Décision judiciaire de Raad van State, 29 novembre 2019

Date de Résolution29 novembre 2019
JuridictionNietigverklaring
Nature Arrest

RAAD VAN STATE, AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK

Xe KAMER

A R R E S T

nr. 246.230 van 29 november 2019 in de zaak A. 224.298/X-17.121.

In zake : Dries NYS bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaat Joris Gebruers kantoor houdend te 3580 Beringen Paalsesteenweg 81 bij wie woonplaats wordt gekozen

tegen :

de GEMEENTE HEUSDEN-ZOLDER bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaat Tom Swerts kantoor houdend te 2800 Mechelen Antwerpsesteenweg 16-18 bij wie woonplaats wordt gekozen

-------------------------------------------------------------------------------------------------- I. Voorwerp van het beroep

1. Het beroep, ingesteld op 22 januari 2018, strekt tot de nietigverklaring van het besluit van 28 september 2017 van de gemeenteraad van de gemeente Heusden-Zolder houdende de definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Bovy.

II. Verloop van de rechtspleging

2. De verwerende partij heeft een memorie van antwoord ingediend en verzoeker heeft een memorie van wederantwoord ingediend.

Eerste auditeur-afdelingshoofd Ann Van Mingeroet heeft een verslag opgesteld.

X-17.121-1/23

Verzoeker en de verwerende partij hebben een laatste memorie ingediend.

De partijen zijn opgeroepen voor de terechtzitting, die heeft plaatsgevonden op 8 november 2019.

Staatsraad Stephan De Taeye heeft verslag uitgebracht.

Advocaat Joris Gebruers, die verschijnt voor verzoeker, en advocaat Tom Vanderreydt, die loco advocaat Tom Swerts verschijnt voor de verwerende partij, zijn gehoord.

Eerste auditeur-afdelingshoofd Ann Van Mingeroet heeft een met dit arrest eensluidend advies gegeven.

Er is toepassing gemaakt van de bepalingen op het gebruik der talen, vervat in titel VI, hoofdstuk II, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

III. Feiten

3.1. In augustus 2012 neemt de gemeente Heusden-Zolder een aanvang met de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Bovy (hierna: het gemeentelijk RUP).

De toelichtingsnota bij dit gemeentelijk RUP vermeldt de volgende opdrachtsomschrijving:

“De gemeente Heusden-Zolder wenst een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te maken voor het Domein Bovy. De vraag waar met voorliggende opdracht op dient ingespeeld te worden is de vraag tot oprichting van verblijfsaccommodatie. De erfpachthouder heeft namelijk nood aan de uitbouw van de toeristisch-recreatieve mogelijkheden om de nodige financiële middelen te kunnen garanderen om het domein uit te baten. De erfpachthouder wenst daartoe enerzijds een aantal gastenkamers in te richten vooral in functie van het fietstoerisme en anderzijds de

X-17.121-2/23

mogelijkheid te behouden om feesten (met catering) te organiseren in en rond de hoevegebouwen. Domein Bovy situeert zich volgens het GRS in deelruimte ‘Het land van Viversel en Bolderberg’ dat de gemeente als toeristisch recreatieve cluster verder wenst uit te bouwen. Hierbij wordt gezocht naar een hernieuwde balans tussen actieve recreatie en topsport in de recreatiegebieden (nabij Viversel en Bolderberg) en gecontroleerde passieve recreatie in de natuurgebieden van het vijvergebied De Wijers. Het landschappelijk waardevol erfgoed draagt hier in belangrijke mate bij tot de toeristisch-recreatieve aantrekkingskracht van het gebied. In Bolderberg, waar Domein Bovy zich situeert, zijn er reeds sterke troeven op vlak van actieve recreatie als zacht-recreatieve activiteiten aanwezig vanwege het biologisch en historisch waardevolle landschap. De ruimtelijke relatie tussen de verschillende infrastructuren dient echter versterkt te worden. Er moet gestreefd worden naar een ruimtelijk functionele synergie tussen de omliggende kernen en het recreatief gebeuren, waarin de leefbaarheid van deze kleine kernen het wederkerende hoofdthema is. Domein Bovy groeide de laatste jaren uit tot toeristisch-recreatieve pool in de gemeente met een bovengemeentelijke uitstraling. De voorschriften van de twee BPA’s waarin het gebied is opgenomen zijn echter verouderd en beperkend. Vooral de reeds bestaande horecazaken ondervinden hier grote hinder van, doordat ze niet volledig kunnen inspelen op de huidige vraag naar onder andere een vorm van verblijfsaccommodatie. Tenslotte wenst de gemeente een oplossing te vinden voor een aantal zonevreemde constructies op de grens van het domein. Het betreft 3 zonevreemde weekendverblijven en 1 zonevreemde woning langs Galgeneinde.”

3.2. Het plangebied is overeenkomstig het bij koninklijk besluit van 3 april 1979 vastgestelde gewestplan Hasselt – Genk nagenoeg volledig ingekleurd als parkgebied; een klein deel van het plangebied, ter hoogte van de horecazaak in de voormalige hoeve, is ingekleurd als zone voor dagrecreatie:

X-17.121-3/23

Drie zonevreemde weekendverblijven zijn in het parkgebied gelegen; een vierde zonevreemde woning is grotendeels in recreatiegebied en gedeeltelijk in woongebied gelegen:

Het plangebied wordt voorts door twee bijzondere plannen van aanleg (BPA’s) beheerst. Het op 28 april 1983 goedgekeurde BPA Bolderberg IV geeft aan het hele plangebied de bestemming zone voor parkgebied; het op 31 januari 1974 en 8 april 1983 goedgekeurde BPA Bolderberg II kent een grotere diversiteit qua bestemmingen, te weten een zone voor actieve recreatie (plaats van de hoeve), een zone voor park (lichtgroen), een zone voor open bebouwing (roze), en een zone voor koeren (grijs):

3.3. Op basis van het screeningsdossier van de gemeente HeusdenZolder en de uitgebrachte adviezen concludeert de dienst Milieueffectrapportage van de Vlaamse overheid op 19 oktober 2016 “dat het voorgenomen plan geen

X-17.121-4/23

aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is”.

3.4. Op 7 november 2016 vindt een plenaire vergadering over het voorontwerp van het gemeentelijk RUP plaats.

3.5. Op 23 februari 2017 stelt de gemeenteraad van de gemeente Heusden-Zolder het ontwerp van het gemeentelijk RUP voorlopig vast.

3.6. Tijdens het openbaar onderzoek dat over het ontwerp van gemeentelijk RUP van 27 maart 2017 tot en met 25 mei 2017 wordt georganiseerd, worden 4 adviezen uitgebracht en 27 bezwaren ingediend, waaronder ook door verzoeker (bezwaarschrift B1).

3.7. In zitting van 27 juni 2017 bespreekt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (hierna: de Gecoro) de bezwaren en doet zij voorstellen tot aanpassing.

3.8. Op 28 september 2017 stelt de gemeenteraad van de gemeente Heusden-Zolder het gemeentelijk RUP definitief vast.

Dit is het bestreden besluit.

3.9. Verzoeker stelt eigenaar en bewoner te zijn van het perceel gelegen aan de Galgeneinde 12, kadastraal gekend als nr. D382g, gelegen binnen het plangebied (hierna: verzoekers perceel). Verzoekers perceel krijgt de bestemming artikel 1 ‘Multifunctionele centrumzone’, waarvoor de volgende bestemmingsvoorschriften (artikel 1.1.2) gelden:

“De zone is bestemd als multifunctionele centrumzone. Naast wonen zijn kernversterkende functies toegelaten. Hieronder worden verstaan: handel, horeca, wellness, diensten, openbare en private nuts- en gemeenschapsvoorzieningen, openbare groene ruimten en openbare verharde ruimten, socioculturele voorzieningen en recreatieve voorzieningen. Bij nieuwbouw of herbouw dient de gelijkvloerse verdieping volledig ingenomen te worden door een niet-woonfunctie.

X-17.121-5/23

Kernversterkende functies zijn in deze zone prioritair. Wonen is in dit geval enkel toegestaan op de verdiepen.”

3.10. Ten westen en ten zuiden van verzoekers perceel gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 4 ‘Goed van Bovy’, die stedenbouwkundige bestemmingsvoorschriften (artikel 4.1.2) en stedenbouwkundige inrichtingsvoorschriften (artikel 4.1.3) bevatten.

3.10.1. De stedenbouwkundige bestemmingsvoorschriften van artikel 4 ‘Zone “Goed van Bovy”’ (artikel 4.1.2) luiden:

“Hoofdbestemming

De zone is bestemd voor het oprichten van recreatieve en toeristische accommodatie, met inbegrip van de verblijfsaccommodatie, in een historisch kader: horeca, hotel, bezoekerscentrum,...

Nevenbestemming

Binnen de bestemmingszone zijn diensten en handel nevenfuncties, mits ze gekoppeld zijn aan de aanwezige recreatieve activiteiten op de site. Er is één woongelegenheid van de exploitant of conciërge toegestaan met een maximaal bouwvolume van 1000m³, voor zover deze integraal deel uitmaakt van de gebouwen in functie van de recreatieve en toeristische activiteiten.”

3.10.2. Als stedenbouwkundige inrichtingsvoorschriften van artikel 4 ‘Zone “Goed van Bovy”’ gelden onder meer de voorschriften van de ‘Groenzone’, de voorschriften van de ‘Zone voor bebouwing 2’, de voorschriften van de ‘Zone voor parking’ en de voorschriften ‘Niet-bebouwde delen’ (artikel 4.1.3).

3.10.3. De stedenbouwkundige inrichtingsvoorschriften van de ‘Groenzone’ (groene blokjes), gesitueerd ten westen en ten zuiden van verzoekers perceel, luiden:

“De historische ringgracht blijft behouden. Voorzieningen in functie van de retentie en infiltratie van hemelwater worden maximaal gekoppeld aan de ringgracht. Ter hoogte van de grens van de bestemmingszone van Artikel 1 dient conform de aanduiding op het grafisch plan een groenscherm te worden voorzien. De breedte van het groenscherm dient minimum 15m breed te zijn. Het groenscherm wordt gerealiseerd door middel van streekeigen en winterharde soorten en wordt uitgevoerd door

X-17.121-6/23

middel van een bomenrij in combinatie met...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT