16 SEPTEMBER 2018. - Koninklijk besluit houdende erkenning van het bedrijf PWC Enterprise Advisory CVBA als adviesorgaan zowel voor de elektronische stemsystemen en -software met papieren bewijsstuk als voor de verkiezingssoftware voor de stemopneming en de verdeling van de zetels en houdende opheffing van de koninklijke besluiten van 18 december 2002, van 22 oktober 2004 en van 1 september 2006 houdende erkenning van respectievelijk de bedrijven Bureau VAN DIJK, Ingénieurs-Conseils en gestion, Computer Service Solutions NV en PricewaterhouseCoopers Enterprise Advisory CVBA, Verdonck, Kloosters & Associates BV en SYSQA BV als adviesorganen zowel voor de geautomatiseerde stemsystemen en -software als voor de verkiezingssoftware voor de stemopneming en de verdeling van de zetels

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van koninklijk besluit dat aan Uwe Majesteit wordt voorgelegd, wordt genomen overeenkomstig artikel 4, § 3, van de wet van 7 februari 2014 tot organisatie van de elektonische stemming met papieren bewijsstuk en artikel 165 van het Kieswetboek. Volgens deze artikelen is de Minister van Binnenlandse Zaken belast met :

  1. het vaststellen van de overeenstemming met de algemene goedkeuringsvoorwaarden bepaald door het koninklijk besluit van 21 maart 2014, van de systemen voor het elektronisch stemmen met papieren bewijsstuk, na advies van het orgaan dat daartoe door de Koning erkend is bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad;

  2. de erkenning van de software voor de stemopneming en de verdeling van de zetels, eveneens na advies van het orgaan dat daartoe door de Koning erkend is bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad.

    De doelstelling van de wetgever was, in het kader van een open en doorzichtig beleid, het betrekken van een gespecialiseerd onafhankelijk orgaan bij het proces dat leidt tot de afgifte door de Minister van Binnenlandse Zaken van de erkenning van overeenstemming aangevraagd door de leveranciers van deze systemen en software. De Minister van Binnenlandse Zaken beslist niet meer alleen. Dit orgaan moet bovendien erkend worden door de Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit.

    Het toevertrouwen van de controle van de overeenstemming van dit materieel en van deze software aan een onafhankelijk orgaan kan enkel bijdragen tot een grotere democratische controle op hun betrouwbaarheid.

    Bij de gekozen procedure zullen alle organen die voldoen aan de voorafgaandelijk vastgestelde voorwaarden, door de Koning erkend kunnen worden om de Minister van Binnenlandse Zaken bij te staan bij de afgifte van de gevraagde erkenning van overeenstemming.

    Om een erkenning te kunnen verkrijgen, zullen de leveranciers van de systemen en van de software zich moeten wenden tot één van de erkende organen, dat een advies zal uitbrengen op basis waarvan de Minister van Binnenlandse Zaken zal beslissen deze erkenning al dan niet toe te kennen. De leveranciers zullen de kosten van dit advies dragen.

    Aanvankelijk werd in het Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2002 een oproep tot kandidaatstelling voor de aanwijzing van deze organismen gelanceerd. Het leek echter gepast deze lijst bij te werken door een nieuwe oproep tot kandidaatstelling uit te schrijven waarin nieuwe voorwaarden orden voorzien relatief aan de controle door een erkend organisme om de veiligheid van het verkiezingsproces te verbeteren.

    Dit oproep tot de kandidaatstellingen op datum van 1 december 2017 dat bekendgemaakt en gepubliceerd werd op de website van e-procurement, is toegevoegd als bijlage bij dit rapport.

    Deze oproep bevatte de verschillende erkenningvoorwaarden van de adviesorganen. Zij kunnen als volgt worden samengevat. Om erkend te worden, moeten de organen waarvan sprake aan de volgende voorwaarden voldoen:

    1. rechtspersoonlijkheid hebben;

    2. over het nodige bekwame personeel, middelen en uitrusting beschikken;

    3. de nodige technische of wetenschappelijke ervaring aantonen, meer bepaald de uitvoering van een audit inzake informatica in de loop van de laatste 3 jaren;

    4. zich ertoe verbinden in alle onafhankelijkheid ten opzichte van de leverancier van de overheid adviezen en verslagen op te stellen

    5. zich ertoe verbinden om bij elke opdracht:

  3. over de nodige capaciteiten, medewerkers en tijd te beschikken voor de goede uitvoering ervan;

  4. met toewijding en in alle onafhankelijkheid de eraan toegekende adviesopdrachten te verrichten;

  5. geen activiteiten uit te oefenen die onverenigbaar zijn met de onafhankelijkheid van de functie van het orgaan;

  6. in de werkdocumenten elk belangrijk risico tot aantasting van de onafhankelijkheid van het orgaan melden, alsook de genomen maatregelen om deze risico's in te perken;

  7. nauwkeurig en precies te werken;

  8. de bevoegde autoriteiten op de hoogte te brengen indien ze niet meer aan de voor-waarden van de kandidaatstelling voldoen;

  9. onafhankelijk te zijn van de leverancier van de verkiezingssystemen en -software over-eenkomstig de bepalingen van artikel 12, §§ 2 en 3, van de wet van 7 december 2016 tot organisatie van het beroep van en het publiek toezicht op de bedrijfsrevisoren;

    1. het beroepsgeheim doen naleven door hun personeelsleden;

    2. een grondige kennis hebben of verwerven van:

      - Verschillende van toepassing zijnde kieswetgevingen (federaal en regionaal)

      - Taalwetgeving

      - Projectmanagement (Prince2, ...)

      - Gebruikte programmeertalen

      - IT-standaarden zoals ISO27000, COBIT, ISO25010, OWASP, ...

    3. aantonen dat zij de hierna onder Hoofdstuk 6 vermelde taken kunnen vervullen en een plan van aanpak ter beoordeling voorleggen bij hun kandidaatstelling.

      Er dient opgemerkt te worden dat de oproep tot kandidaatstelling van 01/12/2017 bovendien het volgende vermeldde:

      De keuze van een orgaan door de leverancier zal gemotiveerd moeten worden en goedgekeurd door de overheid die de verkiezing organiseert. In alle gevallen moet het contract tussen de leverancier van het verkiezingssysteem en de erkende dienstverlener aan de betrokken overheden bezorgd worden. Alle documenten die opgemaakt worden in het kader van het advies van het orgaan, zullen aan de bevoegde overheid bezorgd moeten worden. De bevoegde overheid verbindt zich ertoe het contract (tussen de leverancier en het orgaan) en de documenten opgesteld tijdens de adviesprocedure niet bekend te maken en niet toe te laten dat deze bekendgemaakt worden, zonder de voorafgaande en schriftelijke instemming van de leverancier en het adviesorgaan, behalve indien dit strikt noodzakelijk is voor de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT