6 NOVEMBER 2022. - Koninklijk besluit houdende wijzigingen aan de modaliteiten en voorwaarden van het Tax Shelter-stelsel ter uitvoering van de artikelen 194ter tot en met 194ter/3 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het besluit dat ter ondertekening aan Uwe Majesteit wordt voorgelegd, beoogt bepaalde uitvoeringsmodaliteiten aangaande het Tax Shelter-stelsel verder te regelen.

Allereerst beoogt dit besluit uitvoeringsbepalingen te voorzien voor de erkenning, schorsing en intrekking van in aanmerking komende productievennootschappen in de zin van artikel 194ter/3 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92).

Om raamovereenkomsten te kunnen afsluiten in toepassing van het artikel 194ter/3, WIB 92, dienen de in aanmerking komende productievennootschappen en tussenpersonen vooraf erkend te worden.

De bedoeling van dit besluit is de bestaande modaliteiten en voorwaarden van toepassing op audiovisuele werken en podiumproducties tevens van toepassing te laten zijn voor videospellen.

De erkenningen toegekend aan productievennootschappen in het kader van de Tax Shelter-regeling "audiovisueel" zijn niet geldig in het kader van de Tax Shelter-regeling "podiumproductie" noch in het kader van de Tax Shelter-regeling "videospellen" en vice versa, hetgeen volgt uit de vereiste kernactiviteit van de productievennootschap.

Daarnaast regelt dit besluit bepaalde administratieve modaliteiten van het Tax Shelter-stelsel, hetgeen in feite neerkomt op een codificatie van de bestaande praktijk.

Zo wordt enerzijds expliciet geregeld hoe het Tax Shelter-attest dient aangevraagd te worden en welk type informatie hierbij overgemaakt moet worden.

Om deze informatie-uitwisseling op een vlotte en ordentelijke wijze mogelijk te maken zal een nieuw "Portaal Tax Shelter" op de MyMinfin toepassing van de FOD Financiën geïntroduceerd worden.

De invoering van dit portaal biedt ook de gelegenheid om raamovereenkomsten, die binnen de maand volgend op hun ondertekening aangemeld moeten worden bij de FOD Financiën, te centraliseren.

Tot slot voorziet dit besluit in een beperkte terminologische aanpassing.

Het artikel 194ter, § 12, WIB 92 verwijst uitdrukkelijk naar de wet van 11 juli 2018 op de aanbieding aan het publiek van beleggingsinstrumenten en de toelating van beleggingsinstrumenten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en met Verordening 2017/1129 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2017 betreffende het prospectus dat moet worden gepubliceerd wanneer effecten aan het publiek worden aangeboden of tot de handel op een gereglementeerde markt worden toegelaten en tot intrekking van richtlijn 2003/71/EG.

Dit besluit zorgt ervoor dat deze terminologie ook consequent in het KB/WIB 92 wordt toegepast.

COMMENTAAR VAN DE ARTIKELEN

Artikel 1

Het opschrift van afdeling XXVIIbis/1 van het KB/WIB 92, hoofdstuk I, wordt aangepast voor wat betreft de verwijzing naar de betrokken artikelen, "artikelen 194ter tot 194ter/3, WIB 92".

Art. 2.

Artikel 734/1, KB/WIB 92, wordt aangepast voor wat betreft de verwijzing naar de betrokken artikelen, "artikelen 194ter tot 194ter/3, WIB 92".

Art. 3.

Zowel in § 1, wat de productievennootschappen betreft, als in § 2, wat de tussenpersonen betreft, wordt artikel 734/2, KB/WIB 92, aangepast teneinde ook de aanvragen tot erkenning met betrekking tot videospellen te bevatten.

Bij deze aanvraag tot erkenning zal voortaan ook een kopie van de resultatenrekening en balans, of een prognose daarvan, gevoegd moeten worden.

Immers door de wet van 5 juli 2022 houdende diverse fiscale bepalingen moet een productievennootschap ook kunnen aantonen dat haar kernactiviteit, de ontwikkeling en de productie van ofwel audiovisuele werken, ofwel podiumproducties, ofwel videospellen is, om als in aanmerking komende productievennootschap erkend te worden.

Tevens wordt de verwijzing naar de wet van 11 juli 2018 in lijn gebracht met hetgeen bepaald is in de artikelen 194ter tot 194ter/3, WIB 92, in artikel 734/2, KB/WIB 92.

Tot slot wordt ook de verwijzing naar het adres van de bevoegde dienst van de FOD Financiën vervangen, aangezien in de toekomst de communicatie elektronisch zal gebeuren via het portaal Tax Shelter.

Het artikel is aangepast overeenkomstig randnummer 6 van het advies nr. 72.140/3 van de Raad van State van 30 september 2022.

Art. 4.

Artikel 734/5, KB/WIB 92 wordt aangepast om een nieuwe procedure te voorzien voor de schorsing en intrekking van de erkenningen voor tax shelter-doeleinden.

Artikel 194ter, § 1, eerste lid, 2°, WIB 92, voorziet namelijk in een wettelijke basis voor de schorsing en intrekking van de verleende erkenning als in aanmerking komende productievennootschap, maar bepaalt dat de modaliteiten van de procedure van schorsing en de intrekking door de Koning verder bepaald zullen worden.

De erkenning kan geschorst en ingetrokken worden in twee gevallen.

Ten eerste kan de erkenning als in aanmerking komende productievennootschap worden geschorst en ingetrokken wanneer het voornaamste doel en de kernactiviteit van de erkende productievennootschap niet langer de ontwikkeling en de productie van in aanmerking komende werken is.

Hierbij kan aan de hand van de jaarrekening van de onderneming nagegaan worden of de opbrengsten gegenereerd door productie- en exploitatieactiviteiten met betrekking tot de in aanmerking komende werken minstens 50 pct. van haar totale opbrengsten uitmaken.

Indien dit niet het geval is, wordt vermoed dat de ontwikkeling en de productie van de in aanmerking komende werken niet de kernactiviteit uitmaken van de onderneming, hetgeen de productievennootschap kan weerleggen door aan te tonen dat haar kosten voornamelijk betrekking hebben op de productie en exploitatie van de in aanmerking komende werken en dat de overige activiteiten, hoewel die een hoger aandeel in absolute opbrengst teweegbrengen, slechts een beperkt aandeel van de vennootschap haar kosten vormen.

Wanneer tegoeden bestemd voor de productie van in aanmerking komende werken, niet daartoe worden aangewend moet tevens geoordeeld worden dat de kernactiviteit van de productievennootschap niet langer de ontwikkeling en de productie van in aanmerking komende werken is.

Een tweede reden tot schorsing en intrekking bestaat uit een herhaaldelijke schending van artikel 194ter, §§ 6, 11 of 12, WIB 92.

Het betreft hier aldus een schending door de in aanmerking komende productievennootschap van de maximale financiële som die de productievennootschap aan de investeerder kan uitkeren, van het niet toekennen van enig ander economisch of financieel voordeel aan de in aanmerking komende investeerder of van de bepalingen van de wet van 11 juli 2018 op de aanbieding aan het publiek van beleggingsinstrumenten en de toelating van beleggingsinstrumenten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en met Verordening 2017/1129 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2017 betreffende het prospectus dat moet worden gepubliceerd wanneer effecten aan het publiek worden aangeboden of tot de handel op een gereglementeerde markt worden toegelaten en tot intrekking van richtlijn 2003/71/EG.

Met herhaaldelijk geschonden wordt de situatie bedoeld waarin een productievennootschap op de hoogte is gebracht van een inbreuk en een dergelijke inbreuk toch opnieuw pleegt.

De schorsing moet schriftelijk meegedeeld worden aan de productievennootschap.

De schriftelijke kennisgeving van de schorsing moet niet noodzakelijk onder vorm van een brief, maar kan ook onder vorm van een e-mailbericht of communicatie via het "Portaal Tax Shelter" op de MyMinfin toepassing van de FOD Financiën verstuurd worden.

De kennisgeving bevat verplicht de reden van de schorsing alsook een termijn om aan de vastgestelde tekortkomingen te remediëren.

De reden van de schorsing bevat daarbij tevens een vermelding van de vaststelling die tot de schorsing heeft geleid.

Voor een schorsing op basis van het ontbreken van de kernactiviteit en voornaamste doel zal dit vaststellingen inhouden die volgen uit een onderzoek van de resultatenrekening en balans van de productievennootschap waaruit blijkt dat productie- en exploitatieactiviteiten met betrekking tot de in aanmerking komende werken niet de voornaamste activiteit uitmaken.

Voor een schorsing vanwege een herhaaldelijke schending van artikel 194ter, §§ 6, 11 of 12, WIB 92 zal dit een opsomming van de vastgestelde inbreuken bevatten, alsook een verwijzing naar de in kennis stelling van de eerst begane inbreuk.

Er wordt aan de productievennootschap een termijn van minimaal één maand geboden om te remediëren aan de toestand die tot schorsing heeft geleid.

Wanneer de oorspronkelijk toegekende termijn niet voldoende zou blijken, kan de productievennootschap een bijkomende termijn vragen om de toestand te remediëren. De minister die bevoegd is voor Financiën of zijn afgevaardigde zal nagaan of een verlenging van de termijn gerechtvaardigd is, of dat er tot intrekking van de erkenning moet worden overgegaan.

In het geval van een intrekking van de erkenning kan een nieuwe vraag tot erkenning worden ingediend volgens de procedure bepaald in de artikelen 734/2 en 734/3 KB/WIB 92.

Paragraaf 2 voorziet in de nodige gegevensuitwisseling met andere actoren binnen het tax shelter-stelsel.

Art. 5.

Artikel 734/7, KB/WIB 92, wordt aangepast teneinde de bevoegde Instantie van de Federale Staat en de procedures te bepalen, ingeval het in aanmerking komend videospel door een rechtspersoon gevestigd in het tweetalige gebied...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT