10 NOVEMBER 2023. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de toekenning van een projectsubsidie aan Cross Mediaal Consortium vzw om uitvoering te geven aan de ontwikkeling en uitrol van het Crossmediaal Meetsysteem in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht (VV133)

Rechtsgrond

Dit besluit is gebaseerd op:

- het decreet van 8 juli 2022 houdende de aanpassing van de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022, artikel 10.

Vormvereiste(n)

De volgende vormvereisten zijn vervuld:

- De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 9 oktober 2023;

- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 9 november 2023;

- De Europese Commissie heeft haar akkoord gegeven op 8 augustus 2023 (beschikking SA.102909).

Motivering

Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:

- Op 2 april 2021 hechtte de Vlaamse Regering haar goedkeuring aan een digitaal transformatieprogramma voor de Vlaamse mediasector (VR 2021 0204 VV DOC.0029/TER). Voor de uitrol van dit digitaal transformatieprogramma wordt binnen het relanceplan `Vlaamse Veerkracht' een totaalbudget voorzien van 35 miljoen euro. Deze middelen worden ingezet vanuit de beleidsdomeinen CJSM (Cultuur, Jeugd, Sport en Media) en vanuit EWI (Economie, Wetenschap en Innovatie).

- Op basis van de actuele uitdagingen, de noden in de Vlaamse mediasector, de Europese agenda inzake mediabeleid (Media Action Plan, Democracy Action Plan) en het beschikbare budget vanuit het relanceplan `Vlaamse Veerkracht' omvat het digitaal transformatieprogramma zes projectlijnen met als doel om de technologische weerbaarheid en de economische leefbaarheid van het Vlaamse media-ecosysteem te versterken.

- Daartoe behoort de ontwikkeling en uitrol van een crossmediaal meetsysteem met een totaalbudget van 4 miljoen euro.

- Door te kiezen voor de ontwikkeling van een crossmediaal meetsysteem waarin data worden verzameld, gedeeld en interactief ingezet, zal er een totaalbeeld kunnen gecreëerd worden van het on- en offline mediagedrag van de Vlaming over verschillende platformen heen. Er wordt niet enkel een geavanceerd meetsysteem gecreëerd, maar tevens inzichten, digitale relaties en waardecreatie die zullen toelaten geïnformeerde keuzes te maken en betere contentstrategieën te ontwikkelen om het aanbod maximaal economisch en maatschappelijk te valoriseren, alsook om een verdienstrategie te ontwikkelen zodat de inkomsten maximaal worden behouden in het lokale ecosysteem. Dit in het voordeel van zowel de mediaproducenten als de media-ervaring van de Vlaamse consumenten.

- De positieve gevolgen van de maatregel voor de ontwikkeling van de betrokken economische activiteiten weegt op tegen de mogelijke negatieve gevolgen voor de mededinging en het handelsverkeer. Alles in aanmerking genomen is de maatregel in overeenstemming met de doelstellingen van artikel 107(3)c VWEU, aangezien hij de digitale en technologische innovatie van de Vlaamse media-industrie stimuleert. Bovendien beïnvloedt deze steun de mededinging niet zodanig dat die strijdig is met het gemeenschappelijk belang (overweging nr. 87 beschikking SA.102909).

Juridisch kader

Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:

- de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT