13 OKTOBER 2023. - Ordonnantie tot wijziging van de wet van 20 juli 2001 tot bevordering van buurtdiensten en -banen

Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt :

Artikel 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2. In artikel 2, § 1, van de wet van 20 juli 2001 tot bevordering van buurtdiensten en -banen, laatst gewijzigd bij de ordonnantie van 13 juli 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. in 2° ) worden de woorden "aangeduid door het bestuur na een overheidsopdrachtprocedure" ingevoegd tussen het woord "bedrijf" en de woorden "dat de dienstencheques uitgeeft";

  2. 8°, opgeheven bij de wet van 22 december 2008, wordt hersteld als volgt:

    "8° opleiding: een beroepsopleiding die het mogelijk maakt vaardigheden te verwerven die verband houden met activiteiten op het gebied van dienstencheques en/of een beroepsopleiding die de beroepsmobiliteit van werknemers binnen of buiten de dienstenchequesector bevordert.".

    Art. 3. In artikel 2, § 2, eerste lid, van dezelfde wet, laatst gewijzigd bij de wet van 22 juni 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  3. c. wordt vervangen als volgt:

    "c. de onderneming verplicht zich ten aanzien van deeltijdwerkers om hen prioritair toegang te geven tot een voltijdse betrekking of een andere vacante deeltijdse betrekking die, op zich alleen of bijkomend opgenomen, hen een nieuwe deeltijdse arbeidsregeling verschaft waarvan de wekelijkse arbeidsduur hoger ligt dan die van de deeltijdse arbeidsregeling waarin hij voordien werkte;";

  4. f. wordt vervangen als volgt:

    "f. de onderneming verbindt zich ertoe:

    1) om niet in staat van faillissement te verkeren;

    2) in de voorbije drie jaar niet verwikkeld te zijn geweest in een faillissement, vereffening of gelijkaardige verrichting;

    3) binnen tien werkdagen nadat ze is ingegaan, aan het bestuur schriftelijk elke wijziging mee te delen wat betreft de aanstelling van personen die de erkende onderneming beheren, alsook de algemene contactgegevens van de erkende onderneming, met name het adres van de maatschappelijke zetel en het e-mailadres waarnaar alle formele communicatie inzake het dienstenchequestelsel wordt verzonden. Bij verzuim hiervan kan aan de erkende onderneming een administratieve geldboete als bedoeld in artikel 10ter, § 7, worden opgelegd.";

  5. in het eerste lid, na de bepaling van de letter g. en voor het lid dat begint met de woorden "De Koning kan," worden de volgende bepalingen ingevoegd:

    "h. Onverminderd de verplichtingen van de werkgever en de verantwoordelijkheden van de interne overlegorganen op het gebied van het welzijn van de werknemers, zorgt de erkende onderneming voor permanente begeleiding van haar dienstenchequewerknemers door elk jaar minstens een individueel gesprek en twee fysieke groepsgesprekken te organiseren. De permanente begeleiding via deze gesprekken heeft tot doel de band tussen de onderneming en haar werknemers te versterken, verslag uit te brengen over de moeilijkheid van het werk, de implementatie van oplossingen en opleidingen om dit te verhelpen aan te moedigen en goede werkpraktijken te verspreiden.

    Tijdens elk van deze gesprekken vult de erkende onderneming een individuele of collectieve begeleidingsfiche in, waarvan de templates door de regering worden opgesteld.

    Onverminderd een schorsing of intrekking van de erkenning na advies van de adviescommissie erkenningen kan bij niet-naleving van de begeleidingsverplichting aan de erkende onderneming een administratieve geldboete als bedoeld in artikel 10ter, § 8, worden opgelegd.

    De begeleidingsverplichting is niet van toepassing op erkende ondernemingen die minder dan 2.000 dienstencheques hebben ingediend bij het uitgiftebedrijf in het kalenderjaar dat voorafgaat aan dat waarin de begeleidingssubsidie wordt berekend;

    1. De erkende onderneming deelt aan al haar dienstenchequewerknemers de contactgegevens mee van het contactpunt waarmee contact moet worden opgenomen in geval van een probleem op de werkplek, tijdens de werkdag of op weg naar het werk. Dit contactpunt moet gedurende de hele werktijd van de werknemers bereikbaar zijn.

      Bij niet-naleving van deze verplichting kan aan de erkende onderneming een administratieve geldboete als bedoeld in artikel 10ter, § 8, worden opgelegd;

    2. De erkende onderneming deelt aan al haar gebruikers van dienstencheques de contactgegevens mee van het contactpunt waarmee contact moet worden opgenomen in geval van een probleem met de medewerker tijdens de uitvoering van de werkprestaties. Deze contactpersoon moet gedurende de werktijd van de dienstenchequewerknemers bereikbaar zijn.

      Bij niet-naleving van deze verplichting kan aan de erkende onderneming een administratieve geldboete als bedoeld in artikel 10ter, § 8, worden opgelegd;

    3. De erkende onderneming deelt het uitgiftebedrijf een e-mailadres mee voor de officiële communicatie van alle operationele berichten die in het kader van de werking van het dienstenchequesysteem worden verspreid. Indien nodig wordt dit adres onmiddellijk bijgewerkt bij het uitgiftebedrijf.

      Bij niet-naleving van deze verplichting, inclusief het niet bijwerken van dit adres, kan aan de erkende onderneming een administratieve geldboete als bedoeld in artikel 10ter, § 8, worden opgelegd;

    4. De erkende onderneming bezorgt al haar dienstenchequewerknemers ten laatste bij hun indiensttreding en elk jaar tijdens de collectieve gesprekken, de door de regering bepaalde documenten en informatie over goede werkpraktijken, welzijn op het werk, beroepsrisico's, ergonomie en opleiding.

      De erkende onderneming overhandigt een formulier aan de werknemer, die het dateert en ondertekent als bewijs van ontvangst van al deze documenten en informatie.

      De ondertekende formulieren worden gedurende drie jaar na de ondertekening van de werknemer bewaard op de maatschappelijke zetel van de onderneming.

      Bij niet-naleving van de verplichting tot overhandiging van de documenten of in geval van afwezigheid van een door de werknemer gedateerd en ondertekend ontvangstformulier binnen de gestelde termijn kan aan de erkende onderneming een administratieve geldboete als bedoeld in artikel 10ter, § 8, worden opgelegd;

    5. De erkende onderneming schrijft elke nieuwe werknemer die in de dienstenchequesector aan de slag gaat in voor het door de regering bepaalde verplichte opleidingstraject van minimum 9 uur, het zogenaamde "nieuwkomerstraject", dat minstens 3 uur opleiding inzake ergonomie omvat.

      Bij niet-naleving van deze verplichting kan aan de erkende onderneming een administratieve geldboete als bedoeld in artikel 10ter, § 8, worden opgelegd;

    6. De erkende onderneming biedt jaarlijks zestien uur opleiding aan elke voltijdse werknemer met een arbeidsovereenkomst voor dienstencheques, die werkzaam is in een vestigingseenheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, volgens de door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bepaalde regels.

      Er wordt een bewijsstuk in...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT