen van artikel 19 en 20.

    HOOFDSTUK 2. - Mogelijkheid tot subdelegatie

    Art. 7. De algemeen directeurs, afdelingshoofden, projectleiders N-1 en senior- adviseur kunnen een deel van de aan hen gedelegeerde bevoegdheden verder subdelegeren tot op het meest functionele niveau. Deze subdelegatie kan betrekking hebben op delegatie van beslissingsbevoegdheden of delegatie van handtekening.

    Deze subdelegaties worden vastgelegd in een gedateerd en ondertekend besluit van de algemeen directeur, het afdelingshoofd, projectleider N-1 of senior- adviseur. Een afschrift wordt bezorgd aan de administrateur-generaal.

    HOOFDSTUK 3. - Regeling bij vervanging

    Art. 8. § 1. Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de administrateur-generaal worden haar bevoegdheden, voor zover ze niet expliciet gedelegeerd zijn in dit besluit, uitgeoefend door één van de algemeen directeurs.

    Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van beide algemeen directeurs worden de bevoegdheden, vermeld in het eerste lid, uitgeoefend door het afdelingshoofd, projectleider N-1 of senior-adviseur dat door de administrateur-generaal als zijn vervanger wordt aangeduid.

    § 2. De bij dit besluit verleende delegaties worden tevens verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van de functie van algemeen directeur, afdelingshoofd, projectleider N-1 of senior adviseur belast is of de algemeen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT