14 JANUARI 2022. - Decreet over maatwerk bij individuele inschakeling (1)

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

DECREET over maatwerk bij individuele inschakeling

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling en definities

Artikel 1. Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Art. 2. In dit decreet wordt verstaan onder:

  1. algemene groepsvrijstellingsverordening: verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van artikel 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;

  2. algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescher ming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoons gegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);

  3. begeleiding op de werkvloer: de begeleiding op de werkvloer, vermeld in artikel 19;

  4. collega-coach: de persoon die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 24, en die de taken, vermeld in artikel 24, uitoefent;

  5. indicering: de vaststelling van de behoefte aan werkondersteunende maatregelen door VDAB, vermeld in artikel 32;

  6. gekwalificeerde begeleider: de persoon die voldoet aan de voorwaarden, ver meld in artikel 23, en die de taken, vermeld in artikel 23, uitoefent;

  7. gewaarborgde gemiddelde minimummaandinkomen: het gewaarborgde gemiddelde minimummaandinkomen, vermeld in artikel 3, eerste lid, van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 43 van 2 mei 1988 betreffende de waarborg van een gemiddeld minimummaandinkomen;

  8. ondersteuningsplan: een plan op maat, opgesteld door de gekwalificeerde begeleider in samenspraak met de werkgever, de werknemer en de collega-coach, waarin de acties worden opgenomen die ten aanzien van de werkne mer, de collega's en de werkgever moeten worden genomen en waarin de verantwoordelijkheden van de actoren in kwestie, vermeld in artikel 21, 23 en 24, zichtbaar worden gemaakt;

  9. persoon met een arbeidsbeperking: de persoon die een langdurig en belangrijk probleem van deelname aan het arbeidsleven ervaart als gevolg van het samenspel van de volgende elementen:

    1. functiestoornissen van cognitieve, psychische, lichamelijke of zintuiglijke aard of psychosociale factoren;

    2. beperkingen bij de uitvoering van activiteiten;

    3. persoonlijke en externe factoren;

  10. VDAB: de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding, op gericht bij het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding;

  11. werkgever: elke natuurlijke persoon of private of publieke rechtspersoon, met uitzondering van de diensten van en instellingen die zijn opgericht door de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten, en die geen onder wijsinstellingen zijn;

  12. werknemer met een arbeidsbeperking: de persoon die door VDAB is geïndiceerd conform artikel 32, en die tewerkgesteld is met werkondersteunende maatregelen die in het kader van dit decreet zijn toegekend;

  13. werkondersteunende maatregelen: de werkondersteunende maatregelen voor werknemers, vermeld in hoofdstuk 4, en de werkondersteunende maatregelen voor zelfstandigen, vermeld in hoofdstuk 5;

  14. zelfstandige met een arbeidsbeperking: de persoon die door VDAB is geïndiceerd conform artikel 32, en die zelfstandige activiteiten verricht met werk ondersteunende maatregelen die toegekend zijn in het kader van dit decreet.

    HOOFDSTUK 2. - Europees steunkader

    Art. 3. De steun met toepassing of ter uitvoering van dit decreet gebeurt met inachtneming van de voorwaarden, vermeld in de algemene groepsvrijstellingsver ordening, onder voorbehoud van de toepassing van artikel 7.

    Art. 4. De onderneming die een steunaanvraag indient, mag op de datum van de toekenning van de steun geen onderneming in moeilijkheden zijn als vermeld in artikel 2, punt 18, van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

    De onderneming mag ook geen procedure op basis van Europees of nationaal recht hebben lopen, waarbij toegekende steun wordt teruggevorderd als vermeld in artikel 1, lid 4, van de voormelde verordening.

    Er kan geen steun worden toegekend met toepassing van dit decreet voor werkzaamheden die verband houden met de uitvoer naar derde landen of voor werkzaamheden die afhangen van het gebruik van binnenlandse goederen als ver meld in artikel 1, lid 2, van de voormelde verordening.

    Er kan geen steun worden toegekend met toepassing van dit decreet voor activiteiten van ondernemingen in de sectoren, vermeld in artikel 1, lid 3, van de voormelde verordening.

    De steun kan niet worden toegekend als hij leidt tot een schending van het Unierecht als vermeld in artikel 1, lid 5, van de voormelde verordening.

    Als een onderneming een individuele steuntoekenning krijgt van meer dan 500.000 euro, worden de gegevens, vermeld in bijlage III van de voormelde ver ordening, bekendgemaakt op de transparantiewebsite die de Europese Commissie ontwikkeld heeft.

    Art. 5. De toegekende steun heeft een stimulerend effect als vermeld in artikel 33, lid 3, van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

    In het eerste lid wordt verstaan onder stimulerend effect dat de aanwerving een nettotoename vertegenwoordigt van het aantal werknemers in de onderneming in kwestie.

    Wanneer de aanwerving, in vergelijking met het gemiddelde van de voorbije twaalf maanden, geen nettotoename vertegenwoordigt van het aantal werknemers in de onderneming in kwestie, zijn de vacatures ontstaan ten gevolge van ontslag op initiatief van de werknemer, van een handicap, van ouderdomspensionering, van vermindering van de werktijd op initiatief van de werknemer of van gewettigd ontslag om dringende redenen, en niet door afvloeiingen.

    Art. 6. De steun is niet cumuleerbaar met de-minimissteun en andere staatssteun voor dezelfde kosten die in aanmerking komen, als die cumulatie ertoe zou leiden dat de steunintensiteit hoger uitkomt dan de percentages van steunintensiteiten, vermeld in artikel 8.

    Art. 7. Als de individuele aanmeldingsdrempels, vermeld in artikel 4, punt 1, p en q, van de algemene groepsvrijstellingsverordening, overschreden worden, geldt de algemene groepsvrijstellingsverordening niet.

    Art. 8. De steunintensiteit mag de volgende percentages niet overschrijden:

  15. loonsubsidies voor uiterst kwetsbare werknemers: ten hoogste 50 procent van de kosten die in aanmerking komen;

  16. loonsubsidies voor werknemers met een handicap: ten hoogste 75 procent van de kosten die in aanmerking komen;

  17. ter compensatie van de bijkomende kosten van de tewerkstelling van werk nemers met een handicap: ten hoogste 100 procent van de kosten die in aan merking komen;

  18. begeleiding van uiterst kwetsbare werknemers: ten hoogste 50 procent van de kosten die in aanmerking komen.

    Als de hoogste steunintensiteit, vermeld in artikel 32, 33, 34 en 35 van de algemene groepsvrijstellingsverordening, wordt overschreden, worden de vergoedingen die buiten dit besluit zijn verkregen, in mindering gebracht.

    De loonkosten, vermeld in artikel 2, punt 31, van de voormelde verordening, zijn de loonkosten gedurende maximaal 24 maanden vanaf de aanwerving van een uiterst kwetsbare werknemer.

    De in aanmerking komende kosten, vermeld in artikel 35, lid 2, a) en b), van de voormelde verordening, zijn de kosten om medewerkers uitsluitend in te zetten voor de begeleiding van de uiterst kwetsbare werknemer gedurende maximaal 24 maanden.

    HOOFDSTUK 3. - Personen met een arbeidsbeperking

    Art. 9. De personen met een arbeidsbeperking voldoen aan een van de volgende voorwaarden:

  19. ze hebben hun hoofdverblijfplaats op het grondgebied van het Vlaamse Gewest;

  20. ze hebben hun hoofdverblijfplaats op het grondgebied van een van de andere lidstaten van de Europese Unie (EU) of van de Europese Economische Ruimte (EER) en ze werken op het grondgebied van het Vlaamse Gewest.

    Art. 10. De Vlaamse Regering bepaalt de procedure om een arbeidsbeperking vast te stellen aan de hand van een lijst met indicaties van een arbeidshandicap en indicaties van multipele problematieken.

    HOOFDSTUK 4. - Werkondersteunende maatregelen voor werkgevers

    Afdeling 1. - Gemeenschappelijke bepalingen

    Art. 11. Werkgevers kunnen een aanvraag van werkondersteunende maatregelen indienen bij de dienst van de Vlaamse administratie die de Vlaamse Regering aan wijst, als ze personen met een arbeidsbeperking aanwerven en tewerkstellen die door VDAB zijn geïndiceerd conform artikel 32.

    De vaststelling van de behoefte van de loonpremie, vermeld in afdeling 2, en de begeleiding op de werkvloer voor de persoon met een arbeidsbeperking, vermeld in afdeling 3, is ondeelbaar voor de werkgever.

    De Vlaamse Regering bepaalt de aanvraagprocedure voor de werkondersteunende maatregelen, vermeld in het eerste lid.

    Art. 12. § 1. Voor de duurtijd van de toekenning van werkondersteunende maatregelen aan de werkgever gelden volgende voorwaarden:

  21. voor werknemers met een arbeidsbeperking die behoren tot de categorie van werknemers met een handicap bedraagt de duurtijd maximaal vijf jaar. De voormelde termijn kan na een evaluatie als vermeld in artikel 33, verlengd worden met telkens maximaal vijf jaar;

  22. voor werknemers met een arbeidsbeperking die behoren tot de categorie van uiterst kwetsbare werknemers bedraagt de duurtijd van de steun maximaal 24 maanden.

    De Vlaamse Regering bepaalt:

  23. de duurtijd van de toekenning van de werkondersteunende maatregelen. Daarbij houdt ze rekening met de duurtijd van de behoefte van de persoon, vermeld in artikel 32;

  24. de voorwaarden en de procedure voor de aanvraag van een verlenging van de werkondersteunende maatregelen.

    § 2. De duurtijd van de toekenning van werkondersteunende maatregelen aan de werkgever kan de duurtijd van de behoefte van de persoon, vermeld in artikel 32, niet overschrijden.

    § 3. Bij de toekenning van werkondersteunende maatregelen aan de werkgever wordt de periode tussen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT