18 FEBRUARI 2022. - Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, wat betreft het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad (1)

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

DECREET tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, wat betreft het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 voor de scholen die in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad liggen

Art. 2. In het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 wordt in hoofdstuk IV/3 een afdeling 0 ingevoegd, die luidt als volgt:

"Afdeling 0. Toepassingsgebied".

Art. 3. In hetzelfde decreet wordt in hoofdstuk IV/3, afdeling 0, ingevoegd bij artikel 2, een artikel 37/43/5 ingevoegd, dat luidt als volgt:

"Art. 37/43/5. De bepalingen van dit hoofdstuk zijn van toepassing voor de inschrijvingen als regelmatige leerling in het gewoon basisonderwijs in scholen gelegen in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad voor lesbijwoning vanaf het schooljaar 2023-2024 of later.".

Art. 4. In artikel 37/44, 3°, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, worden de woorden "mix en" opgeheven.

Art. 5. In artikel 37/45 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. in paragraaf 2, derde lid, wordt de zin "Ouders geven opnieuw schriftelijk akkoord." vervangen door de zin "Ouders geven dan schriftelijk of digitaal akkoord.";

  2. aan paragraaf 4 worden een tweede en een derde lid toegevoegd, die luiden als volgt:

    "Bij registratie van de inschrijving in de administratieve toepassingen voor het uitwisselen van leerlingengegevens tussen scholen en het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, registreert een school, om de leerlingen uniek te kunnen identificeren en als de volgende gegevens beschikbaar zijn, de volgende gegevens van de leerling:

  3. de identificatiegegevens;

  4. de nationaliteit;

  5. het identificatienummer.

    De bevoegde diensten van de Vlaamse Gemeenschap zijn de verwerkingsverantwoordelijke voor de gegevens, vermeld in het tweede lid. De gegevens, vermeld in het tweede lid, worden maximaal dertig jaar bewaard met het oog op het garanderen van een vlot schooltraject, zeker in geval van een verlengd verblijf van de leerling in het onderwijs.".

    Art. 6. In artikel 37/46, § 4, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, worden de woorden "één geheel te beschouwen en één capaciteit te bepalen" vervangen door de woorden "één geheel te beschouwen of als één capaciteit te bepalen".

    Art. 7. In artikel 37/47 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  6. in het eerste lid worden tussen de woorden "voor hetzelfde schooljaar" en de woorden "in een andere school" de woorden "en hetzelfde onderwijsniveau" ingevoegd;

  7. in het tweede lid worden tussen de woorden "gewoon onderwijs" en de woorden "wordt vastgesteld" de woorden "en hetzelfde onderwijsniveau" ingevoegd.

    Art. 8. In artikel 37/48 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  8. in paragraaf 1 wordt de zinsnede "artikel 37bis, § 1," vervangen door de zinsnede "artikel 37/45, § 1,";

  9. aan paragraaf 2, tweede lid, worden de volgende zinnen toegevoegd:

    "Nadat de voormelde termijn van zestig kalenderdagen is verstreken, is de leerling definitief ingeschreven. Als de school pas kennisneemt van een verslag, vermeld in het eerste lid, nadat de leerling is ingeschreven, start die termijn van zestig kalenderdagen op de dag van die kennisneming.".

    Art. 9. Artikel 37/49 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, wordt vervangen door wat volgt:

    "Art. 37/49. Alle schoolbesturen die een school of vestigingsplaats hebben binnen het werkingsgebied van het LOP Brussel-Hoofdstad, zijn voor hun scholen of vestigingsplaatsen voor gewoon onderwijs binnen dat respectievelijke werkingsgebied verplicht tot een gezamenlijke aanmeldingsprocedure.".

    Art. 10. In artikel 37/50, tweede lid, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, wordt de zin "Na afsluiten van de aanmeldingsperiode worden de aangemelde leerlingen geordend, conform artikel 37/58, 37/59, 37/60 en 37/61, en in voorkomend geval, volgens artikel 37/57." vervangen door de zin "Nadat de aanmeldingsperiode is afgesloten, worden de aangemelde leerlingen geordend, conform artikel 37/58, 37/59 en 37/61, en in voorkomend geval conform artikel 37/57 en 37/60.".

    Art. 11. In artikel 37/51 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  10. in paragraaf 1, eerste lid, 2°, wordt de zin "welk standaarddossier als vermeld in artikel 37/53, het zal hanteren bij de organisatie van de aanmeldingsprocedure, of van welk standaarddossier het schoolbestuur of het LOP wenst af te wijken." vervangen door de zin "welk standaarddossier het zal hanteren bij de organisatie van de aanmeldingsprocedure, of van welk standaarddossier het schoolbestuur of het LOP wil afwijken conform artikel 37/53.";

  11. in paragraaf 1 wordt het lid "De Vlaamse Regering bepaalt het model van ieder standaarddossier en het formulier voor de meldingen, vermeld in het eerste lid." opgeheven;

  12. paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt:

    " § 3. Als een schoolbestuur, meerdere schoolbesturen samen, of het LOP de inschrijvingen laten voorafgaan door een aanmeldingsprocedure, richten ze een ombudsdienst inschrijvingen op die instaat voor de eerstelijnsbehandeling van:

  13. klachten en vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzingen;

  14. vragen over een erkenning van de uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling.

    De Vlaamse Regering bepaalt de samenstelling van de ombudsdienst inschrijvingen en regelt de werking ervan. De samenstelling van de ombudsdienst inschrijvingen bestaat minstens uit een vertegenwoordiger van een erkende oudervereniging en een vertegenwoordiging van alle schoolbesturen die de aanmeldingsprocedure organiseren waarvoor de ombudsdienst inschrijvingen instaat voor de eerstelijnsbehandeling, vermeld in het eerste lid.";

  15. er worden een paragraaf 4 tot en met 6 toegevoegd, die luiden als volgt:

    " § 4. In paragraaf 3, eerste lid, 1°, wordt verstaan onder technische fout of zuiver materiële vergissing voor of na de definitieve toewijzingen: een geval waarbij een technische fout of een zuivere materiële vergissing tijdens het verloop van de aanmeldingsprocedure afbreuk doet aan de ordening of toewijzing van de leerling in kwestie. De aanmeldingsprocedure loopt af bij de start van de vrije inschrijvingen. Klachten en vaststellingen die na de termijn van vijftien kalenderdagen na de vaststelling van de betwiste feiten ingediend worden, zijn onontvankelijk.

    Als de ombudsdienst inschrijvingen na een klacht over of een vaststelling van een technische fout of zuiver materiële vergissing voor de definitieve toewijzingen een gunstig advies geeft over de correctie van de fout, kan de leerling door het LOP, het schoolbestuur of meerdere schoolbesturen samen met de correctie van de fout worden opgenomen in het aanmeldingsregister voor de definitieve toewijzing gebeurt.

    Als de ombudsdienst inschrijvingen na een klacht over een technische fout of zuiver materiële vergissing na een definitieve toewijzing een gunstig advies geeft over de correctie van de fout, kan de leerling door het betrokken schoolbestuur in overcapaciteit worden ingeschreven conform artikel 37/64.

    Als de ombudsdienst inschrijvingen een negatief advies geeft over een klacht over een technische fout of materiële vergissing voor of na de definitieve toewijzingen, hoeft de school niets te wijzigen aan de aanmelding of toewijzing van de leerling in kwestie.

    § 5. In paragraaf 3, eerste lid, 2°, wordt verstaan onder een uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling: een geval waarbij de betrokkene die zich aanmeldt voor een specifieke school, een uitzonderlijke situatie inroept die alleen van toepassing is op de leerling in kwestie in die school en waarbij die inschrijving de enig mogelijke is om de toegang tot onderwijs te garanderen voor die leerling.

    Als een ouder een vraag voor de erkenning van een uitzonderlijke situatie stelt aan de ombudsdienst inschrijvingen, legt de ombudsdienst de vraag voor aan het schoolbestuur in kwestie. Indien het schoolbestuur in kwestie een eventuele inschrijving in overcapaciteit haalbaar acht, legt ze die vraag voor aan de CLR. De CLR beslist binnen dertig kalenderdagen over de uitzonderlijke situatie waarbij die inschrijving de enig mogelijke is om de toegang tot onderwijs te garanderen voor die leerling.

    Alleen als de CLR de uitzonderlijke situatie bevestigt waarbij die inschrijving de enig mogelijke is om de toegang tot onderwijs te garanderen voor die leerling, kan de leerling in overcapaciteit worden ingeschreven conform artikel 37/64.

    § 6. Nadat de klacht over een technische fout of materiële vergissing is behandeld, kan een klacht ingediend worden bij de CLR, conform artikel 37/69. De behandeling van de uitzonderlijke situatie zoals bepaald in paragraaf 5 kan geen voorwerp uitmaken van een klacht bij de CLR.

    De behandeling van een klacht of vraag bij de ombudsdienst inschrijvingen schort de termijn op voor de indiening van een klacht bij de CLR, vermeld in artikel 37/69, en de termijn van tien kalenderdagen voor de bemiddeling in het LOP, vermeld in 37/68, § 2, eerste lid.".

    Art. 12. In artikel 37/52 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 mei 2019, wordt paragraaf 1 vervangen door wat volgt:

    " § 1. Aanmeldende scholen die in het werkingsgebied van een LOP liggen, organiseren de aanmeldingsprocedure gezamenlijk. In gemeenten waar een LOP aanwezig is, wordt de aanmeldingsprocedure goedgekeurd door een...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT