11 JUNI 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 47 betreffende het steunprogramma voor operatoren in de toeristische sector in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19

VERSLAG AAN DE WAALSE REGERING

I. Algemeen overzicht

  1. Ten gevolge van de lockdownmaatregelen die de Nationale Veiligheidsraad (hierna NVR) ter bestrijding van COVID-19 vaststelde, nam de Waalse Regering meerdere initiatieven om de economische sectoren te ondersteunen die leden onder een stopzetting of een vertraging van hun activiteit.

    De algemene beleidsverklaring van de Waalse Regering 2019-2024 stelt het volgende vast:

    "Toerisme, of voor ontspanning of voor zaken, biedt in verschillende gradaties talrijke kansen voor de economische ontwikkeling.

    Om de toeristische troeven van Wallonië beter uit te spelen, is de Regering voornemens:

    - Het toerisme te beschouwen als een volwaardige economische sector die rijkdom voortbrengt en veel werkgelegenheid verschaft in Wallonië".

    Het toerisme staat in Wallonië immers voor een aanzienlijk economisch gewicht, namelijk:

    - 2.8 miljard € de jaarlijkse uitgaven;

    - 7.9 miljard € omzet ;

    - 3.6 miljard € bruto-toegevoegde waarde, goed voor 4.1% van de Waalse bruto-toegevoegde waarde ;

    - 84.000 arbeidsplaatsen ofte 59.000 voltijdsequivalenten.

  2. De toeristische sector lijdt hard onder de sanitaire crisis, hoofdzakelijk wegens de maatregelen van de NVR. Deze maatregelen werden eerst in formele vorm gegoten bij een ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende dringende maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19. Vervolgens werd dit ministerieel besluit opgeheven en vervangen door het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen ter beperking van het coronavirus COVID-19 (inwerkingtreding op 23 maart 2020). De maatregelen waarvan sprake zijn de volgende:

    • Sluiting van restaurants, discotheken, bars en cafés;

    • Afgelasting van alle recreatieve, culturele, folkloristische, sportieve, privé- of publieke activiteiten, ongeacht de omvang ervan;

    - Zijn gesloten voor het publiek: musea, theaters, opera's, filmzalen, culturele centra, bibliotheken, toeristische bezienswaardigheden, toeristische diensten, pretparken, indoorpretparken, recreatiecentra en dierenparken;

    - Ook gesloten zijn sport- of fitnesszalen (stages/individuele lessen inbegrepen), zwembaden; de toegang tot dergelijke ruimtes in hotels en vakantielogies is eveneens verboden;

    - Alle massamanifestaties zijn verboden (carnavals, processies, tentoonstellingen enz); afgelasting van alle grote evenementen zoals festivals, tot eind augustus;

    • Niet-essentiële winkels en handelszaken moeten sluiten;

    • Niet-essentiële verplaatsingen zijn verboden. Toeristische verplaatsingen worden als niet-essentieel beschouwd. Bovendien mag vanaf nu niemand meer naar zijn tweede verblijf trekken;

    • Gites, campings, gastenverblijven, Airbnb en gemeubileerde vakantiewoningen zijn toeristische inrichtingen die moeten sluiten;

    • Hotels mogen open blijven om onderdak te bieden bij essentiële verplaatsingen (dus niet voor toeristische verblijven), zonder mogelijkheid tot toegang tot een bar, gemeenschappelijke zalen of recreatieve ruimtes; de restaurants van deze hotels moeten sluiten, behalve als ze de maaltijd op de kamer kunnen brengen. De bezettingsgraad van de open gebleven hotels is laag.

    Overigens is, wat de luchtvaartsector betreft, de luchthaven van Charleroi sinds 25 maart gesloten, Ryanair heeft bijna al zijn vluchten sinds 24 maart geschorst en Brussels Airlines schorste al zijn vluchten sinds 20 maart.

    Ten slotte zijn de Europese grenzen sinds 17 maart gesloten.

    Dit geeft voor de raming van de verloren omzet in de maanden maart, april en mei 2020 volgende cijfers:

    Toeristische industrie in zijn geheel - totale omzet 1.159.747.798 € Toeristische industrie in zijn geheel - totale omzet enkel aan toerisme verbonden 320.407.174 € Enkel sectoren logies en toeristische bezienswaardigheden 128.369.087 €

    De operatoren met afgelaste activiteiten wegens opgelegd door de federale overheid in de Nationale Veiligheidsraad krijgen ook te maken met gederfde ontvangsten die op hun beurt verminderde kasmiddelen en een gebrek aan contante middelen veroorzaken. Daardoor dreigen stakingen van betalingen aan schuldeisers en nevengevolgen. Zaak is dus, om onhoudbare economische situaties te temperen.

  3. Op 17 maart 2020 heeft het Waals Parlement een decreet aangenomen tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19.

    In artikel 1, § 1, daarvan wordt bepaald dat de Regering in de aangelegenheden die onder de bevoegdheid van het Waals Gewest vallen alle nuttige maatregelen nemen om elke situatie te voorkomen en te behandelen die problemen stelt in het strikte kader van de pandemie COVID-19 en de gevolgen ervan en die geregeld moet worden op straffe van ernstig gevaar.

  4. Er is dus aan de Waalse Regering voorgesteld om alle dringende maatregelen te nemen ten behoeve van de operatoren belast met toeristische activiteiten om er de leefbaarheid van te ondersteunen en de blijvende gevolgen van de sanitaire crisis op de Waalse economie ongedaan te maken.

    Deze vinden de grondslag van hun opbouw in een overkoepelend financieel steunprogramma op korte termijn waarvan de perimeter vastgesteld werd op grond van de uitgeoefende toeristische activiteiten.

    De voorstellen werden opgebouwd rond volgende richtsnoeren:

    - Contante middelen toekennen om stakingen van betalingen bij schuldeisers en nevengevolgen te voorkomen en onhoudbare economische situaties te temperen;

    - Overkoepelend beleid: de verschillende toeristische activiteiten beogen die geschorst zijn wegens de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad;

    - De administratieve lasten van de behandeling van de aanvraagdossiers ingediend zowel voor het Commissariaat-generaal voor Toerisme, dat ze zal beheren overeenkomstig de regeling van artikel 5.D, § 1, 1°, van het Waals Toerismewetboek1, als voor de gerechtigden zo laag mogelijk houden;

    - Zorgen voor een budgettaire beheersing door projectiemechanismen (cursoren en maximumbedragen) en de vaststelling van toegekende budgetten.

    Beoogd worden:

    - De activiteiten in de evenementensector;

    - De activiteiten in de sector bezienswaardigheden;

    - De activiteiten in verband met logies in de sector sociaal toerisme.

    Daarnaast zullen de machtigingen voor een hervatting van activiteiten die de NVR zou kunnen nemen gepaard gaan met nieuwe sanitaire vereisten waarvoor generische steun zal worden aangeboden.

  5. De wetgevingstechniek van de bijzondere machten wordt in overweging genomen. Wegens het overkoepelend karakter van de maatregelen en met oog voor een vlotte leesbaarheid, wordt door de Regering een enkel besluit aangenomen.

    Daarin wordt alle overwogen steun opgenomen, met voor elke maatregel daarvan een wetgevingsmaatregel voor het gegrond maken van het recht op steun, daarnaast de uitvoeringsmaatregelen met betrekking tot met name de toekenningscriteria en -regels.

  6. Op 2 juni 2020 werd de Raad van State, afdeling wetgeving, door de Minister van Ambtenarenzaken, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid van het Waals Gewest verzocht advies uit te brengen binnen een termijn van vijf werkdagen over een ontwerp-besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. xx houdende het steunprogramma voor operatoren in de toeristische sector in het kader van de sanitaire crisis in verband met COVID-19.

    Het advies van de Raad van State werd uitgebracht op 9 juni 2020 (advies 67/523/4).

  7. Dit besluit kadert in deze context en strekt ertoe, een steunprogramma vast te stellen voor de toeristische operatoren.

    II. Bespreking van de artikelen

    HOOFDSTUK I. - Verhoging van de subsidiëring van de door het Commissariaat-generaal voor Toerisme erkende Huizen

    voor toerisme voor de verwezenlijking van de acties en campagnes voor de promotie van het toerisme in hun ambtsgebied

    Artikel 1 strekt ertoe, de subsidiëring van de huizen voor toerisme, erkend door het Commissariaat-generaal voor Toerisme, te versterken voor de uitvoering van de acties en campagnes voor de promotie van het toerisme in hun activiteitengebied, in het kader van de relance van de sector volgend op de sanitaire crisis veroorzaakt door COVID-19.

    Artikel 594.D van het Waals Wetboek voor Toerisme voorziet in een subsidiepercentage van de huizen voor toerisme voor de acties of campagnes voor promotie van het toerisme in hun activiteitengebied van 40% of 50% (bij acties die minstens twee huizen voor toerisme samen uitvoeren), met een maximumbedrag vastgesteld overeenkomstig de procedure bedoeld in artikel 595.D.

    De vaststelling van een tegemoetkomingspercentage houdt de facto een financiële bijdrage in van de huizen voor toerisme die in verhouding staat tot de percentages van de niet gesubsidieerde uitgegeven uitgaven. Zij moeten dus over de financiële draagkracht beschikken om deze bedragen te dekken in de vorm van eigen ontvangsten of andere financiële deelnames.

    Ten opzichte van de aangekondigde perspectieven ten gevolge van de sanitaire crisis COVID-19 moeten toeristen onvoorwaardelijk beschikken over alle nuttige, aantrekkelijke en volledige informatie op activiteitenborden die zij te lezen krijgen.

    De huizen voor toerisme zijn het professionele referentieniveau voor het toerisme dat een vermazing van het grondgebied van het Waals Gewest verzekert.

    Daarom is beslist om het subsidiëringspercentage bedoeld in artikel 594.D van het Waals Toerismewetboek op 100% te brengen.

    Deze maatregel geeft de huizen voor toerisme de middelen om hun opdrachten volledig te dekken en het operationeel potentieel op te voeren in termen van promotie om de gevolgen van de sanitaire crisis COVID-19 op te vangen.

    Het tweede lid voorziet in een voorwaarde voor de toekenning van de subsidie aan de huizen voor toerisme. Deze voorwaarde streeft ernaar dat de huizen voor toerisme zich in het communicatieplan positioneren dat ingevoerd zal worden met het oog op de relance in de sector na de sanitaire crisis veroorzaakt door COVID-19.

    HOOFDSTUK II. - Subsidiëring voor operatoren in de toeristische sector die doorgaans...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT