15 JUNI 2020. - Ministerieel besluit betreffende de definitieve opname van verzamelingen van neoclassicistische sculpturen en tekeningen in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap

Bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlandse Zaken, Cultuur, ICT en Facilitair Management van 15 juni 2020 betreffende de definitieve opname van roerende goederen in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap wordt bepaald:

Enig artikel. De volgende verzamelingen van roerende goederen worden als definitieve maatregel opgenomen in de lijst van het roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap in hoofdafdeling 2, verzamelingen; afdeling 3, artistiek erfgoed:

  1. a) korte beschrijving: François Rude (Dijon 1784 - Paris 1855),

    Twee getekende voorstudies voor het jachtpaviljoen van de Prins van Oranje in Tervuren,

    ca. 1821,

    de verzameling bevat twee tekeningen, zoals beschreven in bijlage 1, bij dit besluit gevoegd;

    1. motivatie: deze twee uiterst verfijnde tekeningen die aan de Franse beeldhouwer François Rude kunnen toegeschreven worden, hebben een zeldzame en onmisbare waarde voor ons kunstpatrimonium. Het zijn immers de enige twee werken van François Rude die in Vlaanderen bewaard worden.

      Ze hebben daarenboven een onmisbare waarde voor ons collectief geheugen en een hoge ijkwaarde als bijzondere getuigen van de verdwenen neoclassicistische interieurdecoraties in het jachtpaviljoen dat tussen 1818 en 1823 voor de Prins van Oranje gebouwd werd in Tervuren. Dit rijkelijk gedecoreerde zomerverblijf, dat een echt meesterwerk was van de neoclassicistische architectuur in België, werd in 1879 door een brand volledig verwoest.

      De interieurdecoraties die François Rude voor dit jachtpaviljoen ontwierp, hadden een grote artistieke waarde en een belangrijke schakelfunctie. Rude probeerde hier de perfectie te benaderen van de klassieke oudheid. Wat zijn werk in Tervuren echter uniek maakte, was zijn aandacht voor een meer naturalistische benadering van het menselijk lichaam, zoals blijkt uit deze twee tekeningen;

    2. eigendomssituatie: privébezit.

  2. a) korte beschrijving: Matthias Kessels (Maastricht 1784 - Rome 1836),

    Grafmonumenten voor Jan Frans Jozef de Vinck en Delia Maria Josepha de Vinck,

    1824-1825,

    beeldhouwwerk,

    de verzameling bevat twee beeldhouwwerken, zoals beschreven in bijlage 2, bij dit besluit gevoegd;

    1. motivatie: deze twee marmeren epitafen voor leden van de familie De Vinck zijn bijzonder zeldzaam want dit zijn de enige typisch neoclassicistische werken van Matthias Kessels in Vlaanderen.

      De beelden hebben een bijzondere artistieke waarde als volmaakte weerspiegeling van de ideale schoonheid, de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT