10 FEBRUARI 2022. - Besluit van de Waalse Regering tot oprichting van het domaniale natuurreservaat 'Le Bassin de la Semois' te Jamoigne en Termes (Chiny), en Saint-Vincent en Tintigny (Tintigny) et tot opheffing van het besluit van de Waalse Regering van 17 januari 2002 tot oprichting van het domaniale natuurreservaat « Marais de Prouvy et Rawez » te Chiny en Tintigny, het besluit van de Waalse Regering van 1 april 2004 tot oprichting van het geleide domaniale natuurreservaat « La Praille » te Chiny en het besluit van de Waalse Regering van 16 mei 2007 betreffende de uitbreiding van het domaniale natuurreservaat « Marais de Prouvy et Rawez » te Chiny en Tintigny

De Waalse Regering,

Gelet op de wet van 12 juli 1973 op het natuurbehoud, inzonderheid op artikel 6, gewijzigd bij de decreten van 11 april 1984, 16 juli 1985 en 7 september 1989, 9, gewijzigd bij het decreet van 11 april 1984, 11, gewijzigd bij de decreten van 11 april 1984, 6 december 2001 en 2 mei 2019, en 41, vervangen door het decreet van 6 december 2001;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 17 januari 2002 tot oprichting van het domaniale natuurreservaat "Marais de Prouvy et Rawez " te Chiny et Tintigny;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 1 april 2004 tot oprichting van het geleide domaniale natuurreservaat "La Praille" te Chiny;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 16 mei 2007 houdende uitbreiding van het domaniale natuurreservaat "Marais de Prouvy et Rawez" te Chiny te Tintigny;

Gelet op het ministerieel besluit van 23 oktober 1975 houdende reglementering van de bewaking, de politie en het verkeer in de staatsnatuurreservaten, buiten de wegen die voor het openbaar verkeer openstaan;

Gelet op de terbeschikkingstellingsovereenkomst van gronden ondertekend op 27 maart 2015 tussen de gemeente Tintigny et het Waalse Gewest voor een stilzwijgend hernieuwbare periode van 30 jaar;

Gelet op de terbeschikkingstellingsovereenkomst van gronden die op 19 juni 2019 is ondertekend tussen de vzw Natagora en het Waalse Gewest in het kader van het project LIFE+Herbages 11Nat/BE/001060, waarin is bepaald dat alle betrokken gronden aan het einde van LIFE aan het Waalse Gewest worden overgedragen;

Gelet op het bijzonder beheersplan van het domaniale natuurreservaat "Le Bassin de la Semois" te Jamoigne en Termes (Chiny), en Saint-Vincent en Tintigny (Tintigny), opgemaakt door de Minister van Natuur;

Gelet op de krachtens het Milieuwetboek georganiseerde openbare onderzoeken die door de gemeenten Chiny en Tintigny tussen 15 juni 2020 en 14 juli 2020 werden gevoerd en die geen aanleiding hebben gegeven tot opmerkingen;

Gelet op het advies van de Directie Grondwateren van het Departement Leefmilieu en Water (Operationeel Directoraat-generaal Landbouw, Natuurlijke hulpbronnen en Leefmilieu), gegeven op 12 april 2013;

Gelet op het advies van de afdeling "Natuur" van de beleidsgroep "Landelijke aangelegenheden", gegeven op 15 april 2020;

Gelet op het advies van het Natuutpark van Gaume, gegeven op 12 augustus 2020;

Gelet op het advies van het Provinciecollege van de Provincie Luxemburg, gegeven op 03 september 2020;

Gelet op het grote belang van het natuurreservaat, dat via zijn verschillende sites een heel mozaïek van habitats herbergt zoals mesofiele maaiweiden, voedselrijke ruigten, oligrotrofe vochtige pijpgrasweiden, alkalische moerassen, biezen, laagvenen met waterdrieblad (Menyanthes trifoliata), heischrale graslanden en droge heiden, zure zandafzettingen, een drijvend moeras met waterdrieblad (Menaynthes trifoliata), gedeelten van alkalische laagmoerassen langs de beekjes, alsmede een uitzonderlijke groep, een paardenhaarzegge (Carex appropinquata), die een opmerkelijke fauna en flora herbergt, die meer in detail wordt beschreven in het specifieke beheersplan;

Overwegende dat de locatie het voorwerp van herstructureringswerken heeft uitgemaakt in het kader van het project LIFE+Herbages 11Nat/BE/001060, medegefinancierd door de Europese Unie en het Waalse Gewest;

Overwegende dat natuurreservaten soorten herbergen, waarvoor een wetenschappelijke monitoring noodzakelijk is; dat de wetenschappelijke monitoring acties inhoudt, die strijdig zijn met de in natuurreservaat toepasselijke beschermingsmaatregelen zoals het afnemen van plantenstukken of -individuen of het storen van dierlijke soorten, hun vangst en zelfs het doden ervan; dat die acties beperkt en uitgevoerd worden door personen die zich van de kwetsbaarheid van de betrokken populaties bewust zijn; dat ze dan ook niet gevaarlijk zijn voor die populaties;

Overwegende dat ten aanzien van handelingen die in het reservaat moeten worden verricht en die niet alleen kunnen afwijken van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli 1973, maar ook van de verbodsbepalingen van de artikelen 2 tot en met 3 bis van dezelfde wet, er dient te worden bepaald dat de procedure bedoeld in de artikelen 5 en 5 bis van dezelfde wet van toepassing is en dat de krachtens deze artikelen toegestane afwijking ook geldt voor de afwijking van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli 1973;

Overwegende dat, in het belang van de bescherming van de wilde fauna en flora en het behoud van de natuurlijke habitats van het reservaat, beheers- en inrichtingshandelingen verricht moeten worden zodat de natuurlijke verschijnselen niet in volle vrijheid kunnen evolueren;

Overwegende dat die beheers- en inrichtingshandelingen, die de instandhouding of de bevordering van bepaalde kwetsbare soorten beogen ten opzichte van andere niet kwetsbare soorten kunnen inhouden dat bij de wet van 12 juli 1973 op het Natuurbehoud verboden handelingen verricht moeten worden terwijl ze voordelig zijn voor de bescherming van de wilde fauna en flora alsook voor de instandhouding van de natuurlijke habitats van het reservaat en dat ze niet schadelijk zijn voor het behoud van de betrokken milieus in een gunstige staat van instandhouding;

Overwegende dat er bijvoorbeeld op niet-limitatieve wijze gewezen kan worden op de aanleg van vijvers die de wijziging van het bodemreliëf als gevolg heeft maar ook op de noodzaak te strijden tegen allesoverwoekerende plantensoorten, wat het wegnemen van struiken en het beschadigen van het plantendek inhoudt; of op de noodzaak om bijzondere gevoelige dieren- of plantensoorten te beschermen tegen predatie door gewonere soorten, die bijgevolg gestrikt of verjaagd moeten kunnen worden d.m.v. geschikte technieken;

Overwegende dat het in principe niet mogelijk is om alle gevallen te overwegen waarin afwijkingen aan de beheersautoriteit verleend zouden moeten kunnen worden in het kader van de handelingen inzake de inrichting en het beheer van het reservaat, omdat men niet vooraf kan weten hoe de toestand zal evolueren;

Overwegende dat het dan ook opportuun lijkt om een afwijking toe te kennen voor de verbodsbepalingen bedoeld in artikel 11 van de wet van 12 juli 1973 wanneer de beheerder van het reservaat handelingen verricht met het oog op de inrichting en het beheer van het reservaat in het belang van de bescherming van de wilde fauna en flora alsook van de instandhouding van de natuurlijke habitats van dit reservaat wanneer het beheersplan van het reservaat in deze handelingen voorziet;

Overwegende dat die afwijking overigens niet inhoudt dat die verbodsbepalingen opgeheven worden voor derden die het reservaat bezoeken;

Overwegende dat die afwijking dan ook gegrond en evenredig is;

Overwegende dat voor de verrichtingen voor het beheer van het reservaat waarin het beheersplan van het reservaat niet zou voorzien, de directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het Departement Natuur en Bos ertoe gemachtigd wordt om afwijkingen toe te staan van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT