12 NOVEMBER 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van lestijden, lesuren en uren op basis van het ondersteuningsmodel voor de ondersteuners voor het schooljaar 2021-2022 en van extra werkingsbudget voor de vervanging van ondersteuners tijdens hun professionalisering voor het schooljaar 2021-2022 en het eerste trimester van het schooljaar 2022-2023

Rechtsgronden

Dit besluit is gebaseerd op:

- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 87ter, ingevoegd bij het decreet van 9 juli 2021, en artikel 172quinquies, ingevoegd bij het decreet van 16 juni 2017 en het laatst gewijzigd bij het decreet van 18 december 2020;

- de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011, artikel 314/8, ingevoegd bij het decreet van 16 juni 2017 en het laatst gewijzigd bij het decreet van 18 december 2020, en artikel 330/4, ingevoegd bij het decreet van 9 juli 2021.

Vormvereisten

De volgende vormvereisten zijn vervuld:

- De paritaire commissies hebben een protocol afgesloten voor de verdeling van de lestijden, lesuren en uren aan scholen voor buitengewoon onderwijs. Het protocol voor het vrij gesubsidieerd onderwijs werd opgemaakt op 3 mei 2021 en het protocol voor het openbaar onderwijs werd opgemaakt op 18 mei 2021.

- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 14 juli 2021.

- De gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs, heeft protocol nr. 186 gesloten op 10 september 2021.

- De Raad van State heeft advies 70.241/1 gegeven op 27 oktober 2021, met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Motivering

Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:

- Het is belangrijk dat ondersteuners beschikken over voldoende expertise, zowel handicap-specifieke en onderwijskundige expertise als expertise op het vlak van inclusie en coaching. Met het oog op hun professionalisering tijdens het schooljaar 2021-2022 ontvangen scholen voor buitengewoon onderwijs die actief zijn in het ondersteuningsmodel en ondersteuners in dienst hebben, extra werkingsbudget in het begrotingsjaar 2021 en 2022. Ondersteuners kunnen zo tijdens hun professionaliseringstraject vervangen worden door tijdelijke personeelsleden, die worden aangesteld ten laste van het extra werkingsbudget. De verdeling van dat extra werkingsbudget over de scholen voor buitengewoon onderwijs gebeurt naar rato van de toegekende lestijden/lesuren, uren en begeleidingseenheden aan de scholen voor buitengewoon...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT