15 JULI 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering over de selectie van tijdelijke projecten in het basis- en secundair onderwijs in het kader van een herwaardering van het lerarenambt

Rechtsgronden

Dit besluit is gebaseerd op:

- het decreet van 9 december 2005 betreffende de organisatie van tijdelijke projecten in het onderwijs, artikel 3, gewijzigd bij het decreet van 17 juni 2016.

Vormvereisten

De volgende vormvereisten zijn vervuld:

- De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 30 maart 2022.

- De Raad van State heeft advies 71.412/1 gegeven op 25 mei 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Motivering

Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:

- De voorbije maanden heeft de Vlaamse Regering heel wat maatregelen genomen opdat onze leerlingen maximaal onderwijs in de klas konden krijgen, zelfs onder de immense druk van de coronapandemie. Ondanks die inspanningen stellen we vast dat steeds meer leerlingen geen les op school kunnen krijgen omdat scholen het steeds moelijker hebben om geschikte leraren aan te trekken en te houden. Dat lerarentekort manifesteert zich al enkele jaren, maar dringt zich nu nog pertinenter op. Niet alleen binnen onderwijs, maar binnen de hele arbeidsmarkt kampen we met krapte. Daardoor moet de onderwijssector nog meer dan ooit de concurrentie aangaan met tal van andere sectoren. We moeten onze scholen op korte en middellange termijn de nodige handvaten bieden om een concurrentiepositie te kunnen innemen. Een aantal maatregelen zijn op korte en middellange termijn noodzakelijk.

- In de conceptnota herwaardering lerarenambt van 3 december 2021 zijn verschillende maatregelen op korte en middellange termijn opgenomen om daar een antwoord op te bieden. Een van die maatregelen stelt dat we werk maken van proeftuinen rond schoolorganisatie waarbij we onder andere nagaan of de schoolopdracht, de focus op de kerntaak ... de vlakke loopbaan kan doorbreken en er door een gericht en flexibeler hr-beleid minder personeelsleden uitstromen en ziekteverzuim wordt teruggedrongen. Ter uitvoering daarvan willen we scholen van het basis- en secundair onderwijs via een aantal tijdelijke projecten - en als dat nodig is in een regelluw kader - de kans bieden oplossingen uit te werken en uit te proberen om enerzijds het lerarentekort aan te pakken en anderzijds het beroep van leraar te herwaarderen via ingrepen in de schoolorganisatie en via een doeltreffend hr-beleid.

Initiatiefnemer

Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand.

Na beraadslaging,

DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder:

  1. departement: het Departement Onderwijs en Vorming, vermeld in artikel 22, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie;

  2. lokaal comité: het lokale overlegorgaan of onderhandelingsorgaan dat bevoegd is voor arbeidsvoorwaarden en personeelsaangelegenheden;

  3. minister: de Vlaamse minister, bevoegd voor onderwijs en vorming;

  4. school:

    1. een school van het basisonderwijs;

    2. een scholengemeenschapsinstelling van het basisonderwijs als vermeld in artikel 3, 52° bis/0, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;

    3. een school van het secundair onderwijs;

    4. een scholengemeenschapsinstelling van het secundair onderwijs als vermeld in artikel 3, 39° /1, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010;

    5. een centrum voor deeltijds beroepssecundair onderwijs.

    Art. 2. Dit besluit is van toepassing op:

  5. de door de Vlaamse Gemeenschap gefinancierde of gesubsidieerde scholen en de schoolbesturen ervan;

  6. de personeelsleden, vermeld in artikel 2, § 1, van het decreet rechtspositie personeelsleden gemeenschapsonderwijs van 27 maart 1991, of in artikel 4, § 1, van het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs van 27 maart 1991, die aangesteld zijn in een school als vermeld in artikel 1, 4°.

    HOOFDSTUK 2. - Oproep tot kandidaatstelling voor de organisatie van een tijdelijk project

    Art. 3. § 1. De minister lanceert een oproep bij de schoolbesturen van scholen van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs om voorstellen voor tijdelijke projecten in te dienen die, met het oog op al dan niet organieke implementatie, leiden tot het verzamelen van gegevens die moeten toelaten om beleidsconclusies te trekken over de volgende elementen:

  7. het lerarentekort terugdringen;

  8. het beroep van leraar herwaarderen.

    § 2. De doelstellingen, vermeld in paragraaf 1, worden gerealiseerd binnen het domein van de schoolorganisatie en binnen het domein van het hr-beleid van de deelnemende school of scholen.

    Met het oog op de realisatie van de doelstellingen, vermeld in paragraaf 1, bevat elk project inhoudelijke voorstellen die een antwoord kunnen bieden op minstens een van de volgende knelpunten:

  9. het aantrekken van leraren, het terugdringen van de uitstroom van leraren en het terugdringen van het ziekteverzuim van leraren door een doeltreffend personeelsbeleid te voeren;

  10. het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT