17 MAART 2022. - Ordonnantie tot wijziging van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto

Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto

Art. 2. In artikel 2 van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto, wordt een nieuw punt 9° toegevoegd, luidend als volgt :

9° Dropzone : zone, visueel en digitaal afgebakend op de openbare weg, die bestemd is voor het parkeren van fietsdeelvoertuigen of equivalente categorieën uit het verkeersreglement in privébezit.

.

Art. 3. In artikel 4, § 1, van dezelfde ordonnantie wordt het eerste streepje vervangen als volgt :

- het beperken van de impact van het fietsdelen op de openbare ruimte en in het bijzonder op de vrije doorgang van voetgangers, fietsers en andere gebruikers van inrichtingen voor voetgangers en fietsers ;

In dezelfde paragraaf worden voor het huidige laatste streepje twee nieuwe streepjes ingevoegd, luidend als volgt :

- het naleven van de parkeervoorschriften ;

- het aanleveren van de nodige informatie voor de integratie in de gewestelijke digitale mobiliteitsdiensten, volgens modaliteiten die door de Regering bij besluit worden vastgelegd ;

.

Art. 4. In artikel 6 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  1. in paragraaf 1 wordt een nieuw punt 3° /1 ingevoegd luidend als volgt :

    3° /1 de Regering kan, na consultatie van de gemeentes, gereglementeerde zones vastleggen ; met betrekking tot deze gereglementeerde zones geldt het volgende :

    - de wegbeheerder duidt op de openbare weg dropzones aan, met een tussenafstand die is aangepast aan de behoefte. De dropzone wordt visueel en digitaal afgebakend ;

    - de fietsdeelvoertuigen mogen enkel gestald worden in dropzones ;

    - deze gereglementeerde zones worden aan de operatoren onmiddellijk ter kennis gebracht en opgelegd aan de gebruikers van de dienst voor vrije vloot fietsdelen ;

    ;

  2. in dezelfde paragraaf wordt een nieuw punt 7° toegevoegd, luidend als volgt :

    7° de hulpaandrijving van fietsdeelvoertuigen wordt technisch begrensd door de operator, teneinde de naleving van de snelheidslimieten in de wegcode te verzekeren.

    ;

  3. in paragraaf 2 worden de woorden « 24 uur »...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT