10 NOVEMBER 2022. - Koninklijk besluit houdende de deeltijdse stage, de terbeschikkingstelling tijdens een crisis en de expertise-uitwisseling

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van koninklijk besluit dat we de eer hebben ter ondertekening voor te leggen aan Uwe Majesteit speelt in op verschillende vragen op het gebied van selectie, de aantrekkelijkheid van de openbare ambt en van knelpuntfuncties. Dit besluit heeft in het bijzonder tot doel bepaalde obstakels voor effectieve selecties te verhelpen, het federaal administratief openbaar ambt aantrekkelijker maken voor ervaren profielen, de beschikbaarheid te vergemakkelijken door in te spelen op de flexibiliteit van personeelsbewegingen en een hefboom bieden voor de aanwerving van bijvoorbeeld mensen met gezondheidsproblemen of mensen die naast een baan een langer gezinsleven willen behouden.

HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 19 november 1998 betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen

Artikel 1.

Dit artikel maakt het mogelijk voor stagiairs om zich te beroepen op het verlofstelsel van verminderde prestaties wegens persoonlijke aangelegenheid.

Stagiairs zullen dus beschikken over een absoluut recht om van dit regime gebruik te maken, met uitzondering van de categorieën vermeld in artikel 7 van het koninklijk besluit van 19 november 1998 betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen.

Deze nieuwe regel moet samengelezen worden met het cumulverbod bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel dat het personeelslid niet toelaat zijn ambt te combineren met elk ander beroep. De toepassing van deze cumulaanvraag moet voor de indiensttreding van het personeelslid aangevraagd en toegekend worden.

Een omzendbrief zal worden opgemaakt om te verduidelijken in welke gevallen en op welke manieren de stage verlengd zal worden.

De reden om deze mogelijkheid in de reglementering in te voegen is dat er op de arbeidsmarkt steeds meer de tendens bestaat om twee jobs te combineren. Op deze manier kunnen personen die een bijberoep willen uitoefenen statutair worden aangeworven.

HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 25 april 2005 tot vaststelling van de voorwaarden voor de indienstneming bij arbeidsovereenkomst in sommige overheidsdiensten

Artikel 2.

Ten eerste voert dit artikel de mogelijkheid in voor laatstejaarsstudenten om deel te nemen aan contractuele selecties net zoals dat bij statutaire selecties het geval is. Laatstejaars studenten worden in hun laatste jaar reeds gecontacteerd door bedrijven uit de private sector. Door het invoeren van deze maatregel kan de Federale Overheid even snel als andere werkgevers laatstejaarsstudenten laten solliciteren voor zowel statutaire als contractuele selecties.

Ten tweede bepaalt dit artikel het kader waarbinnen gepensioneerde federale ambtenaren onder een arbeidsovereenkomst te werk kunnen worden gesteld. De wet van 28 april 2015 houdende bepalingen betreffende de pensioenen van de publieke sector maakt het immers mogelijk voor gepensioneerde ambtenaren om hun pensioen te combineren met een contractuele tewerkstelling.

Door deze bepaling in te voeren kan aan een bepaalde behoefte die niet ingevuld raakt, worden voldaan door een beroep te doen op specifieke competenties. Bijgevolg kan een dienst genieten van een op pensioen gestelde ambtenaar die beschikt over ervaring of competenties die gelinkt zijn aan de te begeven functie. Deze maatregel maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een tijdelijk project mee te ondersteunen, een piekbelasting beter op te vangen, een crisissituatie te verhelpen, beroep te doen op een expertise, enz. De overeenkomst heeft een tijdelijk karakter met een maximumduur van twee jaar, eventuele verlengingen inbegrepen.

Het uitgangspunt blijft de te begeven functie, ook wanneer het arbeidscontract met de op pensioen gestelde ambtenaar lopende is, in te vullen via een statutaire of contractuele selectie. De maatregel heeft niet tot doel de op pensioen gestelde ambtenaar in dienst te houden wanneer de functie definitief ingevuld is.

HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 15 januari 2007 betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt

Artikel 3.

Dit artikel verandert het opschrift van het koninklijk besluit van 15 januari 2007 betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt naar "het koninklijk besluit van 15 januari 2007 houdende de mobiliteit en terbeschikkingstelling van personeel van de federale overheid", omdat het in sommige gevallen mogelijk wordt contractuele personeelsleden ter beschikking te stellen.

Artikel 4.

Dit artikel voegt twee definities toe aan artikel 1, namelijk: de definitie van directeur-generaal en de definitie van instantie. De definitie van instantie wordt mee verduidelijkt in de bespreking van artikel 19.

Artikelen 5 tot en met 12.

Deze artikelen actualiseren het gebruik van de termen "directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" en "het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning". Het is de bedoeling om in de toekomst deze wijziging systematisch door te voeren in alle besluiten omtrent het federaal openbaar ambt.

Artikel 13.

Dit artikel bepaalt dat bij een interfederale mobiliteit de statutaire ambtenaar, die de overgang maakt naar een federale dienst, zijn volledige anciënniteit meebrengt indien hij in een gelijkwaardige graad of klasse of hetzelfde niveau wordt benoemd. Dit artikel probeert het federaal administratief openbaar ambt aantrekkelijker te maken voor personen met ervaring uit de publieke sector die in aanmerking komen voor de interfederale mobiliteit.

Artikelen 14 tot en met 17.

Deze artikelen actualiseren het gebruik van de termen "directeur-generaal van het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" en "het directoraat-generaal Rekrutering en Ontwikkeling van de Federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning". Het is de bedoeling om in de toekomst deze wijziging systematisch door te voeren in alle besluiten omtrent het federaal openbaar ambt.

Artikel 18.

Dit artikel verandert het opschrift van hoofdstuk IV naar "De conventionele federale mobiliteit, de conventionele terbeschikkingstelling, de terbeschikkingstelling tijdens een crisis en de expertise-uitwisseling" vanwege de toevoeging van de nieuwe afdelingen 4 en 5.

Artikel 19.

Dit artikel voegt twee nieuwe afdelingen toe. Afdeling 4 bevat de artikelen 33bis en 33terties en afdeling 5 de artikelen 33quater en 33quinquies.

Afdeling 4 voert de mogelijkheid in om tijdens een crisis personeelsleden van de federale overheid, zowel statutair als contractueel, ter beschikking te stellen aan bepaalde diensten die de crisis moeten remediëren.

Het begrip crisis dient ruim geïnterpreteerd te worden. Het kan hierbij gaan om noodsituaties binnen asiel en migratie zoals een plotse migratiegolf, een noodsituatie binnen de economie zoals een beurscrash of een internationale...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT