26 MAART 2020. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de artikelen 24 tot en met 26 van de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

Gelet op de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, artikel 24, eerste en tweede lid, gewijzigd bij de ordonnantie van 7 december 2017, en de artikelen 25 en 26, derde tot en met vijfde lid, gewijzigd bij de ordonnanties van 18 december 2015 en 7 december 2017;

Gelet op de gelijkekansentest uitgevoerd op 19 december 2019 overeenkomstig artikel 2 van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;

Gelet op het advies nr. 24/2020 van de Gegevensbescherming Autoriteit, gegeven op 13 maart 2020;

Gelet op advies 66.960/4 van de Raad van State, gegeven op 19 februari 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het advies nr. 005/2019 van de Brusselse Controlecommissie, gegeven op 14 juni 2019;

Op voorstel van de Minister belast met Financiën,

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. - Definities

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

  1. GOBF: de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Fiscaliteit;

  2. Ordonnantie: de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  3. Bericht: de verwittiging bedoeld in artikel 24 van de ordonnantie;

  4. Kennisgeving: de kennisgeving bedoeld in artikel 25 van de ordonnantie;

  5. Inlichting: de inlichting bedoeld in artikel 26 van de ordonnantie;

  6. Technische ontvangstmelding: de technische ontvangstmelding van de elektronische boodschap afgeleverd door de toepassing van een partner aan de toepassing van de volgende partner in de keten van de elektronische communicatie van boodschappen;

  7. Functionele ontvangstmelding van het bericht: de functionele ontvangstmelding van het elektronisch bericht, afgeleverd door de GOBF;

  8. Functionele ontvangstmelding van de kennisgeving: de functionele ontvangstmelding van de elektronische kennisgeving afgeleverd door de Koninklijke Federatie van het Belgisch notariaat;

  9. Functionele ontvangstmelding van de inlichting: de functionele ontvangstmelding van de elektronische inlichting afgeleverd door de GOBF.

    Art. 2. - Aanwijzing

    De ambtenaar bedoeld in de artikelen 24, eerste lid, 25, 26, derde en vierde lid, van de ordonnantie is de rekenplichtige van ontvangsten belast met fiscale zaken. Hij is gemachtigd om het bericht en de inlichting te ontvangen en de nodige kennisgevingen te doen.

    In geval van afwezigheid van de rekenplichtige van ontvangsten belast met fiscale zaken, wordt de bevoegdheid bedoeld in het eerste lid uitgeoefend door de plaatsvervangend rekenplichtige van ontvangsten belast met fiscale zaken.

    Art. 3. - De verzending van het bericht

    § 1. De verzending van het bericht moet gebeuren:

  10. door middel van een procedure waarbij informaticatechnieken gebruikt worden;

  11. bij aangetekende brief als het bericht omwille van overmacht of technische storing niet kan worden meegedeeld overeenkomstig de bepaling onder 1°.

    Als het bericht verzonden is overeenkomstig punt 1°, wordt onder de datum van verzending van het bericht verstaan de datum van de functionele ontvangstmelding van het bericht.

    § 2. Als het bericht wordt verzonden bij een aangetekende brief, is dit bericht doorslaggevend ten opzichte van de verzending van hetzelfde bericht door middel van een procedure waarbij informaticatechnieken worden gebruikt wanneer de datum van de informaticaverzending verschilt ten opzichte van de datum van de verzending via aangetekende brief.

    § 3. Het bericht bevat de volgende gegevens:

  12. Gegevens van de afzender: hoedanigheid, volledig adres en ondernemingsnummer;

  13. Dossiergegevens: datum, aantal partijen, aantal goederen, referte dossier, referte procedure;

  14. Vermelding van de eigenaar, vruchtgebruiker, erfpachter of opstalhouder:

    1. Indien het een natuurlijke persoon betreft het identificatienummer bedoeld in artikel 7 of, bij gebrek aan een dergelijk identificatienummer, de naam en voornamen en het volledige adres van de woonplaats;

    2. Indien het een rechtspersoon betreft: het identificatienummer bedoeld in artikel 7 of, bij gebrek aan dergelijk identificatienummer, de naam, de rechtsvorm en het volledige adres van de maatschappelijke zetel;

  15. Beschrijving van de betreffende goederen :

    1. Aard;

    2. Volledig adres;

    3. Oppervlakte;

    4. Kadastergegevens: ofwel het nummer van de afdeling, het nummer van de sectie en het nummer van het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT