Décision judiciaire de Raad van State, 9 mars 2021

Date de Résolution 9 mars 2021
JuridictionNietigverklaring
Nature Arrest

RAAD VAN STATE, AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK

Xe KAMER

A R R E S T

nr. 250.018 van 9 maart 2021 in de zaak A. 224.857/X-17.199

In zake : 1. Marcel OOSTERLINCK 2. Robert VAN NIMMEN 3. Robin RADEMAKER bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaat Griet Cnudde kantoor houdend te 9000 Gent Brabantdam 56 bij wie woonplaats wordt gekozen

tegen :

1. de GEMEENTE KRUIBEKE bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaat Wim De Cuyper kantoor houdend te 9100 Sint-Niklaas Vijfstraten 57 bij wie woonplaats wordt gekozen

2. het VLAAMSE GEWEST bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaten Steve Ronse en Isabelle Verhelle kantoor houdend te 8500 Kortrijk Beneluxpark 27B bij wie woonplaats wordt gekozen

--------------------------------------------------------------------------------------------------

I. Voorwerp van het beroep

1. Het beroep, ingesteld op 26 maart 2018, strekt tot de nietigverklaring van : a. het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Kruibeke van 27 november 2017 tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (hierna: gemeentelijk RUP) „Herziening Bazel-centrum‟ en b. het besluit van de dienst Milieueffectrapportage van het departement Omgeving van het Vlaamse Gewest (hierna: de dienst Mer) van 4 mei 2017 dat het voorgenomen gemeentelijk RUP „Herziening Bazel-centrum‟ geen aanleiding

X-17.199-1/24

geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-milieueffectrapport niet nodig is.

II. Verloop van de rechtspleging

2. De verwerende partijen hebben een memorie van antwoord ingediend en verzoekers hebben een memorie van wederantwoord ingediend.

Adjunct-auditeur Katrien Didden heeft een verslag opgesteld.

De verwerende partijen en verzoekers hebben een laatste memorie ingediend.

De partijen zijn opgeroepen voor de terechtzitting, die heeft plaatsgevonden op 27 november 2020.

Staatsraad Jan Clement heeft verslag uitgebracht.

Advocaat Paul Aerts, die loco advocaat Griet Cnudde verschijnt voor verzoekers, advocaat Evelien Alenus, die loco advocaat Wim De Cuyper verschijnt voor de eerste verwerende partij, en advocaat Isabelle Verhelle, die verschijnt voor de tweede verwerende partij zijn gehoord.

Auditeur Katrien Didden heeft een met dit arrest eensluidend advies gegeven.

Er is toepassing gemaakt van de bepalingen op het gebruik der talen, vervat in titel VI, hoofdstuk II, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

X-17.199-2/24

III. Feiten

3. Verzoekers wonen in de Lamperstraat te Bazel, in de woningen met huisnummers 36, 32 en 24. Krachtens het bij koninklijk besluit van 7 november 1978 vastgestelde gewestplan Sint-Niklaas-Lokeren (hierna: het gewestplan) zijn verzoekers‟ woonpercelen gelegen in woongebied. Ten oosten van deze woonpercelen toont hetzelfde gewestplan achtereenvolgens een lichtgroen ingekleurd parkgebied en een donkergroen ingekleurd natuurgebied. Dit laatste gebied is nagenoeg volledig opgenomen in het habitatrichtlijngebied „Schelde- en Durmeëstuarium van de Nederlandse grens tot Gent‟ (hierna: het habitatrichtlijngebied).

Ter verduidelijking is hierna een uittreksel uit het gewestplan opgenomen, waarop benaderende aanduidingen zijn aangebracht.

4. Binnen de voornoemde zones van het gewestplan gelden de voorschriften van het bij ministerieel besluit van 18 december 2001 goedgekeurde bijzonder plan van aanleg „nr. 1a en 2b centrum Bazel. Gedeeltelijke herziening 2de wijziging‟ (hierna: het BPA).

Op het bij het BPA horende grafische plan is ten oosten van verzoekers‟ woonpercelen een parkzone ingetekend. In het noordwesten van de laatstgenoemde zone ligt een ongeveer 4.900 m² groot perceel dat oorspronkelijk de moestuin bij het kasteel van Wissekerke was (hierna: de noordwestelijke parkstrook van het BPA).

X-17.199-3/24

De noordwestelijke parkstrook van het BPA behoort tot het dorpsgezicht van de dorpskom van Bazel dat beschermd is bij koninklijk besluit van 3 juli 1981.

Op de biologische waarderingskaart is de noordwestelijke parkstrook van het BPA aangeduid als complex van biologisch minder waardevolle en waardevolle elementen, op grond van de aanwezigheid van soortenarm permanent cultuurgrasland, bomenrij met dominantie van tamme kastanje en bomenrij met dominantie van linde. De noordoostelijke rand van de laatstgenoemde strook paalt aan de als biologisch waardevol aangeduide zone kasteelpark.

Ter verduidelijking is hierna een uittreksel uit het laatstgenoemde grafische plan opgenomen, waarop benaderende aanduidingen zijn aangebracht.

5. In mei 2014 beslist de gemeente Kruibeke tot de opmaak van een gemeentelijk RUP “Herziening Bazel Centrum”.

De gemeente wil onder meer de noordwestelijke parkstrook van het BPA omzetten in een parkeerzone voor personenauto‟s, teneinde het openbaar parkeren binnen het centrum van Bazel te bundelen. Het betrokken gebied (hierna: de deelzone met de gebundelde parking) is gelegen ten oosten van de Lamperstraat en de Parklaan, tussen het perceel Lamperstraat, 2B, kadastraal gekend afdeling 2, sectie B, nr. 991/m en het perceel Parklaan, 111, kadastraal gekend afdeling 2,

X-17.199-4/24

sectie B, nr. 984/h.

6.1. Begin 2017 wordt het onderzoek naar het milieueffect van het voorgenomen plan (hierna: MER-screening) gestart.

6.2. Met betrekking tot de MER-screening brengt het departement Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaamse Gewest (hierna: het departement Mobiliteit) op 6 maart 2017 een advies uit waarin onder meer het volgende wordt gesteld:

“[Het] besluit dat het RUP geen betekenisvolle negatieve effecten op de mobiliteit zal veroorzaken, vnl. ten gevolge van het verwaarloosbare aantal extra verkeersbewegingen gegenereerd door de nieuwe ontwikkelingen […], kan worden bijgetreden.

Op het ontwerp inrichtingsplan en stedenbouwkundige voorschriften zijn volgende opmerkingen te maken:

[De noordwestelijke parkstrook van het BPA] wordt in het ontwerp RUP voorbestemd als „parkeer- en parkzone‟ (art. 1). Zijn dit wel verzoenbare bestemmingen? […]

Als planalternatief wordt expliciet gesteld dat mobiliteitsvraag en -effecten van deze parking duidelijk zullen worden gemaakt in het mobiliteitsplan in opmaak […]. In de laatst gekende versie van het mobiliteitsplan […] is inderdaad sprake van deze parking […], maar een duidelijke motivering of raming voor de bijkomende capaciteit, noch bespreking van de effecten ervan komen hierin (vooralsnog) aan bod”.

6.3. In de bij de dienst Mer ingediende MER-screeningsnota wordt over de deelzone met de gebundelde parking het volgende gesteld:

“Om het parkeren binnen het centrum te bundelen en de toeristische dorpse sfeer te ondersteunen wenst het gemeentebestuur een parking op deze locatie te voorzien. Op deze manier blijft de bereikbaarheid en parkeermogelijkheid binnen Bazel gewaarborgd terwijl andere zones rond de kerk opgewaardeerd worden. Ook wordt er een parkeervraag vanuit de naburige school en het kasteelpark opgevangen.

De zone wordt maximaal groen gehouden, met respect voor zijn historische achtergrond. Dit gebeur[t] door het gebruik van waterdoorlaatbare verhardingsmaterialen en door gebruik van lage beplanting binnen de zone. De nog bestaande tuinmuur blijft behouden. Tegenover de naastgelegen woningen moet een groenbuffer mogelijk zijn.

Het exacte aantal parkeerplaatsen die nodig zijn zal worden afgestemd met het mobiliteitsplan in opmaak.

Volgens een inrichtingsstudie wordt dit geraamd op maximaal 200 plaatsen die mogelijk zijn binnen de zone. Ook de toe- en uitritten zullen

X-17.199-5/24

worden bepaald door het toekomstige mobiliteitsplan. Er moeten twee verbindingen mogelijk gemaakt worden binnen het RUP; één langs de Lamperstraat en één langs de Parklaan. Bovenop is nog een tweede verbinding mogelijk naar de Lamperstraat die door zijn beperkte breedte uitsluitend voor fietsers en voetgangers gebruikt kan worden. Ook het kasteelpark is bereikbaar voor zwakke weggebruikers via een oude poort in de te behouden tuinmuur.

[…]

Door de realisatie van de kasteelparking wordt de omgeving in en rond het kerkplein verbeterd. Er zal echter een plaatselijke verslechtering van de luchtkwaliteit zijn ter hoogte van de kasteelparking tegenover de huidige situatie. Als milderende maatregelen tegenover de omliggende woningen zijn groene hoogopgaande perceelsafsluitingen mogelijk en dient de parking een groene inrichting te krijgen.

[…]

Door de aanleg van de kasteelparking zal op deze locatie meer geluidshinder ontstaan door personenwagens ten voordele van het kerkplein en zijn onmiddellijke omgeving, waar minder personenverkeer zal plaatsvinden. Om de geluidshinder van de parking naar de naburige woningen te beperken is het binnen de voorschriften toegelaten om groene omgaande perceelsafscheiding te voorzien ter hoogte van de woningen.

[…]

De realisatie van de voorschriften uit het RUP zal effect hebben op de zone met een complex van biologisch minder waardevolle en waardevolle elementen aangeduid op de biologische waarderingskaart. In de voorschriften zijn er echter maatregelen opgenomen die het groene karakter van de betreffende zones dient te behouden en waarbij (gesloten)verharding tot een minimum beperkt worden. Hierdoor worden de effecten op fauna en flora enigszins beperkt.

[…]

Door de aanleg van de parking nabij het kasteel zal een gedeelte van de ankerplaats worden aangetast. Om de effecten te beperken is in de voorschriften opgenomen dat de parking een zo groen mogelijke inrichting dient te hebben waarbij de oude tuinmuren behouden blijven. Ook het typische kernmerk van lage beplanting in de oude moestuin van het kasteel is bestendigd in de voorschriften. Op deze manier blijven een aantal typische eigenschappen van de oude moestuin van het kasteel bewaard in de kasteelparking. Bovendien zal door het toevoegen van een parkeerzone in functie van de kern het kerkplein en zijn onmiddellijke...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT