28 MEI 2021. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 4 juli 2002 houdende de vaststelling van de voorwaarden onder dewelke het Vlaams Gewest bijdraagt in de kosten bij de overdracht van een gewestweg of een gedeelte van een gewestweg naar de gemeenten

Rechtsgronden

Dit besluit is gebaseerd op:

- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 295;

- het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juli 2014 tot delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de leden van de Vlaamse Regering, artikel 6, 8°, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 16 juni 2017 en 22 december 2017.

Vormvereisten

De volgende vormvereisten zijn vervuld:

- de Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 28 mei 2021.

Motivering

Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief:

- het faciliteren van de overname van gewestwegen door gemeenten door een duidelijkere en ruimere omschrijving van de technische werken en ingrepen die nodig zijn om de weg in goede staat te brengen en de mogelijkheid te voorzien om in welbepaalde gevallen en onder bepaalde voorwaarden een bijkomende subsidie te vragen voor werken aan de weg in het kader van de verkeersveiligheid.

DE VLAAMSE MINISTER VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN BESLUIT:

Artikel 1. Artikel 4 van het ministerieel besluit van 4 juli 2020 houdende de vaststelling van de voorwaarden onder dewelke het Vlaams Gewest bijdraagt in de kosten bij de overdracht van een gewestweg of een gedeelte van een gewestweg naar de gemeenten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2007, wordt vervangen door wat volgt:

"Art. 4. Met goede staat wordt bedoeld: al de technische werken en ingrepen die nodig zijn om het betrokken wegvak, inclusief fietspaden, voetpaden en parkeerstroken, in normale goede staat te brengen. Het betreft steeds herstellingen die geïnitieerd worden vanuit een slechte staat van het wegvak. Het betreft nooit werken in functie van een herinrichting. Daarnaast kan het ook gaan om herstellingen waarbij verhardingen worden opgebroken met het oog op de waterinfiltratie. Dit is enkel aan de orde indien dit in lijn is met het gemeentelijk referentiekader.

De herstellingen blijven hoofdzakelijk beperkt tot de bestaande verharding voor zover deze ook effectief door het Agentschap Wegen en Verkeer worden beheerd en onderhouden. De voetpaden, fietspaden en parkeerstroken die op basis van een overeenkomst worden onderhouden door de gemeente vallen dan ook niet onder het in goede staat brengen van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT