15 SEPTEMBER 2017. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten

De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese zaken,

Gelet op artikelen 50 tot 67 van het Consulair Wetboek, meer bepaald artikel 58, 1ste lid, 1° ;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 28/06/2017;

Gelet op het advies nr. 61.928/2/V van de Raad van State, gegeven op 30/08/2017 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973,

Besluit :

Artikel 1. Artikel 2 van het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten wordt vervangen als volgt :

De federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kan zelf alle paspoorten en reisdocumenten afgeven.

In België worden paspoorten en reisdocumenten ook afgegeven door de gemeentebesturen.

Een Belg ingeschreven in een consulair bevolkingsregister kan een gewoon paspoort aanvragen en verkrijgen bij zijn eigen consulaire beroepspost van inschrijving of, na het akkoord van de consulaire beroepspost van inschrijving, bij een andere consulaire beroepspost of bij het gemeentebestuur van zijn laatste woonplaats in België. Woonde de Belg voordien nooit in België maar werd hij er wel geboren, dan is zijn gemeente van geboorte bevoegd. Woonde de Belg nooit in België en is hij er evenmin geboren, dan kan hij zich wenden tot het gemeentebestuur van zijn keuze.

Art. 2. Artikel 6 van het ministerieel besluit van 19 april 2014 wordt vervangen als volgt :

Reisdocumenten voor staatlozen, vluchtelingen of vreemdelingen die niet erkend zijn als staatloze of vluchteling en die geen paspoort of...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT