23 JUNI 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de gemeenten

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

Gelet op artikel 20 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;

Gelet op artikel 63, eerste lid, van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen;

Gelet op artikel 5, § 1, II, 2°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980;

Gelet op artikel 239 van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op het advies nr. 69.462/VR van de Raad van State, gegeven op 2 juli 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Plaatselijke Besturen,

Besluit :

TITEL I. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Voor de toepassing van dit reglement moet worden verstaan onder:

  1. « Nieuwe gemeentewet » : de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals toepasselijk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  2. « bestuur » : het gemeentebestuur;

  3. « ontvanger » : de gemeenteontvanger;

  4. « secretaris » : de gemeentesecretaris;

  5. « college » : het college van burgemeester en schepen;

  6. « raad »: de gemeenteraad;

  7. « regering » : de Regering van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest;

  8. « de minister » : de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen.

  9. « bevoegd orgaan » : elk orgaan zoals aangewezen door de bepalingen van het huidige reglement of, bij gebrek aan nadere bepaling in verband daarmee in het huidige reglement, elk orgaan dat op nauwkeurige wijze wordt aangewezen door of krachtens de wet;

  10. « beheerder-verificateur » : het personeelslid dat het dossier behandelt hetgeen toelaat de boekhoudkundige aanrekening van een factuur voor te bereiden, dat aan de hand van zijn visum de overeenstemming bevestigt tussen de facturen van ontvangen leveringen, gepresteerde diensten of uitgevoerde werken met het voorwerp, de aard, de hoeveelheden, de prijs en de bestemming zoals bedoeld in de bestelling van leveringen, diensten of werken;

  11. « gewone dienst van de begroting » : alle ontvangsten en uitgaven die ten minste eenmaal per financieel dienstjaar voorkomen en die de gemeente regelmatige inkomsten en een regelmatige werking waarborgen, met inbegrip van de periodieke aflossing van de schuld;

  12. « Buitengewone dienst van de begroting » : alle ontvangsten en uitgaven die rechtstreeks en op duurzame wijze invloed hebben op de omvang, de waarde of de instandhouding van het patrimonium van de gemeente, met uitzondering van haar normale onderhoudswerken. Hij omvat ook de subsidies en leningen die voor dezelfde doeleinden zijn toegekend, de participaties en beleggingen op meer dan één jaar, alsmede de vervroegde terugbetalingen van de schuld;

  13. « begrotingswijziging » : elke beslissing van de raad van de gemeente na de vaststelling van de begroting, die leidt tot het ontstaan, de schrapping of de wijziging van een of meerdere begrotingskredieten met uitzondering van de bewegingen zoals bedoeld in artikel 14, § 2 van het huidige reglement;

  14. « buitengewoon project » : alle ontvangsten en uitgaven die worden toegewezen voor eenzelfde investeringsdoel, gaande van het ontwerp tot de volledige voltooiing.

    Alle buitengewone boekhoudkundige verrichtingen worden geïdentificeerd door een informaticaverwijzing die « buitengewoon projectnummer » wordt genoemd.

    De uitvoeringsmodaliteiten van deze bepaling en de bijhorende documenten worden vastgesteld door de ministers;

  15. « gewoon project » : alle ontvangsten en uitgaven die worden toegewezen aan eenzelfde project, gaande van het ontwerp tot de volledige voltooiing.

    Alle gewone boekhoudkundige verrichtingen worden geïdentificeerd door een informaticaverwijzing die « gewoon projectnummer » wordt genoemd.

    De uitvoeringsmodaliteiten van deze bepaling en de bijhorende documenten worden vastgesteld door de minister.

  16. « functionele en economische code » : de numerieke identificatie, bestaande uit twee reeksen van ten minste drie cijfers, die respectievelijk de bestemming en de aard bepaalt van het krediet waarop ze betrekking heeft; het geheel van de functionele en economische codes vormt de functionele en economische classificatie;

    De gemeenten hebben de mogelijkheid om 2 cijfers toe te voegen (van 01 tot 49) na de 3 eerste cijfers van de functionele code en na de 3 eerste cijfers van de economische code.

    De minister kan de gemeenten opleggen om 2 cijfers toe te voegen (van 50 tot 99) na de 3 eerste cijfers van de functionele code en na de 3 eerste cijfers van de economische code;

  17. « journaal » : boekhoudkundig register dat chronologisch en zonder compensatie alle boekhoudkundige bewerkingen vermeldt. Er bestaan twee categorieën van dit journaal :

    - het journaal van de budgettaire verrichtingen;

    - het journaal van de algemene verrichtingen;

  18. « grootboek » : boekhoudkundig register dat per rekening en systematisch de verrichtingen overneemt van het journaal. Er bestaan twee categorieën van dit grootboek :

    - het grootboek van de budgettaire verrichtingen;

    - het grootboek van de algemene verrichtingen;

  19. « invorderingsrecht » : elk bedrag dat met zekerheid, door een welbepaalde derde, aan de gemeente verschuldigd is;

  20. « vastgesteld recht » : het invorderingsrecht dat geboekt is in de begrotingsboekhouding;

  21. « voorlopige vastlegging » : het voorbehouden, intern bij de gemeente, van een bedrag voor een welbepaalde uitgave;

  22. « definitieve vastlegging » : het voorbehouden van een bepaald bedrag als gevolg van een beslissing die de gemeente verbindt op juridisch vlak;

  23. « ordonnancering van de uitgaven » : de beslissing van het college die een lijst van de uitgaven vaststelt;

  24. « ordonnancering van de ontvangsten » : de beslissing van het college die een lijst van de vastgestelde rechten vaststelt;

  25. « betalingsbevel » : het formeel en schriftelijk order, op papier of via elektronische weg, door het college aan de ontvanger gegeven om het daarin genoemde bedrag te betalen aan de genoemde rechthebbende;

  26. « invorderingsstaat » : het formeel en schriftelijk order, op papier of via elektronische weg, door het bevoegd orgaan aan de ontvanger gegeven om het daarin genoemde bedrag in te vorderen bij de genoemde schuldenaar;

  27. « ambtshalve opneming » : elke opneming die bij of krachtens de wet is voorgeschreven en die zonder de voorafgaande toestemming van de gemeente wordt gedaan op een rekening die dit bestuur bij een financiële instelling heeft geopend;

  28. « bericht van ontvangst » : stuk opgemaakt door de ontvanger wanneer hij een geldsom ontvangt zonder voorafgaande verantwoording;

  29. « kasgeld van de gemeente » : geheel van gelden en waarden die beschikbaar zijn of op maximaal één jaar belegd zijn bij een financiële instelling;

  30. « voorzieningen voor risico's en kosten » : het aanleggen van voorzieningen voor risico's en kosten heeft tot doel, om in de boekhouding van de gemeente, een voorziening van toekomstige risico's verbonden aan evenementen die plaatsvonden tijdens het jaar, op te nemen. Het moet gaan om lasten of uitgaven die betrekking hebben op een toekomstig dienstjaar, die zeker of waarschijnlijk zijn wat betreft hun principe, welomschreven wat betreft hun aard of hun voorwerp maar onbepaald wat betreft hun bedrag;

  31. « wegennet » : het geheel van de openbare verkeerswegen, met inbegrip van de grondwerken, de wegbedekking, het toebehoren, de buizenstelsels, de signalisatie, de kunstwerken, de waterlopen en -bekkens;

  32. « voorgeschreven vorm » : hetzij op papier, hetzij elektronisch, hetzij elk ander door of krachtens de wet voorgeschreven vorm.

    Art. 2. § 1. Dit besluit is toepasselijk onverminderd eender welke regelgeving betreffende de digitalisering van de boekhouding, de facturatie, de handtekeningen of eender welk ander officieel document.

    § 2. Elke gemeente heeft de vrije keuze om haar boekhouding te voeren hetzij op papier, hetzij elektronisch of door een combinatie van de twee. Dit geldt ook voor alle verplichtingen die eruit voortvloeien, zowel op het vlak van de verwerking van gegevens, de overdracht van gegevens, de bewaring van gegevens of de voorlegging van gegevens.

    Ongeacht haar keuze zal de gemeente ervoor zorgen alle wettelijk of reglementair verplichte garanties te leveren betreffende alle elementen van haar boekhouding. Wanneer een volledig of gedeeltelijk elektronische oplossing gebruikt wordt, moeten de authenticiteit van de oorsprong van de elektronische gegevens evenals de integriteit van hun inhoud bijgevolg gewaarborgd worden door het plaatsen van een elektronische handtekening, overeenkomstig de wet van 9 juli 2001 houdende vaststelling van bepaalde regels in verband met het juridisch kader voor elektronische handtekeningen en certificatiediensten. Bovendien moet de leesbaarheid van de gegevens, in naleving van voormelde principes, gedurende de volledige bewaringstermijn verzekerd zijn.

    Wanneer de wet dit bepaalt, moeten de technische middelen de weergave van de gegevens in een voorgeschreven vorm mogelijk maken.

    Art. 3. § 1. Elke beslissing vanwege de overheden van de gemeente die een financiële impact heeft, moet onverwijld ter kennis van de ontvanger worden gebracht.

    § 2. Elke handeling van de toezichthoudende overheid in verband met de beslissingen zoals genoemd in § 1 van dit artikel, moet onverwijld ter kennis van de ontvanger worden gebracht.

    § 3. Elke gerechtelijke beslissing die financiële gevolgen heeft voor de gemeente of met als voorwerp een schuldvordering van eender welke aard, moet onverwijld ter kennis van de ontvanger worden gebracht.

    Art. 4. Het college bepaalt op welke manier de bewijzen van de inschrijvingen of bewaargevingen, alsmede elke andere akte waaruit de rechten van de gemeente blijken, bewaard worden.

    Art. 5. § 1. De financiële rekeningen worden na akkoord van het college, door de ontvanger geopend op naam van de gemeente. De gemeente is houder van de rekening waarvan de ontvanger de enige mandataris is. Ze worden door hem beheerd en de desbetreffende briefwisseling wordt rechtstreeks...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT