20 MEI 2020. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018 betreffende het instellen van een lage-emissiezone
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
Gelet op het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing, artikel 3.2.16;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018 betreffende het instellen van een lage-emissiezone;
Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gegeven op 14/02/2020 waarin wordt aangegeven dat, in afwezigheid van een Voorzitter, de Raad voor het Leefmilieu in de onmogelijkheid verkeert zich uit te spreken over de ontwerptekst ;
Gelet op het advies van de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 19/02/2020 ;
Gelet op de Gelijke kansentest zoals beoogd in artikel 2, § 1 van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijke kansentest, uitgevoerd op 27/01/2020 ;
Gelet op advies nr. 67.135/1 van de Raad van State, gegeven op 15 april 2020, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegend dat het noodzakelijk is om het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018 betreffende het instellen van een lage-emissiezone spoedig te wijzigen om de regeling te verduidelijken die van toepassing is op voertuigen boven 3,5 ton voor goederenvervoer;
Op voordracht van de Minister van Leefmilieu;
Na beraadslaging,
Besluit :
Artikel 1. Artikel 5 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018 betreffende het instellen van een lage-emissiezone wordt vervangen als volgt:
"Art. 5
§ 1 Gezien de emissies van luchtverontreinigende stoffen van de gemotoriseerde voertuigen is de toegang tot de lage-emissiezone enkel toegelaten voor:
-
de elektrische voertuigen en de voertuigen die werken op waterstof;
-
de motorvoertuigen van categorie M en N1 die voldoen aan de volgende voorwaarden:
-
vanaf 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018, een van de volgende types motorvoertuigen:
1) de voertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan de euronorm II of 2;
2) de voertuigen met een benzine- of aardgasmotor;
-
vanaf 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019, een van de volgende types motorvoertuigen:
1) de voertuigen waarvan de dieselmotor ten minste voldoet aan de euronorm III of 3;
2) de voertuigen waarvan de benzine- of aardgasmotor ten minste voldoet aan de euronorm II of 2;
-
vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021, een van de volgende types motorvoertuigen:
1) de...
-
Pour continuer la lecture
SOLLICITEZ VOTRE ESSAI