19 JUNI 2022. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels voor de raadpleging van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren door de Kansspelcommissie en tot wijziging van de bepalingen betreffende de beperking van de online kansspelen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Huidig ontwerp van koninklijk besluit dat U wordt voorgelegd is tweeledig. Ten eerste beoogt het uitvoering te geven aan artikel 55/1 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (hierna: de Kansspelwet). Ten tweede voorziet het in een wijziging van artikel 6, § 1, 1°, van het besluit van 25 oktober 2018 betreffende de voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en weddenschappen via informatiemaatschappij-instrumenten.

Het ontwerp werd voorgelegd aan de Gegevensbeschermingsautoriteit, die ter zake op 4 oktober 2021 advies nr. 177/2021 heeft uitgebracht. De grote meerderheid van de opmerkingen van de Gegevensbeschermingsautoriteit werden gevolgd en in de hieronder artikelsgewijze bespreking worden weergegeven.

Na de mededeling aan de Europese Commissie 2021/0845/B, op 9 december 2021, met toepassing van artikel 5, lid 1, van Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij, werden ten aanzien van het ontwerp geen opmerkingen geformuleerd door de Europese Commissie of de lidstaten.

Alvorens in te gaan op het deel betreffende de uitvoering van artikel 55/1, is het passend de wijziging van artikel 6, § 1, 1°, van het voormelde koninklijk besluit van 25 oktober 2018 toe te lichten. De bepalingen die in dit besluit ter uitvoering van artikel 55/1 zijn opgenomen, strekken immers tot verwezenlijking van de opdracht bedoeld in artikel 6, § 1, 1°, b), van het koninklijk besluit van 25 oktober 2018.

De eerste wijziging betreft punt a), waarin wordt bepaald dat "[...] door een speler maximaal 500 euro [per week mag] worden opgeladen op zijn online speelrekeningen[,] alle kansspelen en weddenschappen inbegrepen waaraan hij kan deelnemen." Het bedrag van de standaard speellimiet wordt verlaagd tot 200 euro om de bescherming van de speler te versterken. Bovendien worden de woorden "alle kansspelen en weddenschappen waaraan hij kan deelnemen" geschrapt. Het blijkt namelijk dat een globale speellimiet (geldig op alle websites), die sinds de inwerkingtreding van het koninklijk besluit in 2018 nog niet in de praktijk is gebracht, technisch onrealistisch is. Het heeft ook veel nadelen. De overkoepelende speellimiet wordt geacht spelers te beschermen tegen de gevaren van kansspelen en buitensporige uitgaven aan kansspelen de vermijden. Er moet echter worden opgemerkt dat de overkoepelende speellimiet in haar huidige vorm geen kwaliteitsvolle bescherming biedt aan spelers. Zij geldt namelijk enkel voor de legale online kansspelen, zodat spelers na het bereiken van de limiet nog steeds terecht kunnen in de fysieke kansspelinrichtingen. Door de gegevensverwerking die gepaard gaat met de overkoepelde speellimiet, kunnen spelers geneigd zijn om massaal een verhoging van hun limieten aan te vragen zodat er geen gegevens meer verwerkt worden.

Gezien het voorgaande, verdient het daarom de voorkeur het globale karakter van de limiet op te heffen en vast te houden aan een limiet per website, waarbij de standaardlimiet wordt verlaagd. Hierdoor worden de spelers, en met name de meest kwetsbaren onder hen, beter beschermd.

Dit betekent dat een speler, die zijn speellimiet van 200 euro wenst te verhogen, hiervoor via de vergunninghouder een aanvraag indient bij de Kansspelcommissie. De Kansspelcommissie gaat, binnen de drie dagen, na of de speler gekend is als wanbetaler in het bestand van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale Bank van België. Wanneer de speler niet gekend is als wanbetaler, krijgt hij de toestemming om zijn speellimiet bij die vergunninghouder te verhogen naar een bedrag naar keuze.

Overeenkomstig artikel 55/1 van de Kansspelwet dienen de nadere regels vervolgens te worden bepaald volgens dewelke de commissie de Nationale Bank van België kan vragen of een persoon als wanbetaler gekend is in het bestand van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale Bank van België. Deze nadere regels hebben tot doel de commissie in staat te stellen de bij voornoemde wet en haar uitvoeringsbesluiten toegekende opdrachten van bescherming van de spelers uit te oefenen.

Artikel 6, § 1, 1° van het voornoemde besluit van 25 oktober 2018 voorziet in een standaardlimiet op het spijzen van de speelrekeningen voor alle spelers van kansspelen en weddenschappen via informatiemaatschappij-instrumenten. De spelers kunnen overeenkomstig art. 6, § 1, 1°, b), van het besluit van 25 oktober 2018, zoals gewijzigd bij huidig besluit, een verhoging aanvragen van deze speellimiet. Deze verhoging kan, behoudens de gevallen bepaald in de overgangsmaatregel voorzien in artikel 13, tweede lid, van het koninklijk besluit van 25 oktober 2018 echter pas toegestaan worden in geval de Nationale Bank aan de Kansspelcommissie bevestigt dat de speler niet als wanbetaler gekend is in het bestand van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Om dit na te gaan, moeten de aanbieders van kansspelen bepaalde gegevens van de speler overmaken aan de Kansspelcommissie en moet de Kansspelcommissie op haar beurt in staat zijn om bij de Nationale Bank na te gaan of de speler gekend is in het bedoelde bestand. Dit systeem houdt in dat een koninklijk besluit nodig is om de modaliteiten te regelen volgens dewelke de Commissie de Nationale Bank kan vragen of een persoon als wanbetaler gekend is in het bestand van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren, zoals voorgeschreven door artikel 55/1 van de wet.

De nadere regels bepaald in huidig besluit, hebben derhalve tot doel de opdracht bepaald in artikel 6, § 1, 1°, b), van voornoemd besluit te vervullen.

Artikelsgewijze bespreking

Artikel 1

Overeenkomstig het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit wordt in dit artikel verduidelijkt voor welk doeleinde de Kansspelcommissie de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale Bank van België kan raadplegen. Voor de Kansspelcommissie is het doeleinde na te gaan of een persoon die om een verhoging van zijn speellimiet verzoekt als wanbetaler gekend is in het bestand van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale Bank van België.

Art. 2.

Als verwerkingsverantwoordelijke bepaalt de Nationale Bank van België de technische voorwaarden voor de raadpleging van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale Bank van België door de Kansspelcommissie.

Dit artikel geeft gevolg aan het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Art. 3.

Overeenkomstig het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit wordt in artikel 3 bepaald welke identificatiegegevens de Kansspelcommissie mag overzenden aan de Nationale Bank van België.

Om de Kansspelcommissie in staat te stellen bij de Nationale Bank van België een aanvraag in te dienen, moet zij beschikken over het rijksregisternummer van de speler die vraagt om een verhoging van zijn speellimiet, of, indien dit niet gekend is bij de operator die de gegevens aan de Kansspelcommissie overmaakt, de naam, de voornaam en de geboortedatum van de speler. Er worden geen gegevens over de geregistreerde kredieten meegedeeld.

Deze bepaling omvat dus de plicht voor de operatoren om deze gegevens bij te voegen bij de kennisgeving zoals voorzien in artikel 6, § 1, 1°, b), tweede lid, van het besluit van 25 oktober 2018. Ingeval de operatoren dit niet zouden doen, dan kan de Kansspelcommissie haar opdracht niet vervullen.

Art. 4.

Overeenkomstig het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit wordt in artikel 4 bepaald hoelang de Kansspelcommissie het rijksregisternummer of de identificatiegegevens van de spelers bewaart.

Art. 5.

Artikel 5 betreft het bijhouden van logbestanden door de Kansspelcommissie en de Nationale Bank van België, zoals gevraagd door de Gegevensbeschermingsautoriteit.

In haar advies verklaart de Gegevensbeschermingsautoriteit dat "Dit bestand moet tegen elke wijziging worden beschermd, gedurende tien jaar te rekenen vanaf de datum van de raadpleging worden bewaard en op eerste verzoek aan de Gegevensbeschermingsautoriteit ter beschikking worden gesteld". Die bewaartermijn moet echter worden aangepast naar de bewaartermijn die is bepaald in artikel 12, § 3, van de wet van 28 november 2021 tot organisatie van een Register van kredieten aan ondernemingen, namelijk 5 jaar, aangezien de gegevens van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren en de Register van kredieten aan ondernemingen zich op hetzelfde systeem bevinden. Het is dus niet mogelijk voor de Nationale Bank van België om de bewaartermijn van de logbestanden moduleren naargelang de hoedanigheid van de raadpleger of van de functionaliteit die wordt gebruikt.

Art. 6.

Ingevolge het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit worden de toegangsrechten tot de Centrale voor Kredieten aan Particulieren uitsluitend beperkt tot de personen die door de Kansspelcommissie zijn aangewezen en voor wier functie ze vereist zijn. Overeenkomstig dit advies, voorziet het artikel ook in het gebruik van een sterk authenticatiesysteem voor het toegangsbeheer, namelijk authenticatie met de elektronische identiteitskaart, hetzij ten overstaan van de applicatie van de Kansspelcommissie, hetzij ten overstaan van de applicatie van de Nationale Bank van België. Zolang de authenticatie kan geschieden door middel van de elektronische identiteitskaart voor een van de twee bovengenoemde toepassingen, wordt de bepaling dus nageleefd.

De aansluiting bij de Centrale voor Kredieten aan Particulieren momenteel alleen geschiedt met een door de Nationale Bank van België afgegeven (groeps)attest en niet met een elektronische identiteitskaart.

Er zij op gewezen dat het hier bedoelde proces in twee fasen verloopt:

- Wanneer een speler via de exploitant een verhoging van zijn speellimiet aanvraagt bij de Kansspelcommissie, gebeurt de controle naar de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT