16 DECEMBER 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering voor de professionalisering van de CLB's in het kader van leersteun

Rechtsgronden

Dit besluit is gebaseerd op:

- de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, artikel 3, derde lid;

- het decreet van 29 maart 2019 houdende de Vlaamse Codex Overheidsfinanciën, artikel 73;

- het decreet van 23 december 2021 houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022, artikel 12, vervangen bij het decreet van 8 juli 2022;

- het besluit van de Vlaamse Regering van 2 oktober 2019 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering.

Vormvereiste(n)

De volgende vormvereisten zijn vervuld:

- de Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 8 november 2022;

- de Vlaamse minister, bevoegd voor begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 13 december 2022.

Motivering

Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:

- CLB's realiseren hun opdrachten in het kader van leerlingenbegeleiding zoals opgenomen in het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, onder andere door de kernactiviteiten signaalfunctie, consultatieve leerlingenbegeleiding, onthaal, vraagverheldering, handelingsgerichte diagnostiek, handelingsgericht advies, begeleiding en draaischijffunctie in te zetten.

- Op 8 juli 2022 hechtte de Vlaamse Regering haar eerste principiële goedkeuring aan het ontwerp van decreet over leersteun. Het leersteundecreet heeft onder meer als doel om (1) leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon basis- en secundair onderwijs maximaal te ondersteunen, (2) de competenties van leerkrachten en schoolteams in scholen van het gewoon basis- en secundair onderwijs te versterken in functie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, en (3) de samenwerking tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs te verdiepen.

Om die doelstellingen te kunnen verwezenlijken, legt het leersteundecreet een grote nadruk op de rol van de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB's) bij de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, leerkrachten, en schoolteams. Zo wordt onder andere bepaald dat de CLB's versterkt inzetten op leerlingenbegeleiding met effect op de klasvloer, samenwerken met de leersteuncentra om professionalisering, expertisedeling en -ontwikkeling vorm te geven, en werken aan een gezamenlijke visie en werkwijze om verslagen die bepalen welk curriculum leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen volgen af te leveren.

Initiatiefnemer

Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en de Vlaamse Rand.

Na beraadslaging,

DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder:

  1. Departement Onderwijs en Vorming: het departement, vermeld in artikel 22, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie;

  2. project Protocollering Diagnostiek: het project, vermeld...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT