Décision judiciaire de Raad van State, 23 février 2017

Date de Résolution23 février 2017
JuridictionUDN
Nature Arrest

RAAD VAN STATE, AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK

VOORZITTER VAN DE Xe KAMER

A R R E S T

nr. 237.482 van 23 februari 2017 in de zaak A. 221.510/X-16.870.

In zake : 1. Veerle BAEYENS 2. Astrid DE WINNE bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaat Tom De Sutter kantoor houdend te 9000 Gent Koning Albertlaan 128 bij wie woonplaats wordt gekozen

tegen :

de GEMEENTE HAALTERT bijgestaan en vertegenwoordigd door advocaten Frank Judo en Tim Souverijns kantoor houdend te 1000 Brussel Keizerslaan 3 bij wie woonplaats wordt gekozen

-------------------------------------------------------------------------------------------------- I. Voorwerp van de vordering

1. De vordering, ingesteld op 18 februari 2017, strekt in de eerste plaats tot de schorsing van de tenuitvoerlegging bij uiterst dringende noodzakelijkheid van het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Haaltert van 14 februari 2017 om de procedure te starten voor de aanstelling van een nieuw college van burgemeester en schepenen conform artikel 47bis van het gemeentedecreet.

Ook vragen verzoeksters “het verbod op te leggen aan de gemeenteraad van de gemeente Haaltert om op 23 februari 2017 om 20u00 het eerste agendapunt te behandelen met betrekking tot ‘Verkiezing en eedaflegging van de schepenen na gezamenlijke voordrachtakte’ tot de Raad van State zich heeft kunnen uitspreken over de vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid (in het geval de termijn om een zitting te bepalen en een

X-16.870-1/15

uitspraak te doen voor dezelfde donderdag 23 februari 2017 om 20u00 te kort zou zijn voor de Raad van State)”.

II. Verloop van de rechtspleging

2. De verwerende partij heeft een nota en een administratief dossier ingediend.

De partijen zijn opgeroepen voor de terechtzitting, die heeft plaatsgevonden op 21 februari 2017, om 11 uur.

Kamervoorzitter Johan Lust heeft verslag uitgebracht.

Advocaat Tom De Sutter, die verschijnt voor verzoeksters, en advocaten Frank Judo en Tim Souverijns, die verschijnen voor de verwerende partij, zijn gehoord.

Auditeur Iris Verheven heeft een met dit arrest eensluidend advies gegeven.

Er is toepassing gemaakt van de bepalingen op het gebruik der talen, vervat in titel VI, hoofdstuk II, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973

III. Feiten

3. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 wordt te Haaltert een bestuursmeerderheid gevormd door dertien van de vijfentwintig gemeenteraadsleden: N-VA (zes zetels), sp.a (drie zetels) en Open en Liberaal (vier zetels). Eerste verzoekster (N-VA) is burgemeester, tweede verzoekster (sp.a) schepen.

X-16.870-2/15

Op 28 juli 2016 stelt de gemeenteraad een eerste keer de structurele onbestuurbaarheid van de gemeente vast. Twee leden van Open en Liberaal, onder wie schepen G. Verbestel, stemden daartoe mee met de oppositie. In de beslissing wordt onder meer geargumenteerd dat het niet opgaat dat er een structurele minderheid aan het bewind is die geen slagkracht meer heeft en dat de laatste drie gemeenteraadszittingen duidelijk het signaal geven dat het noodzakelijke vertrouwen van de gemeenteraad en diens steun aan het college van burgemeester en schepenen niet langer aanwezig is.

Naar blijkt uit documenten die uitgaan van G. Verbestel, werkte zij intussen aan een “plan voor de toekomst” en een bestuursakkoord voor de periode 2016 - 2024, waarvoor zij het vertrouwen zou hebben van dertien gemeenteraadsleden van Centrumlijst-VLD, CD&V en Open en Liberaal.

In zijn bemiddelingsverslag van 6 oktober 2016 betwijfelt de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen of er “werkelijk reeds sprake is van onbestuurbaarheid van de gemeente in de zin van artikel 47bis Gemeentedecreet”. Hoe dan ook stelt hij vast dat zijn bemiddelingspogingen niet tot een verzoening tussen de coalitiepartners leidden.

Op 21 november 2016 trekt de gemeenteraad zijn beslissing van 28 juli 2016 tot vaststelling van de structurele onbestuurbaarheid in opdat ook de nieuwe feiten die aantonen dat het bestuur onherroepelijk ontwricht is en die een stabiel, efficiënt, positief en krachtdadig bestuur onmogelijk maken, bij de beoordeling van de onbestuurbaarheid betrokken kunnen worden. Vervolgens wordt – met dertien stemmen vóór – een tweede keer de structurele onbestuurbaarheid van de gemeente vastgesteld.

In het verslag van 20 januari 2017 over zijn nieuwe bemiddelingsopdracht besluit de provinciegouverneur dat de conclusie in zijn vorig verslag ongewijzigd blijft en dat een herstel van de bestuursmeerderheid met N-VA, sp.a en Open en Liberaal uitgesloten lijkt.

X-16.870-3/15

De gemeenteraad neemt op 14 februari 2017 kennis van de brief van 2 februari 2017 waarin de Vlaamse minister bevoegd voor binnenlands bestuur meedeelt dat de bemiddeling niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd en dat er zich geen oplossing aandient. De gemeenteraad besluit de procedure te starten voor de aanstelling van een nieuw college van burgemeester en schepenen volgens artikel 47bis van het gemeentedecreet.

De gemeenteraadsleden zijn op 15 februari 2017 uitgenodigd geworden voor een gemeenteraadszitting op 23 februari 2017, om 20 u, op de agenda waarvan als eerste punt de verkiezing van nieuwe schepenen op basis van een gezamenlijke voordrachtsakte staat.

IV. Ontvankelijkheid

Exceptie

4. Volgens de nota van de verwerende partij is de vordering onontvankelijk omdat ze gericht is tegen een besluit dat geen rechtsgevolgen heeft. Het bestreden besluit is uitsluitend beperkt tot de kennisname van de brief van de Vlaamse minister dat de bemiddeling mislukt is. Het risico op het verliezen door verzoeksters van hun...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT