19 AUGUSTUS 2019. - Voorlopige opname van neoclassicistische schilderijen, sculpturen en tekeningen in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap

Bij besluit van de Vlaamse minister van Begroting, Financiën, Energie, Cultuur, Media en Jeugd van 19 augustus 2019 betreffende de voorlopige opname van neoclassicistische schilderijen, sculpturen en tekeningen in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap wordt bepaald:

Artikel 1. De volgende roerende goederen worden als voorlopige maatregel opgenomen in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap in hoofdafdeling 1, individuele voorwerpen; afdeling 4, artistiek erfgoed:

  1. a) korte beschrijving : Joseph-Benoit Suvée (Brugge 1743 - Rome 1807),

    Portret van Augustin van Outryve, 1782,

    olieverf op doek, 211 x 147 cm,

    gesigneerd en gedateerd op het document dat de geportretteerde in zijn linkerhand vasthoudt: `J.B. Suvée fecit/Paris le 12 juin 1782';

    1. motivatie : Suvée heeft tijdens zijn internationale carrière zo'n dertigtal psychologisch scherp geobserveerde portretten geschilderd. Het monumentaal portret van Augustin van Outryve staat echter alleen in zijn oeuvre. Het meer dan levensgrote formaat dat de standing van het personage extra benadrukt, is uitzonderlijk.

      Het is een belangrijke getuige van de economische bloei die Brugge aan het eind van de 18de eeuw onderging met investeringen in een nieuwe haveninfrastructuur (handelskom).

      De figuur van Augustin van Outryve - een internationaal gereputeerd handelaar, reder en zeeverzekeraar - kan symbool staan voor het bloeiend economisch leven in Brugge en West-Vlaanderen uit die periode. Het portret van Augustin van Outryve is een typisch werk voor wat het neoclassicisme van de eerste generatie genoemd wordt. Met zijn grote zin voor realisme, perfecte stofweergave en virtuoze penseelstreken, is dit monumentale portret een topwerk dat tot de hoogtepunten van zijn kunst kan gerekend worden. Het illustreert de maturiteit van de kunstenaar die zijn talenten als gewaardeerd portretschilder in Parijs verder wist te ontplooien;

    2. bewaarplaats : Brugge, Groeningemuseum;

    3. eigendomssituatie : overheidsbezit;

  2. a) korte beschrijving : Louis-Jean Desprez (Auxerre 1743 - Stockholm 1804),

    Madame la Dauphine au Château des Tuileries, 1773,

    (Mevrouw de kroonprinses in het kasteel van de Tuilerieën),

    potlood en inkt op papier,

    51,5 x 91,5 cm, (twee naast elkaar geplaatste bladen),

    inscriptie met pen en zwarte inkt op de wimpel onder de wapenschilden: `M.r et M.me LA DAUPHINE AU - CHAATEAU - DES - TUILERIES LE 8 JUIN 1773./ JOUR DE L'ENTREE DE - M.me - LA DAUPHINE A PARIS.',

    inscriptie met pen en zwarte inkt linksonder: `DESPRES',

    omkadering in zwarte inkt,

    gekleefd op een montage met gouddraad, dubbele lijn in zwarte inkt en rand in groene lavis,

    inscriptie op de montage onder de tekening in vergulde letters: `MADAME LA DAUPHINE AU CHATEAU DES TUILERIES', vervolgens met de pen in blauwe inkt: `Le jour de son Entrée à Paris, le 8 Juin 1773',

    inv.nr.: MM 000785;

    1. motivatie : in 1773 was Marie-Antoinette van Oostenrijk al ruim drie jaar gehuwd met de Franse kroonprins. Ze had toen nog steeds geen officieel bezoek gebracht aan de stad Parijs. Het is pas op 8 juni 1773 dat ze er haar lang verwachte plechtige intrede deed. Het is dit feestelijk moment dat door de Franse kunstenaar Desprez hier meesterlijk in scène gezet is.

      De imposante tuingevel van het intussen verdwenen Tuilerieënpaleis is op virtuoze wijze weergegeven. Desprez' belangstelling voor architectuur culmineert in deze technisch verfijnd uitgevoerde tekening. Er is tot nu toe geen andere tekening van Desprez uit deze periode bekend;

    2. bewaarplaats : Ieper, Hotel-Museum Arthur Merghelynck;

    3. eigendomssituatie : overheidsbezit;

  3. a) korte beschrijving : Jean-Baptiste Greuze (Tournus 1725 - Parijs 1805),

    Portret van Florent Joseph van Ertborn,

    1804,

    olieverf op paneel,

    64,8 x 53,2 cm,

    gesigneerd rechts in het midden: `J.B., Greuze',

    inscriptie op de achterkant: `F.J. van ertborn jtate XXI/Greuze pinxit anno MDCCCIV';

    1. motivatie : dit schilderij is het enig gesigneerd portret van de Franse schilder Jean-Baptiste Greuze in Vlaanderen. Het is één van de mooiste en best bewaarde voorbeelden van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT