11 SEPTEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 februari 1991 houdende de inwerkingtreding en uitvoering van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen

FILIP, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen, artikel 7, § 3, vervangen bij de wet van 8 juni 2008;

Gelet op het koninklijk besluit van 13 februari 1991 houdende de inwerkingtreding en uitvoering van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen;

Gelet op advies 67.769/1/V van de Raad van State, gegeven op 28 juli 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende de aanbeveling (Rapport nr. 6 - Beslissing nr. 1), aangenomen door de Algemene Vergadering van de Council of Bureaux op 14 juni 2019 te Marrakesh, hernomen in de Circulaire 079/2019 van de Council of Bureaux van 21 juni 2019, als gevolg van een akkoord aangenomen door de Economisch Commissie voor Europa van de Verenigde Naties op 16 en 18 oktober 2018, ten gelegenheid van hun 113de sessie;

Overwegende de communicaties van het Belgisch Bureau van de Autoverzekeraars van 11 maart 2020 en 6 mei 2020 betreffende de belangrijke wijzigingen inzake de internationale motorrijtuigverzekeringskaart;

Overwegende dat het, in het kader van de digitalisering van de internationale motorrijtuigverzekeringskaart, nu mogelijk is dat toegelaten verzekeraars en van de toelating vrijgestelde verzekeraars, verzekerings-bewijzen in zowel elektronische als papieren drager uitgeven;

Overwegende dat het aan de verzekeringnemer, met het oog op de bescherming van de consument, moet worden toegelaten om de drager te kiezen waarin de internationale motorrijtuigverzekeringskaart zal worden uitgegeven, met uitsluiting van de mogelijkheid voor de verzekeraar de drager op te leggen;

Overwegende dat bij gebrek aan keuze, de papieren drager meer garantie biedt wanneer men naar een land reist dat enkel een gedrukt document aanvaardt;

Overwegende dat het gaat om een verplicht boorddocument, hetgeen de verplichting inhoudt om de elektronische versie van de internationale motorrijtuigverzekeringskaart te delen met alle occasionele bestuurders van het motorvoertuig;

Overwegende dat bij gebrek aan keuze van de verzekeringnemer, het dus in zijn belang lijkt om de voorkeur te...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT