6 MEI 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van de beroepskwalificatie marketing manager

Rechtsgrond

Dit besluit is gebaseerd op:

- het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur, artikel 12, vervangen bij het decreet van 1 juli 2011.

Vormvereisten

De volgende vormvereisten zijn vervuld:

- Het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen heeft advies gegeven op 28 maart 2022.

- De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 30 maart 2022.

Initiatiefnemers

Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw en de Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand.

Na beraadslaging,

DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1. De beroepskwalificatie van marketing manager, ingeschaald op niveau 7 van de Vlaamse kwalificatiestructuur, waarvan de beschrijving is opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, wordt erkend.

Art. 2. De Vlaamse minister, bevoegd voor Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand en de Vlaamse minister, bevoegd voor Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw, zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 6 mei 2022.

De minister-president van de Vlaamse Regering,

  1. JAMBON

    De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw,

  2. CREVITS

    De Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand,

  3. WEYTS

    Bijlage. Beschrijving van de beroepskwalificatie van marketing manager als vermeld in artikel 1.

    1. GLOBAAL

      1.1. Titel

      Marketing manager

      1.2. Definitie

      Bepaalt de marketingstrategie (segmentatie, positionering, prijszetting, promotie, communicatie, producten/dienstenaanbod, distributiekanalen...) voor alle producten/diensten van de organisatie, volgt de uitvoering ervan op en optimaliseert processen teneinde de bedrijfsdoelstellingen van de organisatie te bereiken.

      1.3. Niveau (VKS en EQF)

      7

      1.4. Jaar van erkenning

      versie 1, 2022

    2. COMPETENTIES

      2.1. Opsomming competenties

      Competentie 1:

      Bepaalt de marketingstrategie van de onderneming op basis van marktonderzoek

      - Integreert de marketingstrategie in de globale strategie van de organisatie

      - Analyseert bedrijfsinterne factoren (product, prijs, promotie, plaats, personeel, ...)

      - Analyseert bedrijfsexterne factoren (kenmerken en behoeften van de doelgroep, aantal en soort leveranciers, concurrentie, marktpositie, wetgeving, economische, sociale, technologische, politieke evoluties,...)

      - Bepaalt de factoren die bijzondere aandacht moeten krijgen bij het opstellen van de marketingstrategie

      - Onderzoekt welke innovaties mogelijk zijn

      - Bepaalt welke innovaties noodzakelijk zijn

      - Bepaalt de doelstellingen van de marketingstrategie (imago, uitstraling, bereikbaarheid, distributie, garantie, service, functie van de prijs, omzet, naamsbekendheid, klanten bereiken, koppeling aan uitstraling bedrijf, ...)

      - Denkt de marketingstrategie uit volgens de doelstellingen (optimale marketing mix)

      Met inbegrip van kennis:

      - Kennis van Duits: beschikt over een grote actieve woordenschat die toelaat om in hoge mate zelfstandig mondelinge en schriftelijke teksten te begrijpen en te produceren over een breed scala van concrete en abstracte onderwerpen die samenhangen met zijn of haar vakgebied.

      - Kennis van Engels: beschikt over een grote actieve woordenschat die toelaat om in hoge mate zelfstandig mondelinge en schriftelijke teksten te begrijpen en te produceren over een breed scala van concrete en abstracte onderwerpen die samenhangen met zijn of haar vakgebied.

      - Kennis van Frans: beschikt over een grote actieve woordenschat die toelaat om in hoge mate zelfstandig mondelinge en schriftelijke teksten te begrijpen en te produceren over een breed scala van concrete en abstracte onderwerpen die samenhangen met zijn of haar vakgebied.

      - Kennis van grondstoffen/producten

      - Kennis van handelsrecht

      - Kennis van productpresentatie en merchandising

      - Kennis van regelgeving e-commerce

      - Kennis van sociale wetgeving

      - Kennis van technieken voor merchandising

      - Kennis van typologie van klanten of consumenten

      - Kennis van wetenschappelijke onderzoeksmethodes

      - Kennis van ICT

      - Kennis van kantoorsoftware

      - Kennis van het belang van de integratie tussen het sales- en marketingdepartement

      - Kennis van het belang van de integratie tussen het sales- en marketingdepartement

      - Grondige kennis van (digitale) marketing (B2B - B2C)

      - Grondige kennis van commerciële technieken

      - Grondige kennis van e-commerce

      - Grondige kennis van kwaliteitsnormen

      - Grondige kennis van milieuwetgeving

      - Grondige kennis van online marketing

      - Grondige kennis van projectbeheer

      - Grondige kennis van sociale media marketing

      - Grondige kennis van statistische analyse

      - Grondige kennis van statistische software

      - Grondige kennis van veiligheidswetgeving

      - Grondige kennis van marketingtechnieken

      - Grondige kennis van marketingprincipes

      - Grondige kennis van marketingbeleid

      - Grondige kennis van geomarketing

      - Grondige kennis van Marketing automation

      - Grondige kennis van Performance marketing

      - Grondige kennis van Influencer marketing

      Competentie 2:

      Stelt het marketingplan op en volgt de uitvoering ervan op

      - Bepaalt per onderdeel van de marketingstrategie meetbare doelstellingen (verkoopcijfers, marktaandeel, deadlines, ...)

      - Bepaalt de prioriteiten.

      - Bepaalt de marketingtools (prijsstrategie, productvernieuwing, promotiecampagne, distributiekanalen, ...) voor elk onderdeel van het marketingplan

      - Volgt de uitvoering van het marketingplan door de verschillende departementen op.

      - Evalueert de uitvoering van het marketingplan door de verschillende departementen.

      - Optimaliseert waar nodig.

      - Stuurt de processen bij.

      Met inbegrip van kennis:

      - Kennis van branding

      - Kennis van budgetbeheer

      - Kennis van commerciële distributiekanalen, advertising channels (paid, organic,..)

      - Kennis van community management

      - Kennis van datamining

      - Kennis van digitale communicatie

      - Kennis van Duits: beschikt over een grote actieve woordenschat die toelaat om in hoge mate zelfstandig mondelinge en schriftelijke teksten te begrijpen en te produceren over een breed scala van concrete en abstracte onderwerpen die samenhangen met zijn of haar vakgebied.

      - Kennis van econometrie

      - Kennis van Engels: beschikt over een grote actieve woordenschat die toelaat om in hoge mate zelfstandig mondelinge en schriftelijke teksten te begrijpen en te produceren over een breed scala van concrete en abstracte onderwerpen die samenhangen met zijn of haar vakgebied.

      - Kennis van e-procurement (elektronisch beheer van aankopen)

      - Kennis van financieel beheer

      - Kennis van Frans: beschikt over een grote actieve woordenschat die toelaat om in hoge mate zelfstandig mondelinge en schriftelijke teksten te begrijpen en te produceren over een breed scala van concrete en abstracte onderwerpen die samenhangen met zijn of haar vakgebied.

      - Kennis van Google analytics

      - Kennis van grafisch productieproces

      - Kennis van handelsrecht

      - Kennis van informatierecht

      - Kennis van intellectueel eigendomsrecht

      - Kennis van Key Performance Indicators (KPI)

      - Kennis van managementtechnieken

      - Kennis van mobile marketing

      - Kennis van multi channel management

      - Kennis van multi-channel marketing

      - Kennis van multimedia-opmaak software

      - Kennis van personeelsbeheer

      - Kennis van planningstechnieken

      - Kennis van principes voor het opstellen van een actieplan

      - Kennis van productietechnieken

      - Kennis van productpresentatie en merchandising

      - Kennis van publiciteitstechnieken (keuze van media, dragers, ...)

      - Kennis van regelgeving e-commerce

      - Kennis van sociale media analyse tools

      - Kennis van sociale media

      - Kennis van sociologie (consumentengedrag, groepsgedrag...)

      - Kennis van software voor databankbeheer

      - Kennis van typologie van klanten of consumenten

      - Kennis van webmarketing

      - Kennis van mediakenmerken

      - Kennis van ICT

      - Kennis van rapporteringstechnieken

      - Grondige kennis van (digitale) marketing (B2B - B2C)

      - Grondige kennis van commerciële technieken

      - Grondige kennis van e-commerce

      - Grondige kennis van kwaliteitsnormen

      - Grondige kennis van methodes voor probleemoplossing

      - Grondige kennis van milieuwetgeving

      - Grondige kennis van online marketing

      - Grondige kennis van projectbeheer

      - Grondige kennis van search engine marketing (SEM)

      - Grondige kennis van software voor klantenbeheer (CRM)

      - Grondige kennis van veiligheidswetgeving

      - Grondige kennis van communicatietechnieken

      - Grondige kennis van marketingtechnieken

      - Grondige kennis van marketingprincipes

      - Grondige kennis van geomarketing

      - Grondige kennis van GDPR-wetgeving

      - Grondige kennis van UX design (Customer Experience)

      - Grondige kennis van Marketing automation

      - Grondige kennis van Performance marketing

      - Grondige kennis van Influencer marketing

      - Grondige kennis van content management

      - Grondige kennis van SEO en SEA

      - Grondige kennis van copywriting en wervend schrijven

      - Grondige kennis van e-mail marketing en video marketing

      Competentie 3:

      Bepaalt het marketingbudget en volgt de uitwerking voor alle producten van de onderneming op

      - Bestudeert boekhoudkundige gegevens.

      - Bepaalt de financiële ruimte voor uitgaven of besparingen.

      - Bepaalt de verdeling van de budgetten over de verschillende producten.

      - Neemt maatregelen bij overschrijding van het budget.

      - Bespreekt met de bedrijfsleiding een noodzakelijke budgetverhoging i.f.v. innovaties.

      - Bespreekt het budgetbeheer met bedrijfsleiding.

      Met inbegrip van kennis:

      - Kennis van branding

      - Kennis van budgetbeheer

      - Kennis van Duits: beschikt over een grote actieve woordenschat die toelaat om in hoge mate zelfstandig mondelinge en schriftelijke teksten te begrijpen en te produceren over een breed scala van concrete en abstracte onderwerpen die samenhangen met zijn of haar vakgebied.

      - Kennis van Engels: beschikt over een grote actieve woordenschat die toelaat om in hoge mate zelfstandig mondelinge en schriftelijke teksten te begrijpen en te produceren over een breed scala van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT