Décision judiciaire de Raad van State, 20 mai 2021

Date de Résolution20 mai 2021
JuridictionNietigverklaring
Nature Arrest

RAAD VAN STATE, AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK

IXe KAMER

A R R E S T

nr. 250.633 van 20 mei 2021 in de zaak A. 227.390/IX-9503

In zake: de NV B.G.-CONSULTING bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaat Thomas De Meese kantoor houdend te 1000 Brussel Joseph Stevensstraat 7 bij wie woonplaats wordt gekozen

tegen:

de VLAAMSE REGULATOR VOOR DE MEDIA bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaat Joris Deene kantoor houdend te 9052 Gent Bollebergen 2 A bus 20 bij wie woonplaats wordt gekozen

-------------------------------------------------------------------------------------------------- I. Voorwerp van het beroep

  1. Het beroep, ingesteld op 11 februari 2019, strekt tot de nietigverklaring van beslissing 2018/045 van de algemene kamer van de Vlaamse Regulator voor de Media van 26 november 2018, waarbij aan de nv B.G.-Consulting een administratieve geldboete van 1250 euro wordt opgelegd.

    II. Verloop van de rechtspleging

  2. De verwerende partij heeft een memorie van antwoord ingediend en de verzoekende partij heeft een memorie van wederantwoord ingediend.

    IX-9503-1/23

    Eerste auditeur Alexander Van Steenberge heeft een verslag opgesteld.

    De verzoekende partij en de verwerende partij hebben een laatste memorie ingediend.

    De partijen zijn opgeroepen voor de terechtzitting, die heeft plaatsgevonden op 26 april 2021.

    Kamervoorzitter Geert Van Haegendoren heeft verslag uitgebracht.

    Advocaat Thomas De Meese, die verschijnt voor de verzoekende partij en advocaat Nick De Wint, die loco advocaat Joris Deene verschijnt voor de verwerende partij, zijn gehoord.

    Eerste auditeur Alexander Van Steenberge heeft een met dit arrest eensluidend advies gegeven.

    Er is toepassing gemaakt van de bepalingen op het gebruik der talen, vervat in titel VI, hoofdstuk II, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

    III. Feiten

    3.1. Verzoekster is ten tijde van de feiten een netwerkradioomroeporganisatie, erkend voor frequentiepakket 4 – ander profiel 2.

    Haar radiozender heeft als roepnaam ‘Stadsradio Vlaanderen’.

    3.2. Bij beslissing nr. 2018/028 van 11 juni 2018 stelt de Vlaamse Regulator voor de Media (“VRM”) in hoofde van verzoekster een inbreuk vast op

    IX-9503-2/23

    artikel 143/3, § 1, en § 2, van het mediadecreet (decreet van 27 maart 2009 ‘betreffende radio-omroep en televisie’).

    Inzonderheid voor de huidige zaak is van belang wat hierin over het aandeel Vlaamse en Nederlandstalige muziekproducties staat te lezen:

    “Uit het luisteronderzoek van de onderzoekscel, uitgevoerd op dinsdag 24 april 2018 tussen 14u en woensdag 25 april 2018 tot 14u, blijkt dat er op 24u in totaal 42 Vlaamse/Nederlandstalige muzieknummers werden uitgezonden waarbij er gedurende vier uitzenduren geen enkel dergelijk nummer werd uitgezonden.

    Het ingediende kandidatuurdossier is op dat punt duidelijk en stelt op verschillende plaatsen (o.a. bij de beschrijving van het format en het profiel van de netwerkradio) dat Stadsradio Vlaanderen 30% Vlaamse en Nederlandstalige muziek zal brengen. Een standaard play-list die bij de beschrijving van het format is toegevoegd, voorziet 19 Vlaamse/Nederlandstalige muzieknummers op ruim geteld 2 uur uitzendingen. Nergens wordt de in het verweer aangehaalde nuancering gebracht dat dit aandeel van 30% slechts bereikt zal zijn nadat het volledige muziekaanbod van de netwerkradio-omroeporganisatie zal zijn afgespeeld. Meer nog, op bladzijde 5 van de profielomschrijving stelt Stadsradio Vlaanderen ondubbelzinnig ‘Vlaamse en Nederlandstalige nummers worden elk uur geprogrammeerd’.

    Uit het onderzoek blijkt verder dat het aandeel Vlaamse en Nederlandstalige muziek bij de erkenning van Stadsradio Vlaanderen wordt aangehaald in de motivering voor de toekenning van de score voor de omschrijving van ‘het deel van het aanbod via de invulling van het specifiek gekozen profiel of muziekaanbod en het deel Vlaamse muziekproducties in dat aanbod’.

    Komt daarbij dat dit onderdeel wel degelijk onder de basisvoorwaarden van artikel 143/2, §1, van het Mediadecreet valt, waarvan dus ook niet kan worden afgeweken met een kennisgeving aan de VRM.”

    De VRM beslist om verzoekster te waarschuwen “met de verplichting zich uiterlijk tegen 15 september 2018 aan het Mediadecreet te conformeren wat de gegrond verklaarde klachten betreft”.

    3.3. Bij de thans bestreden beslissing 2018/45 van 26 november 2018 stelt de VRM een inbreuk vast op artikel 143/3, § 1, van het mediadecreet en legt hij verzoekster een administratieve boete op van 1250 euro “met de verplichting zich uiterlijk tegen 31 januari 2019 aan het Mediadecreet te conformeren”. Deze beslissing steunt onder meer op de volgende overwegingen:

    IX-9503-3/23

    IX-9503-4/23

    “Algemeen

  3. Artikel 143/2, § 1, 2°, c), tweede lid, van het Mediadecreet schrijft voor dat bij netwerkradio-omroeporganisaties met een ‘ander profiel of muziekaanbod’ (vermeld in artikel 143/1, eerste lid, 3°, van het Mediadecreet), zoals Stadsradio Vlaanderen, als basisvoorwaarde een deel van hun muziekaanbod moet bestaan uit Vlaamse muziekproducties. Het betreft eveneens een aanvullend kwalificatiecriterium op basis waarvan de Vlaamse Regering een erkenning verleent (artikel 143/2, § 2, 7°, van het Mediadecreet).

    Artikel 143/3, § 1, van het Mediadecreet bepaalt dat de netwerkradioomroeporganisaties zich, nadat ze een erkenning hebben gekregen, voor de volledige duur van de erkenning aan de basisvoorwaarden dienen te houden, in overeenstemming waarmee de Vlaamse Regering de erkenning heeft uitgereikt. 17. Artikel 143/2, § 1, 2°, c), tweede lid, van het Mediadecreet bevat geen nadere modaliteiten over de invulling van het begrip ‘Vlaamse muziekproducties’ of de grootte en berekening van het ‘aandeel’ ervan in het muziekaanbod. De voorwaarde wordt evenmin verder verduidelijkt of uitgewerkt door middel van een uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering.

    Anders is dit voor de soortgelijke basisvoorwaarde (uit artikel 143/2, § 1, 2°, c), eerste lid, van het Mediadecreet), die betrekking heeft op de erkenning van netwerkradio-omroeporganisaties met een ‘Nederlandstalig en Vlaams profiel of muziekaanbod’ (vermeld in artikel 143/1, eerste lid, 2°, van het Mediadecreet). Bij besluit van 21 april 2017 van de Vlaamse Regering worden wel nadere modaliteiten uitgewerkt: ‘Het deel van de invulling van het Nederlandstalige en Vlaamse profiel of muziekaanbod, bedraagt twee derde van de uitzendtijd. Onder Nederlandstalige en Vlaamse profiel of muziekaanbod wordt begrepen het muziekaanbod en de andere cultuuruitingen door Nederlandstalige en/of Vlaamse artiesten en/of programma’s met als hoofdthema een Nederlandstalige of Vlaamse artiest.’

    Voor de specifieke invulling van de decretale basisvoorwaarde die in deze zaak voorligt, namelijk ‘een deel van dit muziekaanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties’, moet dus met name worden gekeken naar de manier waarop hieraan invulling is gegeven in het kandidaatstellingsdossier van Stadsradio Vlaanderen en – aangezien het tevens een aanvullend kwalificatiecriterium betreft – (de Bijlagen bij) het Erkenningsbesluit van Stadsradio Vlaanderen als netwerkradioomroeporganisatie met ‘een ander profiel’. 18. In haar kandidaatstellingsdossier heeft Stadsradio Vlaanderen bij de omschrijving van het profiel van de radio en het programma-aanbod (format) duidelijk aangegeven: ‘Bij het samenstellen van het format werd ook rekening gehouden met de gezongen taal. 60% van de muziekverzameling is Engelstalig, 30% zijn Vlaamse en Nederlandse producties en het overig gedeelte bestaat hoofdzakelijk uit Franstalige, Spaanstalige, Italiaanse en niet-gezongen producties. Bij het schrijven van

    IX-9503-5/23

    deze zin zijn 11.823 verschillende muzieknummers opgenomen in de database.’ (p.8) Ook verderop bij de beschrijving van het format komt dit aan bod, waarbij het taalaspect duidelijk wordt benadrukt: ‘We voorzien 30% Vlaamse producties en doen in ons programma ‘Oep z’n Vlaams’ steeds een voorstelling van de Vlaamse artiesten die in het dialect muziek brengen.’ (p. 27) en ‘Stadsradio Vlaanderen heeft in het format 30% Vlaamse muziek voorzien. De mix van 60 70 80 90 00 en hedendaagse hits wordt zodanig samengesteld dat zeker 30% Vlaamse muziek aan bod komt. Ook komen er in het programma ‘Oep z’n Vlaams’ verschillende Vlaamse artiesten langs.’ (p. 41). 19. In Bijlage 2 bij het Erkenningsbesluit wordt in dit verband bij de beoordeling van ‘het deel van het aanbod via de invulling van het specifieke gekozen profiel of muziekaanbod en het deel Vlaamse muziekproducties in dat aanbod’, het volgende gesteld: ‘Stadsradio Vlaanderen kiest voor een algemeen profiel met aandacht voor classics, en nadruk op Vlaamse en Nederlandstalige muziek, die 30% van het muzikale aanbod beslaan. De zender zet zich ook in voor de promotie van nieuwe en opkomende Vlaamse muziekgroepen. Op dit vlak is Stadsradio Vlaanderen consequent in zijn aanpak.’

    Invulling begrippen ‘Vlaamse en Nederlandstalige muziek’

  4. Wat de invulling van de begrippen ‘Vlaamse en...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT