10 SEPTEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 april 2002 betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het koninklijk besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, heeft tot doel de regels vast te stellen voor de verdeling van het globaal budget voor het Rijk voor de financiering van de werkingskosten van de ziekenhuizen voor het jaar 2020, gedefinieerd door het koninklijk besluit van 17 december 2019.

Dit is het geval voor de verdeling van het budget van 4,8 miljoen euro komende uit de taks shift die gebruikt moet worden om een deel van de kosten van de pensioenlasten van het statutair personeel ten laste van de ziekenhuizen te dekken. De federale raad voor ziekenhuisvoorzieningen (FRZV) heeft in zijn advies van 30 januari 2020 de aandacht gevestigd op zijn advies van 13 december 2018 waar hij uitsprak om het beschikbare budget te verdelen op basis van de reële responsabiliseringslasten van elk betrokken ziekenhuis. Deze wens neemt een consequente aanpassing met zich mee van de wetgeving en benodigd het verkrijgen van informatie gevalideerd door een ander kanaal dan dewelke voorzien werd want de RSZ beschikt niet over deze informatie. Dit advies werd dus niet gevolgd door een juridisch effect op 1 juli 2019 want de regering bevond zich in lopende zaken. Wat nog steeds het geval is in 2020. In hetzelfde advies deelt de FRZV ook een onenigheid tussen zijn leden mee met betrekking tot de toewijzing van het budget van de taks shift. Sommigen zijn van mening dat het budget volledig zou moeten worden toegevoegd aan de maatregel die een deel van de bijdragelasten en de responsabiliseringslasten (artikel 73, § 4 van het bovengenoemde besluit) financieel dekt. Anderen zijn van mening dat het budget volledig zou moeten toegevoegd worden aan de maatregel die een deel van de responsabiliseringslasten financieel dekt (artikel 73, § 5 van het bovengenoemde besluit). Omwille van pragmatische wordt het budget in twee gedeeld tussen de twee maatregelen.

Ten gevolge van de vernietiging door de Raad van State van het artikel 1, paragraaf 1, 4° van het koninklijk besluit van 30 augustus 2016, werden de berekeningsmodaliteiten met betrekking tot de financiering van het spoedpersoneel in het onderdeel B2 aangepast om de wetgeving te hernemen die voorging aan dewelke werd vernietigd.

Ten gevolge van een veroordeling van de Belgische Staat door een vonnis van de rechtbank van eerste aanleg van Luik op 13 maart 2019, moeten de ziekenhuizen die beschikken over erkende bedden onder index G en/of index Sp in combinatie met bedden erkend onder index A, T en K aanzien worden als algemene ziekenhuizen. Verschillende artikels van het besluit dienden daartoe gecorrigeerd te worden.

Ten gevolge van de vernietiging door de Raad van State van de artikels 2 en 4 van het koninklijk besluit van 6 september 2016, is er geen wettelijke basis meer voor de financiering van het elektronisch patiëntendossier. Om de ziekenhuizen de financiering niet te ontnemen die nodig is voor de continuïteit van het volledig invoeren van dit patiëntendossier, worden de beschikbare budgetten zonder voorwaarde verdeeld onder de algemene ziekenhuizen en de psychiatrische ziekenhuizen op een eenvoudige manier en volgens het advies van de FRZV van 23 april 2020. Nieuwe verdelingsmodaliteiten zullen voorzien worden voor 2021.

Ten gevolge van de COVID-19 pandemie, werden de niet dringende consultaties in het ziekenhuis uitgesteld. Dit heeft een impact gehad op de medisch begeleide voortplanting. Het RIZIV heeft dus een verlenging van de maximale leeftijd voorzien van 6 maanden om een terugbetaling te krijgen voor de specialiteiten die gebruikt worden in het kader van de medisch begeleide voortplanting. Aangezien de laboratoriumkosten gelinkt aan de cycli forfaitair gedekt worden door het BFM van de ziekenhuizen, wordt deze verhoging eveneens voorzien in het besluit. Het einde van de verhoging wordt eveneens voorzien.

Het wordt ook voorzien dat als een situatie, beschreven in artikel 101 van de gecoördineerde wet op de ziekenhuizen (catastrofe, ramp, epidemie of pandemie) met zich meebrengt dat het onmogelijk is om het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen te berekenen, het laatste budget van financiële middelen dat berekend zou moeten worden van toepassing blijft. Na de wijziging van bovengenoemd artikel 101 wordt artikel 15 van het besluit, dat voorziet in de forfaitaire dekking van verschillende lasten in onderdeel B4, aangevuld met een lid dat voorziet in de dekking van de in bovengenoemd artikel 101 bedoelde kosten. Naar aanleiding van de opmerking van de Raad van State over het feit dat voormeld artikel 101 de Koning niet de mogelijkheid biedt om een beroep te doen op overeenkomsten met ziekenhuizen, is het ontwerpartikel bovendien ingetrokken.

Om te eindigen werden er verschillende technische correcties aangebracht aan het besluit en zijn bijlagen.

Het ontwerpbesluit dat voor advies aan de Raad van State is voorgelegd, is naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen aangepast. Wat de opmerking over de inwerkingtreding met terugwerkende kracht van bepaalde artikelen betreft, wordt deze verklaard door het feit dat bepaalde maatregelen gunstig zijn voor ziekenhuizen, zoals in het geval van de artikelen 6, 8 tot en met 13 en 16, die een verschil in behandeling tussen algemene ziekenhuizen opheffen door extra financiering toe te kennen aan bepaalde algemene ziekenhuizen, zoals in het geval van artikel 7, dat een budget toekent aan ziekenhuizen voor de verdere invoering van een elektronisch patiënten dossier, wat betreft artikel 14, dat een aanvullend budget aan ziekenhuizen toekent zonder de wijze van toewijzing te wijzigen, wat betreft de artikelen 14 en 20, die de forfaitaire subsidie voor de dekking van de laboratoriumkosten van de reproductieve geneeskunde met zes maanden verlengt om deze in overeenstemming te brengen met de financiering van de ziekte- en invaliditeitsverzekering, en wat betreft artikel 18, dat standaardtijden vaststelt voor nomenclatuurcodes die tot nu toe niet in de berekening werden opgenomen. Al deze maatregelen zijn dus gunstig voor ziekenhuizen en kunnen dus met terugwerkende kracht worden toegepast.

Ik heb de eer te zijn,

Sire,

Van Uwe Majesteit,

de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,

De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,

M. DE BLOCK

RAAD VAN STATE,

afdeling Wetgeving

Advies 67.742/1/V van 14 augustus 2020 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 april 2002 betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen'

Op 7 juli 2020 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, en van Asiel en Migratie verzocht binnen een termijn van dertig dagen, van rechtswege verlengd tot 21 augustus 2020,(*) een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 april 2002 betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen'.

Het ontwerp is door de eerste vakantiekamer onderzocht op 11 augustus 2020. De kamer was samengesteld uit Jan CLEMENT, staatsraad, voorzitter, Jeroen VAN NIEUWENHOVE en Pierre BARRA, staatsraden, Jan VELAERS, assessor, en Annemie GOOSSENS, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Tim CORTHAUT, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Marnix VAN DAMME, kamervoozitter.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 14 augustus 2020.

  1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan.

    STREKKING VAN HET ONTWERP

  2. Het voor advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt tot de wijziging van het koninklijk besluit van 25 april 2002 `betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen'.

    2.1. In de eerste plaats worden een aantal maatregelen genomen naar aanleiding van de COVID-19-pandemie.

    Artikel 1 van het ontwerp strekt tot het invoeren van de mogelijkheid om, als het door rampen en pandemieën onmogelijk wordt om een budget van financiële middelen te berekenen, het budget van de vorige periode te gebruiken. Daartoe wordt artikel 4 van het koninklijk besluit van 25 april 2002 aangevuld.

    De artikelen 14 en 20 van het ontwerp strekken ertoe om de financiering van de ziekenhuizen aan te passen aan de tijdelijke verhoging van de maximumleeftijd voor vruchtbaarheidsbehandelingen, die door de coronamaatregelen mogelijk vertraging hebben opgelopen. Daartoe worden artikel 74bis en bijlage 15, 2°, van het koninklijk besluit van 25 april 2002 gewijzigd.

    Artikel 15 van het ontwerp strekt tot de vervanging van 74septies van het koninklijk besluit van 25 april 2002 en voorziet in de mogelijkheid voor de minister bevoegd voor de volksgezondheid (hierna: minister) om in het kader van rampen, catastrofen, epidemieën of pandemieën als bedoeld bij artikel 101 van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008 `op de ziekenhuizen en de andere verzorgingsinrichtingen' (hierna: de ziekenhuiswet) rechtstreeks overeenkomsten te sluiten met de ziekenhuizen over specifieke thema's.

    2.2. Ten tweede worden een aantal bepalingen die bepaalde gespecialiseerde niet-psychiatrische ziekenhuizen uitsluiten van dezelfde steun als algemene ziekenhuizen aangepast om die ongelijkheid op te heffen. Daartoe worden de artikelen 56, § 2, 63bis, eerste lid, 63ter, eerste lid, 63quater, eerste lid, 63quinquies, eerste lid, 63septies, eerste lid, en 75, § 8, van het koninklijk besluit van 25 april 2002 gewijzigd (artikelen 5, 7, 8, 9, 10, 11 en 16 van het ontwerp). Bovendien wordt artikel 61 van het koninklijk besluit van 25...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT