15 JULI 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een perimeter van voorkoop `Bizet' op het grondgebied van de gemeente Anderlecht

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

Gelet op de artikelen 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003 houdende het voorkooprecht;

Gelet op de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en de uitvoeringsbesluiten ervan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 8 juli 2021 tot goedkeuring van het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract `Bizet' (reeks 10 van 2021 tot 2025) en tot toekenning aan de gemeente Anderlecht van een subsidie voor de uitvoering van dat programma;

Overwegende dat artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening toestaat een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter bepaald kan worden uit eigen beweging of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden, bedoeld in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening;

Overwegende dat met toepassing van de artikelen 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 6°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), het voorkooprecht door algemene nut gemotiveerd is met het oog op:

  1. het creëren van openbare voorzieningen die met de competenties van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeentes of het OCMW overeenkomen;

  2. de strijd tegen braakliggende en ongezonde woningen;

  3. het creëren van sociale woningen en woningen voor gemiddelde inkomens;

  4. de verwezenlijking van het maatschappelijke doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

  5. de herwaardering van de linten voor handelskernen, zoals gedefinieerd door en met toepassing van artikel 22 van de voorschriften van het Gewestelijk Bestemmingsplan vastgesteld op 3 mei 2001 door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

  6. de renovatie of de herbestemming van de niet-uitgebate bedrijfsruimten in overeenkomst met het artikel 251, 1° ;

  7. de bevordering van de implementering of van de uitvoering van de programma's van stedelijke herwaardering, ingevoerd door de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering .

Overwegende dat het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzame wijkcontract `Bizet' bestaat uit een door de gemeenteraad van Anderlecht in de zitting van 25 maart 2021 goedgekeurde stedenbouwkundige, socio-economische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter met als doel om, uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand, de in het kader van de stedelijke herwaardering te halen doelstellingen en prioriteiten te omschrijven;

Overwegende dat die studie met name de volgende kenmerken aan het licht bracht voor de perimeter van het duurzame wijkcontract `Bizet':

- een sterke stijging van de grondprijzen,

- een tekort aan woningen met sociale bestemming,

- een gebrek aan interculturele en inclusieve, intergenerationele, openbare uitrustingen voor jonge kinderen,

- een verouderde bebouwing met lage energieprestatie, in het bijzonder langs de Bergensesteenweg en de Wolvenstraat (niet-gerenoveerde huizen van de Haard),

- een gebrek aan commerciële identiteit en diversiteit rond de Bergensesteenweg,

- een sterke verharding,

- sterk bebouwde en verharde binnenterreinen van huizenblokken, die worden gebruikt voor herstellingsateliers, parkings, opslagruimten,

- heel druk autoverkeer, dat geluidshinder en onveilig wegverkeer genereert,

- een slechte luchtkwaliteit en een hoog geluidsniveau langs de Bergensesteenweg, de Henri Deleersstraat, en de Frans Van Kalkenlaan/Paepsemlaan,

- aanwezigheid van talrijke sluikstorten,

- een gebrek aan sociale cohesie,

- een gebrek aan uitrustingen, buurtinfrastructuren, voorzieningen op het vlak van gezondheid en ondersteuning van de meest kwetsbare bevolkingsgroepen,

- sterk verharde en weinig kwalitatieve openbare ruimten, die ruim ingenomen worden door auto's,

- een gebrek aan ruimten die mensen samenbrengen;

Overwegende dat uit de diagnose van de wijk de noodzaak blijkt tot een overheidsinterventie met het oog op de stedelijke herwaardering om met name:

- de wijk opnieuw te verbinden met de grote landschapselementen op het grondgebied (kanaal en parksysteem) en hun bestaan in de perimeter te waarborgen;

- de gewestelijke barrière die de Bergensesteenweg vormt, poreus en leefbaarder te maken;

- de historische as van de Resedastraat op te waarderen als lineaire kern;

- de wijk te dynamiseren door zijn toegankelijkheid te bewaren;

- de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren en het multifunctionele aspect ervan te versterken;

- de groene ruimten in de wijk te verbeteren en toegankelijk te maken;

- de verkrotting van verlaten woningen een halt toe te roepen;

- de bestaansonzekerheid waarin een kwetsbare bevolkingsgroep zich bevindt, te bestrijden door het aanbod van woningen met sociale doeleinden en transitwoningen te versterken;

- het aanbod van lokale voorzieningen, met name op het gebied van gezondheid, gezin en jeugd, te versterken ;

- het aanbod van kwaliteitswinkels in de buurt te versterken;

- de binnenterreinen van huizenblokken te ontlasten en de nog niet bebouwde blokken te...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT