12 APRIL 2018. - Besluit van de secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken tot delegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan personeelsleden van het departement

HET HOOFD VAN HET DEPARTEMENT MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN VAN HET VLAAMS MINISTERIE VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN,

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 87, § 1, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015 tot regeling van de delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de hoofden van de departementen en van de intern verzelfstandigde agentschappen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2006 tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken;

Gelet op het besluit van de secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken van 27 oktober 2016 tot delegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan personeelsleden van het departement,

Besluit :

TITEL 1. - Generiek gedeelte

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

  1. het departement : het departement Mobiliteit en Openbare Werken;

  2. het hoofd van het departement : het personeelslid dat belast is met de leiding van het departement;

  3. het hoofd van de entiteit : het hoofd van het departement;

  4. het afdelingshoofd : het personeelslid, houder van een managementfunctie van N-1 niveau, dat belast is met de leiding van een afdeling binnen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, zijnde :

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Algemene Technische Ondersteuning;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Beleid;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Expertise Beton en Staal;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Geotechniek;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Maritieme Toegang;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Organisatie;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Stafdienst;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Verkeerscentrum;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid;

    - het personeelslid dat belast is met de leiding van de afdeling Waterbouwkundig Laboratorium;

  5. wijziging : elke aanpassing aan de contractuele bepalingen die op een overheidsopdracht van toepassing zijn;

  6. VPS : Vlaams Personeelsstatuut zoals opgenomen in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid.

    Art. 3. § 1. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtname van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, alsook van het desbetreffende ondernemingsplan.

    § 2. De bij dit besluit aan het afdelingshoofd gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen enkel uitgeoefend worden binnen de perken van de taakstelling van de betrokken afdeling en van de kredieten en middelen die onder het beheer van de betrokken afdeling ressorteren.

    Art. 4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot :

  7. de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;

  8. de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;

  9. het sluiten van overeenkomsten.

    Art. 5. De bij dit besluit verleende delegaties hebben zowel betrekking op de apparaatskredieten als op de beleidskredieten.

    Art. 6. Als het gebruik van de bij dit besluit verleende delegaties gepaard gaat met het plaatsen van een overheidsopdracht, gelden de bepalingen van artikel 14, 15, 16 en 17.

    Art. 7. De bedragen, vermeld in dit besluit, zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.

    HOOFDSTUK 2. - Delegaties van algemene aard

    Art. 8. § 1. Het afdelingshoofd is gemachtigd om :

  10. de briefwisseling met andere entiteiten van de Vlaamse Overheid en met derden te ondertekenen;

    Onder briefwisseling wordt alle mogelijke schriftelijke communicatie verstaan, zoals onder meer adviezen, rapporten, aanvragen, attesten, verklaringen, plannen, enz...

  11. gewone en aangetekende zendingen, geadresseerd aan zijn afdeling, in ontvangst te nemen, met uitzondering van de dagvaardingen betekend aan het Vlaams Gewest;

  12. uittreksels en afschriften van bestuursdocumenten eensluidend te verklaren en af te leveren of ter beschikking te stellen;

  13. staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden en reis- en verblijfkosten, in zover ze verband houden met de werking van aan zijn afdeling verbonden advies- en overlegorganen, goed te keuren.

  14. in uitvoering van art. 2, punt 4 g) van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2006 tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken de uitgaande facturen betreffende geleverde prestaties in het kader van overeenkomsten voor rekening van derden op te stellen en te ondertekenen.

    § 2. Onverminderd het bepaalde in § 1 worden volgende categorieën van briefwisseling ter ondertekening aan het hoofd van het departement voorgelegd :

    - briefwisseling van beleidsmatige aard, tenzij deze een louter informatief karakter heeft;

    - andere briefwisseling die het niveau van individuele dossiers overstijgt, tenzij deze een louter informatief karakter heeft.

    - antwoorden op vragen om uitleg, interpellaties en schriftelijke vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers;

    - antwoorden op brieven van het Rekenhof met betrekking tot de door het Rekenhof geformuleerde opmerkingen.

    HOOFDSTUK 3. - Delegatie voor de uitvoering van de begroting

    Art. 9. § 1. Het afdelingshoofd heeft delegatie om, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten, beslissingen te nemen over het aangaan van verbintenissen en het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.

    § 2. Met betrekking tot de niet aan het afdelingshoofd gedelegeerde aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de minister, het hoofd van het departement of een ander orgaan berust, heeft de delegatie, vermeld in paragraaf 1, betrekking op de administratieve beslissingen en handelingen die, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de minister, het hoofd van het departement of het andere orgaan.

    Art. 10. De delegatie aan het afdelingshoofd, vermeld in artikel 9, geldt onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en onverminderd de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT