Décision judiciaire de Raad van State, 29 octobre 2008

Date de Résolution29 octobre 2008
JuridictionNietigverklaring
Nature Arrest

RAAD VAN STATE, AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK.

A R R E S T nr. 187.441 van 29 oktober 2008 in de zaak A. 162.773/X-12.324.

In zake :

  1. Eduard VANSTEELANT,

  2. Cecilia COUCKE, die woonplaats kiezen bij advocaat M. DENYS, kantoor houdende te 1560 HOEILAART,

    De Quirinilaan 2 tegen :

  3. de gemeente ARDOOIE,

  4. het Vlaamse Gewest, vertegenwoordigd door de Vlaamse regering, dat woonplaats kiest bij advocaat Y. FRANÇOIS, kantoor houdende te 8790 WAREGEM,

    Eertbruggestraat 10.

    D E R A A D V A N S T A T E, Xe K A M E R,

    Gezien het verzoekschrift dat Eduard VAN STEELANT en Cecilia COUCKE op 23 mei 2005 hebben ingediend om de nietigverklaring te vorderen van het besluit van 3 maart 2005 van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening houdende goedkeuring van de gedeeltelijke herziening van het bijzonder plan van aanleg nr. 8A "Centrum Zuid West" genaamd van de gemeente Ardooie, bestaande uit een plan van de bestaande toestand, een bestemmingsplan, stedenbouwkundige voorschriften, een memorie van toelichting en een onteigeningsplan, met uitzondering van de met blauw omrande delen van het onteigeningsplan;

    Gezien de memorie van antwoord van het Vlaamse Gewest;

    Gezien de memorie van wederantwoord;

    Gezien de toelichtende memorie;

    Gezien het verslag opgemaakt door auditeur S. DE TAEYE;Gelet op de kennisgeving van het verslag aan partijen en gezien de laatste memorie van de verzoekende partijen;

    Gelet op de beschikking van 5 juni 2008 waarbij de terechtzitting bepaald wordt op 5 september 2008;

    Gehoord het verslag van staatsraad J. BOVIN;

    Gehoord de opmerkingen van advocaat M. DENYS, die verschijnt voor de verzoekende partijen;

    Gehoord het eensluidend advies van eerste auditeur- afdelingshoofd F. DE BUEL;

    Gelet op titel VI, hoofdstuk II, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

    OVERWEEGT WAT VOLGT :

  5. De feiten

    1.1.

    Op 12 november 2001 wordt het mobiliteitsplan van de gemeente Ardooie conform verklaard.

    1.2.

    In een projectnota van 1 oktober 2002 van de afdeling Wegen en Verkeer West-Vlaanderen van het departement Leefmilieu en Infrastructuur wordt voorzien in een `conceptplan' met het oog op de herinrichting van een deel van de N37, primaire weg-II, tussen de R32, ring om Roeselare, en de Pittemstraat in Ardooie.

    In de inleiding bij deze nota wordt onder meer het volgende gesteld : "(...) In de startnota bleken nog vele vragen onbeantwoord.

    Met voorliggend conceptplan menen wij een oplossing te kunnen bieden die tegemoet komt aan de verkeersproblemen van vandaag.

    Dit project beschouwen wij evenwel als een tijdelijke herinrichting. Gezien de zeer slechte toestand van de rijweg moet de afdeling op korte termijningrijpen. Het is niet onze wens financiële middelen aan te wenden om het gehele wegvak met een onderhoudsbeurt terug in goede staat te brengen.

    Een definitieve herinrichting waarbij vooral de capaciteit van de weg zal worden verhoogd door het doorgaand verkeer vlotter te laten verlopen kan pas na de opmaak van een streef-beeldstudie voor een groter vak van deze gewestweg".

    1.3.

    Met betrekking tot het begin van de projectzone, wordt in de voormelde projectnota o.m. het volgende gesteld : "De slechte wegverharding en dus het begin van dit project situeert zich een 200m voorbij de Pittemsestraat".

    1.4.

    Met betrekking tot de kruispunten wordt in de projectnota o.m. het volgende gesteld : "In het mobiliteitsplan lezen we dat voor Ardooie in het projectgebied de drie hoofdassen op lokaal vlak zijn :

    Lokaal I : N37, vak R32 - Roeselare, en de Izegemsestraat Lokaal II : Kortrijksestraat, Meulebeeksestraat en Tombrugstraat Bovendien is in het mobiliteitsplan een circulatieplan opgemaakt voor het vrachtwagenverkeer dat de bedrijven boven Ardooie wil bereiken. Dat plan voorziet in een eenrichtingscircuit met de Meulebeeksestraat als ingang en de Kortrijksestraat als uitgang. Deze regeling geldt ook voor de plaatselijke bevoorrading, evenwel niet voor de bussen van De Lijn.

    Het fietsnetwerk omvat de volgende wegen : - Het provinciaal functioneel fietsroutenetwerk : - de N37, Roeselare - Ardooie N50 - de as Kortrijksestraat-Izegemsestraat - Lokale fietsroute is : - primair : de Meulebeeksestraat Het is dan ook logisch dat wij in dit ontwerp de drie kruispunten van de N37 met deze lokale wegen I en II behouden en gaan herinrichten naar het nieuwe concept en dat de andere lokale wegen worden aangesloten op de ventwegen.

    Wij kiezen de drie belangrijkste kruispunten herin te richten als rotonden.

    Deze keuze heeft uiteraard vooral te maken met de keerbewegingen van de vele vrachtwagens. Ingevolge de scheiding van verkeerssoorten kan straks niet meer zoals nu eender waar.. vanop de N37 en vanaf de aangelanden de andere kant van de weg worden bereikt. Via ventwegen moeten we het verkeer van en voor de bedrijven naar de behouden kruispunten brengen waar het elke richting moet kunnen kiezen.

    De kruispunten opnieuw met verkeerslichten uitrusten zou voor de keerbewegingen van de vrachtwagens de aanleg van grote lussen aansluitend op de lokale wegen noodzakelijk maken. Hierdoor zouden we enerzijds nieuwe potentieel gevaarlijke kruispunten creëeren en anderzijds tot enorme onteigeningen moeten overgaan.

    Rotonden menen wij dan ook de aangewezen kruispuntinrichtingen om deze specifieke verkeersproblematiek veilig te kunnen oplossen. (...)

    Op vandaag is het niet onze wens tunnels te bouwen op de drie belangrijkste kruispunten. Tunnels bieden uiteraard een aantal voordelen :- een betere doorstroming voor zowel het doorgaand als voor het plaatselijk verkeer;

    - een minder complexe verkeerssituatie op de rotonden die hoe dan ook nodig blijven voor de keerbewegingen van de voertuigen;

    - de zwakke weggebruikers kunnen de rotonden ingevolge de mindere verkeersdrukte vlotter en veiliger oversteken;

    Maar tunnels betekenen ook een grotere barrière en des te meer indien ingevolge de korte afstanden tussen de te behouden kruispunten het opportuner is een doorlopende tunnelbak te construeren".

    1.5.

    In de projectnota wordt het volgende besloten : "Voorliggend ontwerp is getekend vanuit de optie het wegvak herin te richten voor de huidige intensiteiten. Wellicht is er een kleine restcapaciteit.

    Hierbij zijn de principes van het RSV gehanteerd zonder evenwel specifieke aandacht te besteden aan de doorstroming.

    Worden de uitspraken van het multimodaal model werkelijkheid, weze het zelfs maar voor de helft, dan zal op korte termijn na de uitvoering van zowel dit project als van de sluiting van de R32 om Roeselare, de capaciteit van deze N37 dienen verhoogd door de bouw van tunnels.

    Wij menen dat we, ingevolge de dringende zorg die deze weg om reden van de slechte toestand van de verharding nodig heeft, dit ontwerp kunnen verantwoorden".

    1.6.

    Blijkens de voormelde projectnota worden aldus op het grondgebied van de gemeente Ardooie drie kruispunten op de N37 als rotondes ingericht.

    Teneinde de aanleg van deze rotondes mogelijk te maken, diende onder meer het bij ministerieel besluit van 20 november 1984 goedgekeurde BPA "Centrum Zuid West" te worden herzien alsook het BPA "Sectoraal BPA zonevreemde bedrijven - deelplan 1 - bedrijf NV Ardotrans".

    De verzoekende partijen zijn eigenaar van de percelen die het voorwerp uitmaken van de innemingen 3, 4, 5, 6 en 7 van het onteigeningsplan betreffende het thans bestreden herziene "Centrum Zuid West." Het betreft de percelen kadastraal gekend Ardooie, sectie E, nrs. 479/p, 479/r, 478/g, 476/b en 476/c 8.

    1.7.

    Op 8 december 2003 brengt de afdeling ROHM West-Vlaanderen het volgende advies uit over het voorontwerp van het bestreden BPA : "In antwoord op uw schrijven en aansluitend op de desbetreffende informatieve vergadering van 19.12.2003 in verband met bovenvermelde aangelegenheid laat ik u hierna ons advies ter zake geworden.

    Betreffende fragmentaire herziening van het bovenvermeld BPA ten gevolge van de aanleg van de geplande rotonde dient te kaderen in een algemene englobale visie ten aanzien van de heraanleg van de N37. Omwille van het op heden nog ontbreken van informatie terzake kan nu nog geen onderbouwde ruimtelijke afweging worden gemaakt van dit ontwerp.

    Zolang dat deze globale ruimtelijke context niet voldoende gekend is dienen wij dit ontwerp ongunstig te adviseren".

    1.8.

    Op 18 december 2003 brengt het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Exploitatie Wegen West-Vlaanderen een advies uit. .

    1.9.

    De Gecoro van de gemeente Ardooie brengt op 17 december 2003 een eenparig gunstig advies over het voorontwerp van het bestreden BPA uit.

    Daarin wordt het volgende overwogen : "Overwegende dat voor de aanleg van een rotonde op het kruispunt Roeselaarsestraat Oostlaan-lzegemsestraat-Kortrijksestraat een herziening van het huidige BPA aan de Kortrijksestraat BPA nodig is,.

    Overwegende dat voor het overige niets werd gewijzigd aan het vigerende BPA;

    Overwegende dat de huidige verkeerssituatie op de N37 gevaarlijk is en leidt tot verkeersopstoppingen".

    1.10.

    Op de plenaire vergadering van 19 december 2003 worden het voorontwerp van het BPA "Centrum Zuid West - Herziening A" en het BPA "Sectoraal BPA zone-vreemde bedrijven - deelplan 1 - bedrijf NV Ardotrans -

    Herziening A" samen besproken.

    Het verslag van deze plenaire vergadering vermeldt o.m. het volgende : "Volgens het R.S.V. is de N 37 een primaire weg. Dit impliceert dat de inrichting moet gebeuren op Vlaams niveau via een gewestelijk uitvoeringsplan".

    1.11.

    Op 22 december 20030 brengt de Provinciale Planologische Dienst een advies uit, waarin onder meer het volgende wordt overwogen: "2. - BPA Deelplan 1 Bedrijf NV Ardotrans Herziening A en BPA Centrum Zuid West Herziening A :

    Algemene opmerkingen over beide BPA's :

    Beide BPA 's betreffen herzieningen van bestaande BPA's in functie van het kunnen aanleggen van rotondes op de N37, geselecteerd in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen als primaire weg II. Er wordt evenwel in de memorie van toelichting bij deze BPA's geen inzicht geboden in de totaalvisie...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT