30 OKTOBER 2020. - Decreet tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis (IV) (1)

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

DECREET tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis (IV)

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

HOOFDSTUK 2. - Afwijkingen van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997

Art. 2. Op voorwaarde van de beslissing tot een algemene lockdown of ingeval externe diagnostische centra door de veiligheidsmaatregelen niet in de mogelijkheid zijn om tijdig classificerende diagnoses af te leveren, is in afwijking van artikel 15, § 1, eerste lid, 5°, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de opmaak van een tijdelijk verslag mogelijk als het handelingsgericht diagnostisch traject dat nodig is voor de opmaak van een verslag, niet tijdig en volledig tegen de start van het schooljaar 2021-2022 gefinaliseerd kon worden met de vereiste diagnostiek. Dat tijdelijke verslag is op het moment van de eerste lesbijwoning van het schooljaar 2021-2022 beschikbaar. Voor de opmaak van een tijdelijk verslag hoeft niet voldaan te worden aan de voorwaarden voor de diagnostiek, vermeld in artikel 10, § 1, eerste lid, 2°, 3°, 4°, 6°, 7° en 8°, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997. Het tijdelijke verslag kan worden opgemaakt voor een instap in het buitengewoon onderwijs of de opstart van een IAC in het gewoon onderwijs bij de start van het schooljaar 2021-2022, of als het type van een al bestaand verslag gewijzigd wordt met het oog op de start van het schooljaar 2021-2022. Het tijdelijke verslag wordt in een definitief verslag omgezet zodra de vereiste diagnose beschikbaar is. Als de vereiste diagnose niet is afgeleverd tegen 31 augustus 2022, wordt het tijdelijke verslag van rechtswege opgeheven bij de start van het schooljaar 2022-2023.

Art. 3. In afwijking van artikel 37bis van hetzelfde decreet geldt voor inschrijvingen die plaatsvinden in het schooljaar 2020-2021 voor het schooljaar 2020-2021 en het schooljaar 2021-2022 dat:

  1. inschrijvingen waarvoor de fysieke aanwezigheid van de ouders of leerlingen vereist is, worden opgeschort als de veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van de coronacrisis dat vereisen. Tijdens die periode zijn alleen inschrijvingen op afstand mogelijk;

  2. uitzonderlijk en in afwijking van punt 1°, als de veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van de coronacrisis dat toestaan, de inschrijvingen op afspraak kunnen plaatsvinden in scholen met een aanmeldingsprocedure voor het schooljaar 2021-2022 voor inschrijvingen van toegewezen leerlingen of in scholen die starten met inschrijvingen voor de eerste schooldag van maart als vermeld in artikel 37ter, § 1, tweede en derde lid, voor het schooljaar 2021- 2022 en die geen leerlingen weigeren;

  3. inschrijvingen niet langer alleen na ondertekening voor akkoord genomen worden, maar ook na schriftelijke of elektronische akkoordverklaring genomen worden.

    Art. 4. In afwijking van artikel 37septies, § 1, achtste en negende lid, van hetzelfde decreet is voor inschrijvingen die plaatsvinden in het schooljaar 2020-2021 voor het schooljaar 2021-2022, naast de schriftelijke bevestiging ook een elektronische bevestiging mogelijk.

    Art. 5. In aanvulling op artikel 37undecies, § 2, tweede lid, van hetzelfde decreet wordt bij inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021 na het verstrijken van de termijn van zestig kalenderdagen de leerling definitief ingeschreven. Als de school pas nadat de inschrijving al gerealiseerd werd, kennis neemt van een verslag, start de termijn van zestig kalenderdagen de dag van de kennisneming.

    Art. 6. In afwijking van artikel 37terdecies, § 1 en § 2, van hetzelfde decreet geldt voor inschrijvingen die plaatsvinden in het schooljaar 2020-2021 voor het schooljaar 2020-2021 en voor het schooljaar 2021-2022 dat:

  4. de beslissing dat een leerling wordt geweigerd, schriftelijk of elektronisch aan de ouders kan worden meegedeeld;

  5. een schoolbestuur dat een leerling weigert, dat aan de bevoegde diensten van de Vlaamse Gemeenschap moet melden via de administratieve toepassingen voor het uitwisselen van leerlingengegevens tussen scholen en het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, en niet aan het LOP. De bevoegde diensten van de Vlaamse Gemeenschap bezorgen die melding aan het LOP. De melding bevat het rijksregisternummer en de identificatiegegevens van de leerling, en de feitelijke en juridische grond van de weigering. De Vlaamse Regering kan de regels voor de opslagperioden en voor de verwerkingsactiviteiten en procedures bepalen, waaronder maatregelen om te zorgen voor een behoorlijke, veilige en transparante verwerking.

    Art. 7. In afwijking van artikel 37quindecies, § 2, van hetzelfde decreet kan voor inschrijvingen die plaatsvinden in het schooljaar 2020-2021 voor het schooljaar 2020-2021 en voor het schooljaar 2021-2022, de bemiddeling van het LOP niet alleen binnen tien kalenderdagen na de schriftelijke mededeling worden opgestart, maar ook binnen tien kalenderdagen na de verzending van de elektronische mededeling.

    Art. 8. In afwijking van artikel 37vicies quinquies, § 1 en § 4, van hetzelfde decreet wordt het mogelijk dat voor de inschrijvingen die plaatsvinden in het schooljaar 2020-2021 voor het schooljaar 2021-2022:

  6. het schoolbestuur, verschillende schoolbesturen samen of het LOP na 15 november 2020 alsnog kunnen beslissen om aan te melden. Ze dienen dan uiterlijk op 17 januari 2021 een voorstel van aanmeldingsprocedure in bij de CLR;

  7. een schoolbestuur, verschillende schoolbesturen samen of het LOP die een voorstel van aanmeldingsprocedure indienen na 15 november 2020 bij het bepalen van de start en de duur van de aanmeldingsperiode of alle deelperiodes rekening houden met de mogelijkheid van een bij negatief...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT