3 APRIL 2020. - Decreet houdende omzetting van richtlijn 2017/1852/EU van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (1)

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

DECREET houdende omzetting van richtlijn 2017/1852/EU van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid.

Art. 2. Dit decreet voorziet in de omzetting van richtlijn (EU) 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie.

Art. 3. Dit decreet legt de voorschriften vast met betrekking tot een mechanisme ter beslechting van geschillen tussen enerzijds de bevoegde autoriteit en anderzijds een buitenlandse autoriteit welke ontstaan naar aanleiding van de uitleg en toepassing van overeenkomsten en verdragen die voorzien in de afschaffing van dubbele belasting op inkomsten en, waar van toepassing, op vermogen.

HOOFDSTUK 2. - Definities

Art. 4. In dit decreet wordt verstaan onder:

  1. bevoegde autoriteit: de Vlaamse Regering;

  2. bevoegde rechtbank: de rechterlijke instantie die is aangewezen overeenkomstig deel III van het Gerechtelijk Wetboek;

  3. buitenlandse autoriteit: de autoriteit van een lidstaat die als zodanig door de betrokken lidstaat is aangewezen;

  4. dubbele belasting: de heffing door twee of meer lidstaten van belastingen die onder een overeenkomst of verdrag als vermeld in artikel 3, vallen, op dezelfde belastbare inkomsten of hetzelfde belastbare vermogen als dat aanleiding geeft tot een van de volgende situaties:

    1. een bijkomende belastingheffing;

    2. een toename van de belastingverplichtingen;

    3. de annulering of vermindering van verliezen die met belastbare winst kunnen worden verrekend;

  5. belanghebbende: elke persoon, met inbegrip van een natuurlijke persoon, die een fiscaal ingezetene is van België of een andere lidstaat en voor wie het geschilpunt rechtstreekse gevolgen heeft voor de belastingheffing;

  6. geschilpunt: de kwestie die aanleiding geeft tot een geschil tussen de bevoegde autoriteit en een buitenlandse autoriteit naar aanleiding van de uitleg en toepassing van overeenkomsten en verdragen die voorzien in de afschaffing van dubbele belasting op inkomsten en, als dat van toepassing is, op vermogen;

  7. lidstaat: tenzij het uitdrukkelijk anders is vermeld, een andere lidstaat van de Europese Unie dan België.

    HOOFDSTUK 3. - Klacht

    Art. 5. § 1. Elke belanghebbende kan een klacht indienen bij de bevoegde autoriteit, waarbij om de beslechting van het geschilpunt wordt verzocht. De klacht wordt ingediend binnen drie jaar vanaf de ontvangst van de eerste kennisgeving van de handeling die tot het geschilpunt aanleiding geeft of zal geven, ongeacht de eventuele aanwending van de beschikbare rechtsmiddelen door de betrokken persoon. De belanghebbende dient de klacht met dezelfde gegevens tegelijkertijd in bij elke buitenlandse autoriteit en geeft in de klacht aan welke lidstaten erbij betrokken zijn.

    § 2. De bevoegde autoriteit bevestigt de ontvangst van de klacht binnen twee maanden vanaf de datum waarop ze de klacht heeft ontvangen.

    § 3. De bevoegde autoriteit brengt de buitenlandse autoriteit op de hoogte van de klacht binnen de termijn, vermeld in paragraaf 2. De bevoegde autoriteit brengt op dat moment ook de buitenlandse autoriteit op de hoogte van de taal of talen die ze tijdens de procedure wil gebruiken.

    § 4. De klacht wordt alleen aanvaard als de belanghebbende die de klacht indient, de volgende inlichtingen verschaft:

  8. de naam, het adres, het fiscale identificatienummer en alle andere inlichtingen die nodig zijn om de belanghebbende die de klacht heeft ingediend bij de bevoegde autoriteit, en elke andere belanghebbende te identificeren;

  9. de betrokken belastingtijdvakken;

  10. nadere informatie over de relevante feiten en omstandigheden van de zaak, met inbegrip van bijzonderheden over de structuur van de transactie en over de verhouding tussen de belanghebbende en de andere partijen bij de relevante transacties, alsook van de feiten die te goeder trouw in een wederzijds bindende overeenkomst tussen de belanghebbende en de belastingdienst zijn vastgelegd, als dat van toepassing is. Meer in het bijzonder de aard en de datum van de handelingen die aanleiding geven tot het geschilpunt waaronder, in voorkomend geval, bijzonderheden over dezelfde inkomsten die in de andere lidstaat zijn ontvangen, en over de opneming daarvan in de belastbare inkomsten in de andere lidstaat, evenals bijzonderheden over de belastingen die in verband met die inkomsten in de andere lidstaat zijn geheven of zullen worden geheven, alsook de bedragen in de valuta's van de betrokken lidstaten die daarmee verband houden, met een afschrift van eventuele bewijsstukken;

  11. een verwijzing naar de toepasselijke interne regels en naar de overeenkomsten of verdragen, vermeld in artikel 3. Als er meer dan één overeenkomst of verdrag van toepassing is, vermeldt de belanghebbende die de klacht indient, welke overeenkomst of welk verdrag met betrekking tot het geschilpunt in kwestie wordt uitgelegd. Die overeenkomst of dat verdrag is voor de toepassing van dit decreet de toepasselijke overeenkomst of het toepasselijke verdrag;

  12. de volgende informatie, samen met een afschrift van eventuele bewijsstukken:

    1. een verklaring waarom de belanghebbende meent dat er sprake is van een geschilpunt;

    2. nadere bijzonderheden over elk door de belanghebbende ingesteld beroep en elke door de belanghebbende opgestarte rechtszaak met betrekking tot de relevante transacties, en over elke rechterlijke beslissing in verband met het geschilpunt;

    3. een toezegging van de belanghebbende dat hij zo volledig en zo snel mogelijk op alle toepasselijke verzoeken van de bevoegde autoriteit of de buitenlandse autoriteit zal reageren en op verzoek van de bevoegde autoriteit of de buitenlandse autoriteit alle documentatie zal verstrekken;

    4. in voorkomend geval, een afschrift van het definitieve besluit over de belastingaanslag in de vorm van een definitieve belastingaanslag, een verslag van de belastingcontrole of een ander gelijkwaardig document

      dat aanleiding geeft tot het geschilpunt, en een afschrift van elk ander document dat de belastingautoriteiten met betrekking tot het geschilpunt hebben verstrekt;

    5. in voorkomend geval, informatie over eventuele klachten die de belanghebbende heeft ingediend op grond van een andere procedure voor onderling overleg of op grond van een andere geschilbeslechtingsprocedure als vermeld in artikel 19, § 5, en een uitdrukkelijke toezegging van de belanghebbende dat hij de bepalingen, vermeld in artikel 19, § 5, zal naleven;

  13. alle door de bevoegde autoriteit gevraagde specifieke aanvullende informatie die noodzakelijk wordt geacht voor een grondig onderzoek van de zaak in kwestie.

    § 5. De bevoegde autoriteit kan om de informatie, vermeld in paragraaf 4, eerste lid, 6°, verzoeken binnen drie maanden vanaf de dag waarop ze de klacht heeft ontvangen.

    Als de bevoegde autoriteit dat noodzakelijk acht, kunnen verdere verzoeken om informatie gedaan worden tijdens de procedure voor onderling overleg, vermeld in artikel 7.

    Dat verzoek mag niet leiden tot de openbaarmaking van een handels-, bedrijfs-, nijverheids- of beroepsgeheim of van een fabrieks- of handelswerkwijze.

    Een belanghebbende die een verzoek als vermeld in paragraaf 4, eerste lid, 6°, ontvangt, antwoordt binnen drie maanden na de dag waarop hij het verzoek heeft ontvangen. Hij stuurt tegelijkertijd een afschrift van dat antwoord naar de buitenlandse autoriteit.

    § 6. De bevoegde autoriteit neemt, binnen zes maanden na de dag waarop ze de klacht heeft ontvangen, of, als dat later is, binnen zes maanden na de dag waarop ze de informatie, vermeld in paragraaf 4, eerste lid, 6°, heeft ontvangen, een besluit over de aanvaarding of afwijzing van de klacht. De bevoegde autoriteit brengt de belanghebbende en de buitenlandse autoriteit onmiddellijk op de hoogte van haar besluit.

    De bevoegde autoriteit kan binnen zes maanden na de dag waarop ze een klacht heeft ontvangen, of binnen zes maanden na de dag waarop ze de informatie, vermeld in paragraaf 4, eerste lid, 6°, heeft ontvangen, als ze die informatie pas later ontvangt, besluiten het geschilpunt eenzijdig te beslechten, zonder de buitenlandse autoriteit erbij te betrekken. In dat geval brengt de bevoegde autoriteit de belanghebbende en de buitenlandse autoriteit daarvan onmiddellijk op de hoogte. Na die kennisgeving worden de procedurehandelingen op grond van dit decreet beëindigd.

    § 7. Een belanghebbende die een klacht wil intrekken, dient gelijktijdig bij de bevoegde autoriteit en bij de buitenlandse autoriteit een schriftelijke kennisgeving van intrekking in. Met die kennisgeving worden alle procedurehandelingen op grond van dit decreet onmiddellijk beëindigd. De bevoegde autoriteit die een dergelijke kennisgeving ontvangt, brengt de buitenlandse autoriteit onmiddellijk op de hoogte van de beëindiging van de procedurehandelingen.

    Als een geschilpunt om welke reden dan ook ophoudt te bestaan, worden alle procedurehandelingen op grond van dit decreet onmiddellijk beëindigd. De bevoegde autoriteit brengt de belanghebbende onmiddellijk op de hoogte van deze situatie met de opgave van de algemene redenen voor de beëindiging.

    Art. 6. § 1. De belanghebbende kan de klachten, de antwoorden op een verzoek om aanvullende informatie, de intrekkingen en de verzoeken, vermeld in artikel 5,

    § 1, § 5 en § 7, en 9, § 1, bij wijze van afwijking van die bepalingen alleen indienen bij de bevoegde autoriteit of de buitenlandse autoriteit van de staat waarvan de belanghebbende een ingezetene is, als de belanghebbende aan één van onderstaande voorwaarden voldoet:

  14. hij is een natuurlijke persoon;

  15. hij is geen grote onderneming en maakt geen deel uit van een grote groep.

    In het eerste lid, 2°, wordt verstaan onder:

  16. grote onderneming: een onderneming die op de balansdatum ten minste twee van de volgende drie...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT