23 OKTOBER 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 6 december 2020 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden
FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Spoorcodex, artikel 68, § 2, 1°, c);
Gelet op het koninklijk besluit van 6 december 2020 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden;
Gelet op de raadpleging van de spoorwegondernemingen, de houders, de infrastructuurbeheerder en de fabrikanten;
Gelet op de voorlegging van dit besluit aan het Bureau en de Europese Commissie voor onderzoek;
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;
Gelet op advies nr. 72.185/4 van de Raad van State, gegeven op 10 oktober 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat het koninklijk besluit van 6 december 2020 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden in zijn bijlagen A en B voorziet in de uitdienstneming van het nationale systeem TBL1 voor het gehele Belgische netwerk vanaf 11 december 2022;
Overwegende dat de uitdienstneming van het nationale systeem TBL1 intrinsiek verbonden is met de indienststelling van een nieuw veiligheidssysteem ETCS;
Overwegende dat de installatie van het veiligheidssysteem ETCS op de lijn L96N tussen de inrit/uitrit van HSL1 (BK 16765) en de perrons 1 tot 6 van Brussel-Zuid (BK 0554-L96N), waarop het behoud van het nationale systeem TBL1 is toegelaten tot 10 december 2022, vertraging oploopt;
Overwegende dat als gevolg van die vertraging deze baanvakken niet meer kunnen worden uitgerust met het nationale systeem TBL1 overeenkomstig het koninklijk besluit van 6 december 2020 zoals het nu geformuleerd is maar zij ook niet zullen worden uitgerust met het nieuwe veiligheidssysteem ETCS;
Overwegende dat het spoorverkeer op deze baanvakken dus niet zal gedekt zijn door een adequaat veiligheidssysteem;
Overwegende dat het bijgevolg nodig is de datum voor de uitdienstneming van het nationale systeem TBL1 uit te stellen zodat dit laatste toegelaten is op de betrokken baanvakken totdat...
Pour continuer la lecture
SOLLICITEZ VOTRE ESSAI