4 MEI 2018. - Koninklijk besluit betreffende kansspelen over virtuele sportevenementen in de vaste kansspelinrichtingen klasse IV

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het huidige ontwerp van koninklijk besluit dat U wordt voorgelegd beoogt kansspelen over virtuele sportevenementen in te voegen in de lijst van de kansspelen waarvan de exploitatie is toegelaten in de vaste kansspelinrichtingen klasse IV, alsook de werkingsregels ervan te bepalen.

Kansspelen over virtuele sportevenementen zijn inzetten op een virtueel sportevenement. Dit virtueel sportevenement, alsook de bijhorende winstmogelijkheden wordt gegenereerd door een server die gecontroleerd wordt door een derde onafhankelijke partij, die daartoe over een vergunning klasse E zal dienen te beschikken.

Kansspelen over virtuele sportevenementen zijn complexe innovatieve kansspelproducten. Dit product is hybride op meerdere vlakken. De kansspelen over virtuele sportevenementen bevinden zich enerzijds op het raakvlak tussen weddenschappen en automatische kansspelen en anderzijds op het raakvlak tussen offline en online kansspelen. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de evolutie op het vlak van de regulering van deze producten.

Vanuit de sector van de weddenschappen rees enkele jaren geleden de vraag om een kansspel over virtuele sportevenementen te mogen ontwikkelen.

De Kansspelcommissie, die ervan uitging dat virtuele kansspelen weddenschappen betroffen, voerde hierop door middel van een nota van 12 januari 2012 een toelatingsregime in, en dit in afwachting van een eventueel regelgevend initiatief. Deze toelatingen stonden enkel open voor houders van een vergunning F1 (wedkantoren). Slechts één operator bekwam effectief een toelating.

Met nota van de Kansspelcommissie van 1 juli 2015 werden de exploitatievoorwaarden van virtuele kansspelen versoepeld. Deze nota wordt aangevochten voor de Raad van State. Er volgden nadien nog burgerrechtelijke procedures aangaande de virtuele weddenschappen.

Sindsdien zijn er door de Kansspelcommissie een aantal overgangsbeslissingen genomen houdende tijdelijke verlenging van de nota van 1 juli 2015 tot uiteindelijk 30 juni 2017 en houdende schorsing van de enige toelating per 1 juli 2017.

De Kansspelcommissie besliste op 9 september 2015 een Subcommissie op te richten die alle betrokken partijen moest horen en op een objectieve en transparante manier conclusies aan de Kansspelcommissie moest voorleggen. Daarbij moest duidelijk worden of het nu al dan niet weddenschappen dan wel kansspelen betrof. Er werd juridisch advies ingewonnen waarbij werd gesteld dat de virtuele kansspelen meer aanknopingspunten hebben met automatische kansspelen dan met weddenschappen.

De conclusies van deze Subcommissie werden voorgelegd aan Kansspelcommissie.

Het huidige ontwerp van koninklijk besluit dat U wordt voorgelegd beoogt de kansspelen over virtuele sportevenementen in te bedden in de regelgeving zoals deze vandaag geldt voor automatische kansspelen in de vaste kansspelinrichtingen klasse IV.

Door kansspelen over virtuele sportevenementen in dit ontwerp van koninklijk besluit expliciet als automatische kansspelen te catalogiseren in de vaste kansspelinrichtingen klasse IV, wordt de nodige spelersbescherming gewaarborgd.

Het ontwerp van koninklijk besluit voorziet enerzijds in algemene bepalingen en anderzijds in werkingsregels voor kansspelen over virtuele sportevenementen.

Bij de algemene bepalingen wordt inzonderheid een definitie van kansspelen over virtuele sportevenementen gegeven. Zowel de software van de server van de leverancier als de terminals in de verschillende kansspelinrichtingen dienen goedgekeurd te worden door de Kansspelcommissie. De server dient zich - naar analogie met de bepalingen aangaande de kansspelen geëxploiteerd via instrumenten van de informatiemaatschappij - in België te bevinden om de nodige controles te kunnen uitvoeren. De terminals worden beschouwd als afzonderlijke kansspeltoestellen. De terminals mogen enkel gebruikt worden voor de aanname van kansspelen over virtuele sportevenementen via een beveiligde verbinding met de leverancier.

Bij de werkingsregels wordt de nodige onafhankelijkheid vereist wat betreft de datastromen tussen de leverancier en de kansspelinrichtingen om fraude te voorkomen. De inzetten mogen het resultaat en de noteringen niet beïnvloeden en de gegevens van het virtuele sportevenement mogen enkel vanuit de server van de leverancier naar de terminals worden gezonden. De speler moet duidelijk geïnformeerd worden over het virtuele karakter van het evenement en de beelden van het virtuele sportevenement dienen te worden bewaard voor controledoeleinden.

De terminals dienen te worden aangemeld bij de Kansspelcommissie vooraleer ze worden geëxploiteerd en tevens bij de fiscus. De keuring- en informaticaprotocollen zijn van toepassing behoudens expliciet bepaalde uitzonderingen.

Het ontwerp van besluit bevat ten slotte twee wijzigingsbepalingen om de kansspelen over virtuele sportevenementen toe te staan als automatische kansspelen in de vaste kansspelinrichtingen klasse IV.

Artikelsgewijze bespreking

Het besluit is onderverdeeld in 4 hoofdstukken.

Het eerste hoofdstuk betreft de algemene bepalingen en bestaat uit zes artikelen.

Artikel 1 preciseert dat het koninklijk besluit van 22 december 2010 betreffende de werkingsregels van de automatische kansspelen waarvan de exploitatie is toegelaten in de kansspelinrichtingen klasse IV van toepassing is indien de bepalingen in dit besluit daarvan niet afwijken.

Aldus wordt duidelijk aangegeven dat de verschillende regels die vastgelegd zijn in het koninklijk besluit van 22 december 2010, van toepassing zijn op de kansspelen over virtuele sportevenementen.

Artikel 2 kwalificeert kansspelen over virtuele sportevenementen als automatische kansspelen waarbij de inzetten van een speler of van verschillende spelers die zich op verschillende locaties bevinden tegelijkertijd kunnen worden aangenomen op een virtueel sportevenement, waarvan zowel het bestaan als de ermee verbonden noteringen en de winstkansen worden bepaald door een server op afstand.

De vermelding sportevenement beperkt mogelijke virtuele evenementen tot sport. De virtuele kansspelen zijn derhalve verboden voor bijvoorbeeld de spelerscompetities in het kader van videospelen, gemeenzaam "e-sport" genoemd.

Aangezien het om kansspelen over virtuele sportevenementen gaat is het verboden om kansspelen over virtuele sportevenementen te laten lijken op reële weddenschappen. Verwijzingen naar de werkelijkheid geven een speler immers de indruk dat enige kennis van de sport zijn winstkansen zou kunnen vergroten terwijl een generator de uitkomst autonoom bepaald.

Verboden zijn :

  1. Verwijzingen naar de naam van bestaande sportploegen;

  2. Verwijzingen naar de namen van bestaande individuele spelers en/of coaches;

  3. Verwijzingen naar bestaande logo's;

  4. Verwijzingen naar bestaande wedstrijden, evenementen of bestaande competities.

    Het is de bedoeling elke misleiding van de speler te voorkomen of de indruk te wekken dat kennis van de ploeg, sport enz. kunnen bijdragen tot de winstkansen. De speler zou immers voor waar kunnen aannemen dat het virtuele sportevenement wel degelijk realiteit is indien de operatoren gebruik maken van bestaande referenties.

    Artikel 3 verduidelijkt dat virtuele kansspelen geëxploiteerd kunnen worden in wedkantoren in overeenstemming met de wijzigingsbepalingen in de artikelen 16 en 17 van het besluit

    Artikel 4 beperkt het aantal automatische toestellen van kansspelen over virtuele sportevenementen in de vaste kansspelinrichtingen klasse IV tot twee.

    Het aantal automatische toestellen geëxploiteerd in de vaste inrichtingen klasse IV wordt niet verhoogd. Deze bepaling betekent dat onder het aantal automatische toestellen die kunnen worden geëxploiteerd overeenkomstig de wet, twee toestellen automatische toestellen van het type "kansspelen over virtuele sportevenementen" kunnen zijn.

    Artikel 5 bevestigt expliciet de toepasselijkheid van de bepalingen inzake uurverlies voor de vaste kansspelinrichtingen klasse IV van 12,50 euro op de kansspelen over virtuele sportevenementen.

    Artikel 6 schrijft voor dat de handelingen gesteld door de speler geen invloed kunnen hebben.

    Het verduidelijkt tevens dat die resultaten worden voortgebracht door een generator van kanscijfers of door een ander middel gebaseerd op de tussenkomst van het lot.

    De generator van kanscijfers of het ander middel gebaseerd op de tussenkomst van het lot wordt door een houder van een vergunning klasse E geleverd of ter beschikking gesteld, in overeenstemming met artikel 48 van de kansspelwet.

    Hoofdstuk 2 betreft de werkingsregels van kansspelen over virtuele sportevenementen en telt negen artikelen.

    Artikel 7 bepaalt dat de winstkansen voor de spelers aleatoir zijn waarbij het resultaat van het virtuele sportevenement samen met de noteringen door de leverancier via zijn server worden geleverd of gegenereerd. Zowel de software van de server van de leverancier als de software in de terminals in de kansspelinrichtingen, alsook elke wijziging ervan dienen goedgekeurd te worden door de Kansspelcommissie.

    Artikel 8 handelt over de server van de leverancier en de server van de exploitant welke zich in België dient te bevinden.

    Die vereiste heeft tot doel te zorgen voor een controle van de servers op het grondgebied en zich niet te verplaatsen naar een ander land om de nodige informatie te verkrijgen of de controles uit te voeren.

    Het klopt dat de eventuele aanvragen zouden kunnen worden ingediend bij de bevoegde buitenlandse toezichthoudende autoriteit maar die procedure is niet altijd doeltreffend aangezien bepaalde staten tegengestelde belangen hebben, wat hun samenwerking zou kunnen belemmeren en er, gelet op het gebrek aan een Europees kader in deze sector, geen verplichting tot samenwerking is voor de andere lidstaten.

    In het kader van de kennisgevingsprocedure vastgelegd door Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT