30 SEPTEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van diverse bepalingen betreffende het Rijkspersoneel

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, past in het streven naar harmonisatie en vereenvoudiging van het statuut van het overheidspersoneel.

Het ontwerp van koninklijk besluit bevat in dit verband twee relevante aanpassingen.

In de eerste plaats formaliseert het ontwerp van koninklijk besluit (artikel 1 en artikel 7), in deel II van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, nieuwe soorten plichten in verband met de intellectuele eigendom die is bepaald in het Wetboek van economisch recht, boek XI.

Het intellectuele eigendomsrecht bevat diverse regels betreffende werken gecreëerd in het kader van een "werkrelatie".

Wanneer de wet niet voorziet in een vermoeden van overdracht ten gunste van de werkgever verwijzen deze wetgevende normen doorgaans naar de arbeidsovereenkomst of naar het statuut om de wijzen van overdracht en uitoefening van de intellectuele rechten te regelen.

In dit geval zijn er echter geen specifieke bepalingen vastgesteld ten aanzien van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt om de uitoefening van de rechten, die verbonden zijn aan de werken die zij creëren in het kader van de taken of opdrachten die hen als personeelsleden zijn toevertrouwd, te regelen.

Het ontbreken van een reglementering ter zake kan leiden tot een conflict tussen de rechten waarop het personeelslid zich op grond van de wetgeving inzake intellectuele eigendom zou kunnen beroepen en de verplichtingen die hem als personeelslid direct of indirect zijn opgelegd.

Naar het voorbeeld van de praktijken vastgesteld bij arbeidsovereenkomsten in de privésector heeft dit ontwerp als doel de overdracht naar en de exploitatie door het federaal openbaar ambt van de intellectuele eigendom die verband houdt met de werken die alle personeelsleden van het federaal openbaar ambt in het kader van hun opdrachten creëren, te regelen.

Op die manier biedt dit besluit de mogelijkheid voor het federaal openbaar ambt om de continuïteit van de openbare dienst te verzekeren, door meester te blijven van het werk verricht door zijn personeelsleden in het kader van de taken of opdrachten die hen worden toevertrouwd en zo het resultaat van deze taken of opdrachten te kunnen blijven exploiteren, los van de evolutie van de loopbaan van het personeelslid van het federaal openbaar ambt.

Dit besluit strekt ertoe de federale overheidsdienst dezelfde exploitatierechten op het werk van zijn personeelsleden te verlenen, ongeacht de aard van dat werk en de tak van het intellectueel eigendomsrecht dat erop van toepassing is.

Het spreekt voor zich dat de hiervoor genoemde exploitatie de principes die de uitvoering van de opdrachten van elke overheidsdienst omkaderen, moet eerbiedigen; hierdoor wordt elke exploitatie met een winstgevend doel uitgesloten, met inachtneming van de opdrachten van de overheidsdienst.

Onverminderd de eerbiediging van de hiërarchie der normen, is het Wetboek van economisch recht, boek XI, de hogere norm voor de nieuwe bepalingen inzake intellectuele eigendom die in het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 worden ingevoegd. Zo verwijzen de verschillende begrippen aangaande intellectuele eigendomsrechten die in het statuut van het Rijkspersoneel worden geïntroduceerd naar de definities en richtlijnen ter zake die in het Wetboek van economisch recht staan.

De wijze waarop de federale overheidsdienst houder is van de intellectuele eigendomsrechten volgt de regels van het betrokken intellectuele eigendomsrecht, namelijk :

• oorspronkelijke houder;

• houder op basis van een vermoeden van overdracht;

• op basis van een bepaling in het statuut van het personeelslid of een contract dat het personeelslid aan de federale overheidsdienst bindt.

Binnen het aldus vastgestelde kader hebben de concrete maatregelen die in de artikelen in ontwerp 14quinquies tot 14octies van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 worden gevonden, betrekking op het auteursrecht (artikel 14quinquies), op computerprogramma's (artikel 14sexies), op de naburige rechten van de uitvoerende kunstenaar (artikel 14septies) en op octrooien (artikel 14octies). Deze maatregelen zijn ook van toepassing op de contractuele personeelsleden (artikel 8 van het ontwerp).

Bij wijze van voorbeeld,

• kan de federale overheidsdienst in zijn hoedanigheid van werkgever worden beschouwd als de producent van sui generis databanken, van fonogrammen en van de eerste vastleggingen van films. Hij is aldus de facto houder van de desbetreffende intellectuele eigendomsrechten.

• Het vermoeden van eigendom ten gunste van de federale overheidsdienst (werkgever) wordt voorzien op het gebied van computerprogramma's, tekeningen en modellen, de kweekproducten of nog de topografieën van halfgeleiders.

• Het auteursrecht en de naburige rechten van de uitvoerende kunstenaars vereisen een uitdrukkelijke bepaling waarin wordt verwezen naar het statuut of de arbeidsovereenkomst om de kwestie van de overdracht aan de federale overheidsdienst te regelen.

Dezelfde redenering moet worden toegepast op de overdracht van de rechten op de databanken die door het auteursrecht beschermd zijn.

Onverminderd boek XI van het Wetboek van economisch recht en met eerbiediging van de hiërarchie der normen geeft de ambtenaar uit hoofde van zijn statuut toestemming dat het werk door de federale overheidsdienst in zijn naam wordt geëxploiteerd (het moreel vaderschapsrecht ).

Niettemin beslist de leidend ambtenaar of zijn afgevaardigde, met akkoord van de ambtenaar, of het werk wordt geëxploiteerd in naam van de federale overheidsdienst en in naam van de ambtenaar, dan wel uitsluitend in naam van de ambtenaar of anoniem. Het doel is een evenwicht te bereiken tussen twee bekommernissen :

• enerzijds de noodzaak om, in de ogen van het publiek, de federale overheidsdienst formeel te associëren met de werkzaamheden die voor zijn rekening door de ambtenaar worden verricht (publiciteit en transparantie) en;

• anderzijds het recht van het personeelslid om te beslissen of hij of zij persoonlijk betrokken wenst te worden (persoonlijke levenssfeer en vrijheid van mening en meningsuiting).

Op dezelfde manier worden in het geval van computerprogramma's bepaalde aspecten van de uitoefening van de morele rechten beoogd in artikel XI.297 van het Wetboek van economisch recht, zodanig aangepast om ze zo goed mogelijk af te stemmen op deze bepaald voor het auteursrecht in het algemeen.

Het werk mag in het belang van de federale overheidsdienst worden gewijzigd, voor zover de wijziging de eer of de reputatie van de ambtenaar niet schendt; dit verwijst o.a. naar de wijziging die nodig is voor bijwerking, vertaling of taalkundige aanpassing.

Wegens het stilzwijgen van het Wetboek van economisch recht (artikel 60 van het Verdrag inzake de verlening van Europese octrooien verwijst hiervoor naar de nationale wetgeving), bevestigt dit besluit de principes die tot nu toe door de rechtsleer en de rechtspraak werden vooropgesteld, door het recht op een octrooi voor dienstuitvindingen toe te kennen aan de federale overheidsdienst als werkgever.

Tenslotte, is dit besluit enkel van toepassing op werken en uitvindingen in dienstverband, d.w.z. op werken en uitvindingen die door het personeelslid van het federaal openbaar ambt uitsluitend in het kader van de uitvoering van de beroepstaken of opdrachten die hem door zijn werkgever zijn toevertrouwd, worden gecreëerd en ontwikkeld.

Het is eveneens interessant om op te merken dat, zonder exhaustief te zijn, het personeelslid aan wie gevraagd wordt om een artistieke bijdrage te leveren, die door naburige rechten kan worden beschermd, dit aanbod mag weigeren, indien deze bijdrage niet beschouwd wordt als een deel van zijn functie.

Het lot van de rechten verbonden aan de vrije werken en uitvindingen, zonder enige band met de beroepstaken en opdrachten van het personeelslid en aan de gemengde werken en uitvindingen blijft onderworpen aan de verschillende specifieke wetgevingen die deze materie regelen.

Ten tweede bepaalt het koninklijk besluit (artikelen 9, 10, 11, 12) dat het verlof voor opdracht van algemeen belang kan worden verleend aan een statutair of contractueel personeelslid dat is aangewezen om een ambt uit te oefenen in toepassing van artikel 56 van de Verordening (EU) 2019/1896 van het Europees Parlement en de Raad van 13 november 2019 betreffende de Europese grens- en kustwacht en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1052/2013 en Verordening (EU) 2016/1624.

Teneinde het proces van harmonisatie en vereenvoudiging van het statuut te versterken, brengt het ontwerp van koninklijk besluit verduidelijkingen aan in de redactie van de regelgevende bepalingen van verschillende koninklijke besluiten, waarvan de belangrijkste de volgende zijn:

Wat de evaluatie betreft, hebben de wijzigingen betrekking op:

  1. de datum van aanvang van de stage, die bij voorkeur op de eerste dag of de vijftiende dag van de maand valt (artikel 27);

  2. de verzending naar de commissie, waarbij een beroep werd ingesteld, van een afschrift dat beperkt blijft tot het gedeelte van het individuele beoordelingsdossier van het personeelslid aangaande de beoordelingsperiode waarop het beroep betrekking heeft. De commissie kan met het oog op het beroep om inzage van het volledige individuele dossier verzoeken (artikel 29);

  3. de toezending door de leidende ambtenaar van een afschrift van de eindbeslissing, na beroep, aan de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, indien die beslissing afwijkt van het door de Commissie uitgebrachte advies. Deze toezending geldt als aanvulling op de systematische toezending van het advies van de commissie aan de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, die wordt gehandhaafd (artikel 30).

    Gelijkaardige aanpassingen zijn aangebracht in de artikelen 24 en 27 van het koninklijk besluit van 12 december 2016 betreffende de evaluatie en de loopbaan van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT