27 SEPTEMBER 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het KB/WIB 92 betreffende de verzaking van de inning van roerende voorheffing

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

De Commissie heeft op 27 juni 2008 een brief ter ingebrekestelling gericht aan het Koninkrijk België [SG(2008)D/204219] waardoor zij de aandacht van de Belgische autoriteiten vestigt op de mogelijke strijdigheid met het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en het akkoord betreffende de EER (Europese Economische Ruimte) van verschillende bepalingen van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92), zoals uitgelegd door het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 92 (KB/WIB 92).

Vrijstelling van de roerende voorheffing beperkt tot Belgische beleggingsvennootschappen

Een Belgische beleggingsvennootschap verkrijgt, indien zij aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet, automatisch een vrijstelling van de roerende voorheffing op de interesten van Belgische oorsprong die haar werden uitgekeerd of toegekend. Daarentegen kan een beleggingsvennootschap die dezelfde wettelijke voorwaarden vervult maar in het buitenland gevestigd is een dergelijke vrijstelling niet verkrijgen, zodat deze interesten in principe de roerende voorheffing voorzien door de Belgische fiscale wetgeving ondergaan.

Bovendien kunnen beleggingsvennootschappen gevestigd in een andere Staat in het algemeen de aan de bron ingehouden Belgische belasting niet verrekenen. De buitenlandse beleggingsvennootschappen ondergaan dus een zwaardere belasting dan een Belgische beleggingsvennootschap.

Het verschil in behandeling heeft als effect dat de beleggingen gerealiseerd door de beleggingsvennootschappen naar Belgisch recht worden bevoordeeld. Bovendien houdt deze discriminatie een belemmering in van de vrije financiering van de kredietnemers, doordat een financiering door tussenkomst van een buitenlandse beleggingsvennootschap fiscaal duurder is dan een financiering door tussenkomst van een Belgische beleggingsvennootschap.

Dit verschil in behandeling wordt geacht het vrij verkeer van kapitaal, gegarandeerd door artikel 56 EG, nu artikel 63 van het Verdrag WEU geworden en artikel 40 EER, te beperken.

Vrijstelling van de roerende voorheffing beperkt tot obligaties, kasbons of analoge effecten met Belgische oorsprong

Enkel de interesten van obligaties, kasbons of andere analoge effecten van Belgische oorsprong worden vrijgesteld. Deze regel wordt geacht de beleggingsvennootschappen te ontraden te investeren in obligaties, kasbons of andere analoge effecten afkomstig van andere lidstaten van de EER. Daarenboven, omwille van dezelfde redenen, wordt deze regel geacht een belemmering in te houden voor de vrije financiering van kredietnemers. Zij wordt dan ook eveneens geacht het vrij verkeer van kapitaal te beperken, gegarandeerd door artikel 56 EU, nu artikel 63 van het Verdrag WEU geworden en artikel 40 EER.

Vrijstelling van de roerende voorheffing beperkt tot effecten aan toonder die in open bewaring gegeven zijn bij een Belgische bank of ingeschreven zijn op een effectenrekening in België

De beperking van de vrijstelling van de roerende voorheffing tot effecten aan toonder die in open bewaring gegeven zijn bij een Belgische bank of ingeschreven zijn op een effectenrekening in België wordt geacht de vrije dienstverlening van banken gevestigd in andere lidstaten van de EER, gegarandeerd door artikel 49 EU, nu artikel 56 geworden van het Verdrag WEU en artikel 36 EER, te beperken. Zij wordt eveneens geacht het vrij verkeer van kapitaal te beperken, gegarandeerd door artikel 56 EU, nu artikel 63 van het Verdrag WEU geworden, en artikel 40 EER, doordat beleggingsvennootschappen geacht worden weerhouden te zijn hun effecten te bewaren of in te schrijven bij financiële instellingen gevestigd in andere lidstaten van de EER.

...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT