17 JULI 2020. - Ordonnantie houdende verankering van het principe van de unieke gegevensinzameling in de werking van de diensten en instanties die behoren tot of taken uitvoeren voor de overheid en tot vereenvoudiging en gelijkschakeling van elektronische en papieren formulieren

Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2. Deze ordonnantie heeft tot doel de administratieve verplichtingen van natuurlijke en rechtspersonen te vereenvoudigen door te waarborgen dat gegevens die reeds beschikbaar zijn in een authentieke bron niet opnieuw moeten worden meegedeeld aan een Brusselse overheid en te komen tot een volledige gelijkschakeling tussen elektronische en papieren formulieren.

HOOFDSTUK II. - Definities en toepassingsgebied

Art. 3. Voor de toepassing van deze ordonnantie en haar uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder :

  1. « overheid » :

    1. de diensten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering als gedefinieerd in artikel 2 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 maart 2015 tot regeling van de naamswijziging van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

    2. de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die behoren tot categorie A en categorie B volgens de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut en hun operationele filialen ;

    3. de paragewestelijke instellingen van publiek recht of van openbaar nut en hun operationele filialen ;

    4. de gemeenten gelegen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

    5. de entiteiten die ongeacht hun vorm of aard :

      - opgericht zijn met het specifieke doel te voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn ;

      - rechtspersoonlijkheid hebben ;

      - en waarvan hetzij de activiteiten in hoofdzaak door de onder a), b), c) of d) vermelde overheden of instellingen worden gefinancierd, hetzij het beheer is onderworpen aan het toezicht door die overheden of instellingen, hetzij de meerderheid van de leden van het bestuursorgaan, het leidinggevend orgaan of het toezichthoudend orgaan door deze overheden of instellingen zijn aangewezen ;

    6. de verenigingen gevormd door één of meerdere onder a), b), c), d) of e) vermelde overheden ;

    7. de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie bij wet taken van openbare dienst of algemeen belang zijn toevertrouwd bij een wetgevende norm tot regeling van de aangelegenheden die behoren tot de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

  2. « dienstenintegrator » : instelling bedoeld in artikel 2, 1°, van de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende de oprichting en organisatie van een gewestelijke dienstenintegrator ;

  3. « authentieke bronnen » : de gegevensbank bedoeld in artikel 2, 7°, van de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende de oprichting en organisatie van een gewestelijke dienstenintegrator ;

  4. « formulier » : elk document in digitale vorm, op papier of op enige andere drager, dat in het kader van een administratieve procedure wordt gebruikt om aanvragen te richten aan een overheid of om informatie uit te wisselen met een overheid ;

  5. « bepalingen inzake de unieke gegevensinzameling » : bepalingen inzake de unieke gegevensinzameling in de zin van :

    1. artikel 11 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT