Décision judiciaire de Raad van State, 3 décembre 2021

Date de Résolution 3 décembre 2021
JuridictionNietigverklaring
Nature Arrest

RAAD VAN STATE, AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK

Xe KAMER

A R R E S T

nr. 252.320 van 3 december 2021 in de zaak A. 228.980/X-17.566

In zake : 1. de VERENIGING VAN MEDE-EIGENAARS

‘RESIDENTIE FINIS TERRAE’ 2. de VERENIGING VAN MEDE-EIGENAARS ‘RESIDENTIE LEKKERBEK’

  1. de VERENIGING VAN MEDE-EIGENAARS ‘RESIDENTIE COMPLEX GRAND HOTEL’

  2. XXXX 5. XXXX bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaten Thomas Eyskens en Sebastiaan De Meue kantoor houdend te 1000 Brussel Bischoffsheimlaan 33 bij wie woonplaats wordt gekozen

    tegen :

    de BELGISCHE STAAT, vertegenwoordigd door de minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaten Ciska Servais en Ruud De Houwer kantoor houdend te 2600 Antwerpen Posthofbrug 6 bus 1 bij wie woonplaats wordt gekozen

    -------------------------------------------------------------------------------------------------- I. Voorwerp van het beroep

  3. Het beroep, ingesteld op 2 september 2019, strekt tot de nietigverklaring van het koninklijk besluit van 22 mei 2019 ‘tot vaststelling van het marien ruimtelijk plan voor de periode van 2020 tot 2026 in de Belgische zeegebieden’.

    X-17.566-1/43

    II. Verloop van de rechtspleging

  4. De verwerende partij heeft een memorie van antwoord ingediend en de verzoekende partijen hebben een memorie van wederantwoord ingediend.

    Eerste auditeur Tom De Waele heeft een verslag opgesteld.

    De verzoekende partijen hebben een laatste memorie ingediend. De verwerende partij heeft een laatste memorie ingediend.

    De partijen zijn opgeroepen voor de terechtzitting, die heeft plaatsgevonden op 19 november 2021.

    Staatsraad Stephan De Taeye heeft verslag uitgebracht.

    Advocaten Thomas Eyskens en Sebastiaan De Meue, die verschijnen voor de verzoekende partijen, en advocaten Ruud De Houwer en Benoit Fôret, die verschijnen voor de verwerende partij, zijn gehoord.

    Eerste auditeur Tom De Waele heeft een met dit arrest eensluidend advies gegeven.

    Er is toepassing gemaakt van de bepalingen op het gebruik der talen, vervat in titel VI, hoofdstuk II, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

    III. Feiten

    3.1. De eerste verzoekende partij is een vereniging van mede-eigenaars van de residentie Finis Terrae, gelegen aan de Zwinlaan 35-37 te Knokke-Heist. Vierde verzoeker is eigenaar van een appartement in dit gebouw, en woont elders in Knokke. Vijfde verzoeker bewoont een appartement in dit gebouw. De tweede verzoekende partij is een vereniging van mede-eigenaars van de

    X-17.566-2/43

    residentie Lekkerbek, gelegen aan de Zeedijk 841-842-843 te Knokke-Heist. De derde verzoekende partij is een vereniging van mede-eigenaars van de residentie Complex Grand Hotel, gelegen aan de Leopoldlaan 168 te Knokke-Heist.

    3.2. In verband met de situering, de waarde en het ruimtegebruik van het Belgisch Noordzeegebied (hierna: BNZ) stelt bijlage 1 bij het bestreden besluit:

    “De Belgische zeegebieden zijn gelegen in de Noordzee, in het noordwestelijk deel van Europa. De Noordzee staat in verbinding met de Atlantische Oceaan, het Kanaal en de Baltische Zee.

    De Noordzee is gelegen tussen Groot-Brittannië, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, Nederland, Frankrijk en België. De verdeling van het continentaal plateau in de Noordzee tussen de verschillende kuststaten is het resultaat van verdragen.

    Het reliëf van de Noordzee is relatief ondiep, met een gemiddelde diepte van ongeveer 94 meter. Voor de Franse, Belgische, Nederlandse, Duitse en Deense kust variëren de dieptes van 0 tot 40 meter, terwijl aan de noordelijker gelegen kusten (Schotland, Noorwegen, …) de Noordzee dieptes heeft van meer dan 100 meter.

    Het BNZ is een gebied met een kustlijn van 65 kilometer en een maximale zeewaartse lengte van 83 kilometer. Qua oppervlakte is het BNZ dus te vergelijken met een gemiddelde Belgische provincie (ca. 3.500 km²). […] Ondanks deze relatief kleine oppervlakte, wordt de Noordzee voor de Belgische kust gekenmerkt door diverse waardevolle habitats. Dit heeft onder meer te maken met de aanwezigheid van een complex systeem van zandbanken. De zandbankzone strekt zich uit van Zeeland tot Calais. Een dergelijk zandbankensysteem is vrij uniek en komt enkel nog voor in het zuidoosten van Engeland. De zandbanken zijn min of meer evenwijdig aan de kust georiënteerd en sommige komen bij extreme laagtijen bloot te liggen. De biologische waarde is er vrij groot.

    Daarnaast vormt de Noordzee een uniek archeologisch en paleontologisch archief. Op het hoogtepunt van de laatste ijstijd, zo’n 20.000 jaar geleden, lag de zeespiegel meer dan 120 meter lager dan nu en grote delen van de Noordzee waren toen land. Dit landoppervlak werd intensief bewoond. […]

    De scheepsvaarttrajecten van en naar Belgische en andere Europese havens doorkruisen de Belgische zeegebieden en zijn [één] van de drukst bevaren routes ter wereld. Ook het kusttoerisme is in België sterk uitgebouwd. De volgende activiteiten hebben ook een impact op het ruimtegebruik binnen de Belgische zeegebieden: - Energie, kabels en pijpleidingen; - Zeewering; - Meetpalen, radars en masten; - Wetenschappelijk onderzoek; - Een munitiestortplaats;

    X-17.566-3/43

    - Zeevisserij en mariene aquacultuur; - Havenontwikkeling en baggerstorten; - Zand- en grindontginning; - Militaire activiteiten; - Recreatieve activiteiten.

    Verder zijn een goede milieutoestand en natuurbescherming en zeezicht belangrijke criteria m.b.t. het ruimtegebruik.

    Deze omstandigheden brengen met zich mee dat op de Noordzee, en zeker ook op Belgische zeegebieden, heel wat ruimteclaims liggen.”

    3.3. Er wordt een voorontwerp van marien ruimtelijk plan (hierna: MRP) opgemaakt, waaromtrent de raadgevende commissie op 14 december 2017 een advies verleent. De bijlage 1 ‘Ruimtelijke analyse van de zeegebieden’ bij het bestreden besluit stelt met betrekking tot het MRP het volgende:

    “Het economisch en ecologisch potentieel van onze zeegebieden is bijzonder groot. […] Daarnaast wordt de Noordzee gewaardeerd voor zijn natuurlijke schoonheid en trekt ze jaarlijks miljoenen toeristen aan.

    De veelheid aan betrokken actoren en instanties binnen de zeegebieden, heel vaak aanspraak makend op het gebruik van (een deel van) de Belgische zeegebieden, brengt met zich mee dat de mariene ruimte gepland moet worden. […]

    In 2014 speelde België een voortrekkersrol met de aanneming van een geïntegreerd marien ruimtelijk plan, dat het sluitstuk vormt van het planningsproces. Aan het nog steeds toenemende ruimtegebruik in onze zeegebieden en het gebrek aan een duidelijke procedure werd tegemoet gekomen met dit coördinerend initiatief. […]

    De overheid heeft zich ertoe verbonden om het plan regelmatig te evalueren en, indien nodig, aan te passen. Door de duidelijkheid in verband met de ruimte en de uitvoering van activiteiten wordt een zekerheid gerealiseerd voor zij die activiteiten willen ondernemen.

    Dit marien ruimtelijk plan 2020-2026 vormt de evaluatie en bijsturing van het in 2014 voor het eerst aangenomen marien ruimtelijk plan.

    Het marien ruimtelijk plan vormt vooral een beoordelingskader bij conflicten tussen verschillende menselijke activiteiten en bij het beheersen van de impact van deze activiteiten op het mariene milieu. Het doel van mariene ruimtelijke planning is om de verschillende sectorale belangen in evenwicht te brengen en een duurzaam gebruik van de mariene bronnen te bereiken.”

    3.4. Op 20 maart 2018 keurt de ministerraad het ontwerp-MRP goed.

    X-17.566-4/43

    Het ontworpen artikel 16 van het MRP luidt:

    “Art. 16. §1. Er wordt een zone afgebakend bestemd voor de bouw van een testeiland voor zeewering. De coördinaten van deze zone zijn de volgende: […] §2. Binnen de in paragraaf 1 aangeduide zone is een testeiland voor zeewering mogelijk onder volgende voorwaarden: […] § 3. Over de modaliteiten en resultaten van de in paragraaf 2 vermelde voorwaarden zal overleg plaatsvinden tussen de bevoegde ministers. §4. Onderzoek naar alternatieve vormen van zeewering is overal toegelaten, zonder de ruimtelijke bestemmingen van dit besluit in het gedrang te brengen. Voor onderzoek nabij de in artikel 18, §1, vermelde zone dient steeds een risicoanalyse uitgevoerd te worden overeenkomstig artikel 18, §3, 1°. §5. Er wordt een zone afgebakend voor het testen van nieuwe methodes van zeewering, met als coördinaat van het middelpunt 51.12200 N 2.58800 O en een straal van 1 nautische mijl. Deze zone beperkt zich tot de ruimte binnen de Belgische zeegebieden.”

    3.5. Op 25 mei 2018 brengt het adviescomité voor de beoordelingsprocedure van de gevolgen van de plannen en de programma’s die aanzienlijke effecten kunnen hebben op het milieu (hierna: het adviescomité SEA) advies uit over het ontwerp-MRP.

    3.6. Van 29 juni tot 28 september 2018 wordt een openbaar onderzoek georganiseerd over het ontwerp-MRP en het daarop betrekking hebbende planmilieueffectrapport (hierna: plan-MER). Gedurende dat openbaar onderzoek dienen onder andere de verzoekende partijen een bezwaarschrift in.

    3.7. De Federale Raad voor de Duurzame Ontwikkeling (hierna: FRDO) verleent op 20 september 2018 een advies over het ontwerp-MRP. Verder verlenen ook de kustwacht, het Waalse Gewest, het Verenigd Koninkrijk en Nederland een advies.

    3.8. Op 7 december 2018 keurt de ministerraad het aangepaste ontwerp-MRP goed.

    3.9. Op 15 januari 2019 verleent de afdeling Wetgeving van de Raad van State haar advies nr. 65.000/1 over het ontwerp-MRP.

    X-17.566-5/43

    3.10. Op 31 januari 2019 wordt een Natura 2000-goedkeuring verleend voor het MRP.

    3.11. Het bestreden koninklijk besluit van 22 mei 2019 stelt het MRP voor de periode 2020-2026 vast. De geïntegreerde kaart van dit plan is de volgende:

    De daarbij horende legende luidt:

    X-17.566-6/43

    3.12. Artikel 7, § 1, van het MRP bakent de speciale zone voor natuurbehoud ‘Vlaamse Banken’ af. Paragraaf 3 van datzelfde artikel bakent de speciale zone voor natuurbehoud ‘Vlakte van de Raan’ af. Artikel 7, § 5, bakent drie speciale beschermingszones (SBZ’s) voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT